Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Buitenbeentjeseconomie

De buitenbeentjeseconomie heeft als ondertitel lessen van gangsters, kamelenmelkers, hackers en andere vreemde ondernemers. Dit klinkt veelbelovend, aangezien er al voldoende geschreven is over ondernemers als Steve Jobs, Elon Musk en Richard Branson. Tijd voor wat nieuwe inzichten uit andere bedrijfstakken.

Mathijs Oosterhuis | 10 januari 2017 | 2-3 minuten leestijd

De meest interessante sector die ter sprake komt is die van de piraterij. Het deel over de Somalische piraten, die in het verleden regelmatig het nieuws hebben gehaald, gaat vooral over de motivatie van de Somaliërs. Weinig werk, lage uurlonen en buitenlandse bedrijven die profiteren van ‘hun’ zee leiden er toe dat de meeste piraten het veroveren van deze schepen gerechtvaardigd vinden.

Piraterij komt echter veel meer voor dan je zou verwachten. Denk bijvoorbeeld aan ether-piraterij met illegale radiostations en natuurlijk het delen van illegale muziek. Netflix heeft in Nederland zelfs gebruik gemaakt van populaire illegale downloads om haar aanbod op de Nederlandse markt af te stemmen.

Ook namakerij van bekende merken als Louis Vuitton en Gucci is een van de onderwerpen, met als toppunt van namakerij in dit boek de drie Duitse broers Samwer die allerlei online bedrijven als eBay, Groupon, Airbnb en Twitter nabouwen om vervolgens door of terug te verkopen.

Verder gaat het vooral om mensen met een missie op onbekend terrein. Denk hierbij aan de productie van kamelenmelk, al dan niet met helende effecten, de reïntegratie van criminelen door hen te laten ondernemen, het behandelen van geweld door dit niet te bestraffen, maar te behandelen als epidimie.

Het is vooral interessant om te lezen over minder bekende ondernemers en hun passie en alles wat ze hiervoor aan de kant zetten. Zij geven vooral aan om te zorgen voor een groep medestanders om je heen die je ondersteunen met je onderneming. Verder heb ik echter niet echt het idee dat er veel lessen vallen te leren uit deze verhalen.

Af en toe wordt er wel een les expliciet benoemd, zoals ‘ken je klanten’ en ‘ken de motivaties en principes van de mensen met wie je werkt’. Vooral op het sociale vlak en weinig vernieuwend.

Uiteindelijk is De buitenbeentjeseconomie geen boek met praktische lessen, maar vooral leuk om inzicht te krijgen in vele verschillende sectoren en producten.

Mathijs Oosterhuis is afgestudeerd in Finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2009 is hij ondernemer en vanaf 2013 werkzaam als Finance professional. Voorheen als Controller bij het oer-Hollandsche bedrijf KPN en tegenwoordig als Deals Consultant bij PwC. Hij is hoofdredacteur van Economisch Oogpunt, waar deze recensie eerder verscheen.

Over Mathijs Oosterhuis
Mathijs Oosterhuis is afgestudeerd in Finance aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2009 is hij ondernemer en vanaf 2013 werkzaam als Finance professional. Voorheen als Controller bij het oer-Hollandsche bedrijf KPN en tegenwoordig als Deals Consultant bij PwC. Mathijs heeft zeer uiteenlopende interesses welke qua schrijven uitgaan naar onderwerpen waar finance en economie snijden met sociologie en psychologie. Te denken valt aan de bonussen bij voetbalclubs, de psychologie achter investeren en de invloed van reclame op koopgedrag.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden