In het boek 50 Verdienmodellen van Jeanet Bathoorn en Petra Iuliano wordt veel informatie gegeven over de verschillende mogelijkheden om inkomsten te genereren met datgene wat jij leuk vindt om te doen. In de eerste paar hoofdstukken wordt ingegaan op de basis: waarom doe je wat je doet, het formuleren van je missie en het uitwerken van een compact businessplan. Aan de hand van de nodige theorie mét praktijkvoorbeelden kun je voor jezelf bepalen hoe de blauwdruk voor jou bedrijf er uit zou moeten zien.
In het derde hoofdstuk wordt vervolgens ingegaan op de voorwaarden waar jouw ideale verdienmodel zou moeten voldoen. Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op de keuze van je verdienmodel. Denk bijvoorbeeld aan hoeveel je zou willen verdienen, hoeveel tijd je elke maand kunt (en wil) besteden aan het ondernemen, wie je klant is en dat soort zaken. Na dit hoofdstuk wordt helder waar je allemaal rekening mee dient te houden.
Vervolgens worden de 50 verdienmodellen behandeld. Geen ellenlange teksten maar compacte tekstblokken. Waarbij het ene model wat meer uitleg behoeft dan het andere model. Elk model wordt kort beschreven en bij vele worden de voor- en nadelen genoemd én wordt een praktijkvoorbeeld gegeven. Door de voorbereidende hoofdstukken heb je al snel door welke verdienmodellen wel of juist niet bij je passen.
Aan het eind van de rit heb je een paar opties en kun je voor jezelf bepalen welke het meest passend is of zijn. Wat het is ook heel goed mogelijk om verdienmodellen met elkaar te combineren. Neem als voorbeeld het geven van offline Social Media Trainingen. Deze kun je ook digitaliseren en online aan gaan bieden. Of je kunt een online dienst aanbieden waarin je elke week een video met tips voor social media gebruik deelt, waar de klant bedrag x voor betaald. Zo is er voor elk product of dienst wel een mix mogelijk. Als je eenmaal helder hebt welk verdienmodel het beste bij jou en je dienst past, krijg je ook nog handige tips om dit in de markt te zetten.
Dit boek heeft mij zeer verrast. In eerste instantie verwachtte ik droge kost over verdienmodellen met daarbij de voor en nadelen. Maar het ging veel verder dan dat. Het is eigenlijk een soort handboek voor de startende ondernemer die graag geld wil verdienen met wat hij of zij het allerliefste wil doen, maar nog zoekende is hoe hij/zij dat het beste aan kan pakken.
Désirée Boerema is eigenaar iDees online (Social Media Advies, Plan, Training, Beheer), de Social Media Community (Online platform om zakelijk meer uit Social Media te halen) en initiatiefneemster van Open Coffee Haren.
Over Désirée Wassing-Boerema
Désirée Wassing-Boerema heeft een academie, krachtcirkel en praktijk onder de naam het Ondernemersvuur. Ze noemt zichzelf een werkcreator en vuuraansteker en houdt zich bezig met holistisch en cyclisch ondernemen. Ze inspireert en begeleidt ondernemers om een bedrijf rondom hun leven te bouwen en de weerstand die je daarin tegenkomt in verschillende lagen te transformeren.