Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De marketingorganisatie van de toekomst

Eind 2016 werden er een flink aantal nieuwe boeken gepubliceerd, ook op gebied van marketing. Op zich logisch, want de maand december leent zich prima voor het weggeven van cadeautjes en een boek is een mooi geschenk. Zolang dit boek ook ergens toe doet en een bijdrage biedt.

Rein Hof | 2 maart 2017 | 2-3 minuten leestijd

Specialist Rob Beltman kwam met de uitgave genaamd De marketingorganisatie van de toekomst. Ik ben eerlijk. Mijn eerste gedachte was: Weer een boek over de veranderingen van Marketing? Hoeveel heb ik er al gelezen in het afgelopen jaar?

De Marketingorganisatie van de Toekomst kan je helpen om – in je eigen organisatie – eens goed na te denken over de manier waarop marketing is ingericht. Past jouw organisatie nog wel in het veranderende landschap van ondernemen en omgaan met klanten? In heldere taal word je als lezer geleid door het proces van onderzoeken en bepalen.

Beltman begint met een historisch perspectief en kijkt vervolgens naar tien marketingactiviteitengebieden. In deel drie in het boek  geeft hijeen blik op de toekomst. Het vierde deel neemt je mee in een aantal cases en voorbeelden. Deel vijf geeft de mogelijkheid om een aantal inrichting-principes te benoemen die voor een toekomstbestendige marketing organisatie nodig zijn. Deel zes helpt je om – met alle verzamelde info – het verschil te maken en te komen tot de uiteindelijke marketingorganisatie van de toekomst.

Als je aan de slag gaat met de belangrijkste punten uit het boek, is het goed om een aantal zaken te realiseren en bedenken:

- Van belang is dat je bepaalt hoe en waar je Marketing in je organisatie plaatst.

- Is marketing – nog steeds – een aparte afdeling?

- Wordt Marketing veel meer geïntegreerd en verspreid door de gehele organisatie?

- Kun je snel reageren op veranderende omstandigheden?

- Zijn er moderne competenties aanwezig in de organisatie?

- Welke nieuwe rollen zijn er (bij)gekomen?

- En vooral: hoe integreren we dit alles in onze organisatie?

Modellen? Niet overdreven!

Het boek is vlot geschreven, geen moeilijke, academische taal. Gewoon helder en duidelijk en onderbouwd met cases en verwijzingen naar andere publicaties. Auteur Beltman heeft gebruikgemaakt van modellen, maar niet overdreven. Als je zeer beeldgericht bent, zal deze uitgave wellicht iets minder geschikt zijn voor je. Ze zijn echter wel degelijk aanwezig en ondersteunen het verhaal.

Wat mij zeer goed bevalt is het duidelijke gebruik van cases (grijs geaccentueerd) en de samenvatting aan ieder einde van een hoofdstuk. Daarnaast is er een ondersteunende website. Via www.demarketingorganisatievandetoekomst.nl word je de mogelijkheid geboden om nog heel veel extra (achtergrond) informatie te bekijken. Top!

Ben je op zoek naar tips en tricks om je marketing afdeling in te richten, of aan te passen, dan is dit een prima boek om je daarvoor ideeën en inzichten mee te geven. Heldere, duidelijke taal. Geen moeilijke verhalen. Goede cases. Modellen die ondersteunen, zonder een hoofdrol te spelen. Een goede opbouw en daardoor is De Marketingorganisatie van de Toekomst lekker te lezen. Oftewel: een aanrader.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden