Esther Sluijs beschrijft in haar boek De Feel Good Factor op boeiende wijze hoe Emotie te vertalen valt naar Business en doet zij niet vanuit een onderbuikgevoel, maar met wetenschappelijke onderbouwing; met behulp van een eigen systeem!
Emotie = Business is in essentie zo simpel als het klinkt: meer aandacht voor emotie en het geven van een goed gevoel aan anderen heeft een positief effect op het totale resultaat.
Waar gaat het om?
Het gaat dus over emotie. En dit mag je breed zien; eigen emotie, emotie van je medewerkers, emotie van je klanten. Alle emoties dus. Maar waarom zijn deze dan zo belangrijk? Uit veel onderzoeken blijkt dat de rationele gedachte er steeds minder toe doet. In tegenstelling tot wat veel mensen wellicht denken en verwachten is het juist niet het rationele, doordachte denken, wat bepaalt wat we willen en doen, maar neemt het emotionele deel de belangrijkste beslissingen. En al voordat we dit überhaupt bedacht hebben. Esther Sluijs legt prima uit hoe emotie en gedrag van belang zijn. Van belang zijn voor je interne processen en van belang zijn voor je omgang met je klanten.
Wetenschappelijk
Sluijs maakt in haar boek niet alleen gebruik van eigen inzichten. Veel stellingen en uitgangspunten worden met wetenschappelijke publicaties onderbouwd. En dat is telkens keurig door middel van een voetnoot vermeld. Daarnaast een aantal duidelijke modellen en afbeeldingen die het geheel verder ondersteunen. Aan het einde van ieder hoofdstuk de zogenaamde Feel Good-inzichten. Een mooie samenvatting van wat je zojuist gelezen hebt. Dit maakt het boek ook een prettig naslagwerk.
Insights & Cases
Naast de wetenschappelijke onderbouwing staan er in het boek ook een aantal insights van Sluijs. Zaken waaraan zij gewerkt heeft en die haar verhaal en ideeën ondersteunen. En dan ook nog een aantal mooie cases! HEMA en Tony’s Chocolony om er twee te noemen. Inderdaad voorbeelden van ondernemingen die met veel passie en emotie bezig zijn.
Lezen?
Ja! Ik kan je De Feel Good Factor van harte aanbevelen! Het is duidelijk en helder geschreven. Geen zweverige taal. Of juist moeilijke wetenschappelijke humbug. Nee. Lekker vlot en met een duidelijke mening en visie. Ik kan mij vinden in de uitgangspunten die Esther Sluijs beschrijft. Ik geloof er inderdaad in dat emotie een steeds belangrijker factor wordt. Niet alleen kijkend naar je klanten maar zeker ook intern! Rationele KPI’s zijn prima, maar voeg Emotie er aan toe!
Over Rein Hof
Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl