Agile Marketing is leuk om te lezen voor iedereen die te maken heeft of gaat krijgen met Agile. Maar specifiek voor de vakidioot in Agile of Marketing is dit een interessant boek om eens te lezen bij een goed glas wijn.
Steeds meer organisaties maken de overstap naar een Agile Way of Working. Maar als je daadwerkelijk binnen kijkt bij organisaties, komt het in sommige gevallen niet verder dan 'Agile in name Only'. Met name bij de wat grotere ondernemingen, waarin veel projectstructuren en hiërarchieën aanwezig zijn.
Wat maakt nou precies het verschil? Wanneer werkt een bedrijf nou op een Agile manier?
Daar probeert Adrie Dolman u antwoord op te geven. Het leuke van het begin van het boek is de focus die hij aanbrengt door zijn eigen doelstellingen van het boek te formuleren in de zogeheten 'User Stories'.
Het boek zoomt in op hoe bedrijven de transitie van oudsher marketing naar Agile Marketing kunnen maken. Door ten eerste uit te leggen wat Agile Marketing precies is, en welke modellen bedrijven daarbij kunnen gebruiken met welke focus, is al de eerste stap om u inzicht te geven.
Het boek is makkelijk en snel geschreven, leest makkelijk weg. Het is chronologisch opgebouwd; van waarom Agile, naar de verschillende Agile Marketing instrumenten en vervolgens het laatste gedeelte ten behoeve van het maken van een transitie naar Agile mindset en werken. Tevens geeft Adrie aan welke valkuilen inmiddels bekend zijn tijdens een dergelijke transitie.
Het boek geeft veel bestaande modellen weg. Adrie heeft er zelf ook nog een paar samengesteld, zoals het Doemla model en het Agile Marketing cyclus. Tevens combineert hij modellen, waar ik sceptisch tegenoversta. Zoals het Doemla lean business canvas (samenvoeging van het business canvas model en het lean canvas) en het Agile Marketing adoptie canvas (focuspunten voor adoptie). Zelf betwijfel ik altijd de uitvoerbaarheid van eigengemaakte modellen, gezien die nog niet wereldwijd gebruikt en toegepast zijn. Waardoor nog niet bewezen is dat deze succesvol kunnen helpen binnen een organisatie.
Indien u als lezer de overstap gaat maken of u zit er al middenin, hetgeen niet onwaarschijnlijk is, staan in dit boek zeker wat tips die te gebruiken zijn. Voor Agile stappen algemeen of specifiek gericht op Marketing bedrijven/afdelingen.
Het boek sluit eigenlijk af met een open deur; na het lezen van dit boek ben je niet gelijk Agile. Niet als persoon en zeker niet als bedrijf. Het gaat vooral om het doen en ervaren…Want de wereld waarin we leven momenteel, verandert snel.
U kunt zichzelf zelfs afvragen; “Is het dan eigenlijk wel Agile om een heel boek hierover te schrijven, gezien de vele snelle ontwikkelingen dat Agile werken pretendeert en stimuleert?” Gezien het statische karakter van een in papier gegoten boek.