Superbazen zijn in alle sectoren en op elk organisatorisch niveau te vinden, en zijn stuk voor stuk behept met een enorme hoeveelheid zelfvertrouwen, concurrentiedrang en voorstellingsvermogen. Daarnaast zijn ze authentiek en intens loyaal aan hun visie. Afhankelijk van hun drijfveren zijn superbazen te onderscheiden in drie categorieën: Koesteraars zijn activitische leiders die constant klaarstaan om hun werknemers te helpen groeien, Iconoclasten zijn creatieve genieën die niet schromen om heilige huisjes omver te schoppen en Glorieuze hufters zijn keiharde leiders die alleen geïnteresseerd zijn in winnen en hun protegés enkel vanuit eigenbelang onder hun hoede nemen.
De leiderschapsstijl van superbazen vertoont drie paradoxen. Ze zijn compromisloos in wat ze doen, maar staan tevens continu open voor vernieuwing, ze hebben een enorm vermogen om te delegeren maar vertonen tegelijkertijd een ongebruikelijke drang om te micro-managen, en ze moedigen zowel teamwerk als scherpe onderlinge concurrentie tussen de afzonderlijke leden aan.
Daarnaast koppelen superbazen hun eigen visie aan de innerlijke roeping van hun werknemers. Ze vertrouwen hun protégés enorme verantwoordelijkheden toe en weten hen daarmee op te zwepen tot prestaties die ze zelf niet voor mogelijk hadden gehouden. Hoewel dit een diepe, vaak levenslange band schept, is werken voor een superbaas zelden een permanente baan. Protégés worden elders vaak zelf een superbaas, wat bijdraagt aan een continu groeiend netwerk van succes.
(De gehele samenvatting van dit boek en van drie andere kunt u lezen in de november editie van Management Summaries. De gehele summary bibliotheek beslaat inmiddels ruim 350 boeken, van Alexander Osterwalders Business Model Generation uit 2010 tot en met Musk Mania van Hans van der Loo en Patrick Davidson uit 2016. De november editie bevat naast Superbosses van Sydney Finkelstein de volgende drie boeken: Werken met Leren Veranderen van Hanna Boersema-Vermeer en Gertjan de Groot, Kiezen voor winst van Stefan Stremersch, en Waarderend veranderen van het auteurstrio Saskia Tjepkema, Luc Verheijen, en Joeri Kabalt.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.