Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Succesillusie

Een boek dat je vasthoudt. Ook na het lezen heb ik zelden dat ik nog met regelmaat aan een boek denk. Dat heb ik bij dit boek dus wel. De succesillusie van Richard Engelfriet laat weinig tot niks heel van zeer veel gebruikte managementmodellen, hulpmiddelen en methodes.

Sebastiaan van der Valk | 20 februari 2017 | 3-4 minuten leestijd

Engelfriet heeft onderzoek gedaan naar het verband tussen modellen, middelen en methodes als Lean, Why denken, Enneagram, Kantelen en NLP (hij noemt er nog veel meer) aan de ene kant en het hebben van succes aan de andere kant. Wat blijkt? Engelfriet vindt totaal geen verband. Zijn irritatie zit hem niet zo zeer in het gebruik van deze modellen, maar met name in de claim voor succes die consultants, coaches en adviseurs veelvuldig maken.

De succesillusie zet aan tot nadenken, bijna tot bezinning. Waar zijn we in organisaties mee bezig? Halen we de ene naar de andere consultant binnen om een klusje te klaren? Zijn de modellen en hulpmiddelen die we gebruiken dan nergens goed voor? Het boek prikkelt en inspireert (mag ik dit nog wel zeggen na het lezen van dit boek?) om hierover na te denken.

Richard Engelfriet zegt dat succes wel degelijk bestaat, maar dat het vrijwel onmogelijk is om succes te verklaren. Daarnaast zegt hij dat er geen enkele gouden formule om dat succes te bereiken bestaat. En daar geloof ik ook in! Dat heeft te maken met het feit dat je altijd andere nodig hebt bij het behalen van het succes. Het is niet zo dat de wereld stil staat terwijl jij stappen aan het zetten bent. De wereld verandert en dat neemt variabelen met zich mee waardoor een succes formule niet kan werken. Het kan je mogelijk wel helpen tot andere inzichten, die je vervolgens zelf weer kunt gebruiken of niet.

Wat ik jammer vind is dat Engelfriet in de Succesillusie af en toe te kort door de bocht gaat. Zo schijft hij over bijvoorbeeld LSD: ‘Tijdens de pauze van een bijeenkomst vroeg ik aan iemand of hij me de melk wilde aangeven. Zijn reactie: ‘Begrijp ik goed van jou dat jij van mij de melk wilt?’. Bleek-ie op cursus te zijn geweest. LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Echt. Kan iemand stoppen met die onzin?’. Dit is voor mij een voorbeeld van te kort door de bocht. Wat is op basis van dit voorbeeld een illusie? En waar linken we dit aan succes?

Daarnaast beweert Richard Engelfriet dat er voor alle modellen, methodes en methodieken geen bewijs is dat er succes behaald gaat worden. Voor het tegenovergestelde is echter ook geen bewijs. Dat alle modellen en methodieken slecht zijn voor organisaties / mensen. Er is namelijk geen bewijs dat ze niet succesvol kunnen zijn voor organisaties. Daar had hij wat mij betreft wat extra aandacht aan mogen besteden.

Ik word zelf erg vrolijk van dit boek. Met name omdat het wie dan ook aanzet om te bezinnen op waar we mee bezig zijn in organisatieland. En met name ook de succesclaim die gedaan wordt met methodieken. Tevens de hunkering naar modellen en ook de hunkering naar steeds weer nieuwe modellen zodra de ene weer is overgewaaid. Wel jammer dat er regelmatig te snel en te kort door de bocht wordt geredeneerd. Vanwege het aanzetten tot reflectie geef ik De succesillusie 4 van de 5 sterren.

Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.

Over Sebastiaan van der Valk

Sebastiaan van der Valk is zelfstandig coach en oprichter van 'Bureau voor Ontwikkeling & Groei'. Zijn passie is om individuen en teams te helpen bij het vinden en formuleren van antwoorden op drie kernvragen: (1)Wie ben ik? / Wie zijn wij? (2) Wat wil ik? / Wat willen wij? (3) Hoe kom ik daar? / Hoe komen wij daar? Hierdoor leid je zeer waarschijnlijk een succesvoller, prettiger en gelukkiger (werk)leven! Gedrevendoorpassie.nl is één van zijn laatste initiatieven.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden