Er bestaat een 7 w’s-methode (Waarom, Wat, Welke wijze, Waarmee, Wie, Waar, Wanneer) om een project structureel aan te pakken en zo ongeveer is dit boek, helder en praktisch, geschreven. Het geeft antwoord op vragen en je treft ook meteen praktische tips en voorbeelden.
Liet ik zelf in het verleden mokken bedrukken met ‘een luisterend oor’ om aan tafel te komen, zien we hier op het boek de metafoor van ‘een rode mok’ met de opdruk: ‘Eén fan maken!’ op de voorpagina.
Dit heldere boek is typerend voor Jos. Gespeend van alle poespas, hoofd en hart verbinden en doen voor je klanten zoals je het zelf ook zou willen dat anderen dat voor jou zouden doen. Inlevend, eerlijk, oprecht en altijd helpend, zelfs al kun je een probleem niet (direct /zelf) oplossen.
Het lijkt een eenvoudig iets, ‘Eén fan per dag maken’ en dat is het ook, tenminste om de methode te begrijpen. Dit vervolgens ook samen, -als team- uitvoeren en volhouden dat vraagt wat meer van de lezer. In veel gevallen kan dit zelfs -op termijn- een ware cultuurverschuiving geven in de organisatie. Voor mij geeft het boek dan ook aan wat de kracht van de cultuur in een organisatie is. Gelukkig mag ‘de weg’ stapje voor stapje afgelegd worden, immers de fans maken doe je één voor één. Het delen van positieve ervaringen, het doorvertellen van de reacties kan wel degelijk een kettingreactie veroorzaken met een enorm positief effect waar geen betaalde marketing-actie tegenop kan. Geloof je dat niet, de ‘voorbeelden lezen’ geeft genoeg reden om te weten dat het echt kan lukken.
‘De klanten zorgen voor je vakantie’’, aldus Jos! Volgens mij zorgen ze zelfs voor je gehele inkomen. Bij het mopperen op klanten zei ik vroeger wel eens tegen een eigen medewerker: “Het zou hier een stuk leuker zijn zonder die rotklanten.” Het aanvankelijke gelach stopte wel bij het besef dat er niets te lachen zou zijn zonder die (rot)klanten.
Ik kan me wel voorstellen dat je na het lezen van dit boek denkt; ‘zo eenvoudig kan het toch niet zijn?’ Zeker wanneer je gewend bent om je eerst door allerlei theorieën heen te worstelen. Het aardige is dat alle uitspraken vanuit marketingprincipes kunnen worden uitgelegd en zijn onderbouwd door wetenschappelijk onderzoek. En zeg nou zelf, die theorie en dat onderzoek heb je toch helemaal niet nodig wanneer je dingen probeert en je merkt dat het werkt? Het bewijs is dan al geleverd.
Niet de theorie bewijst maar de praktijk. De kracht van het boek is om vanuit een heldere klantvisie en daadkracht aan de gang te gaan in jouw organisatie, om zo van klanten fans te maken. Die klanten geven jou deze keer niet een 7 of een 8 maar een 9 of een 10, de voorwaarde voor echte fans! De Net Promotor Score(NPS), zal deze theorie bevestigen.
Praktijkvoorbeeldje: vroeger mocht ik ook thuiskomen met een 7 of een 8 en heel af en toe kreeg ik een 10 en dit dan was dat dan ook een reden om het anderen te vertellen. Voel je je aangesproken en geloof je ook: ‘de Mensen maken het Merk?’ Blijf dan niet grijs (lees: doen wat je altijd al deed) maar beken kleur en zoek naar de mogelijkheden om klantverwachtingen te overtreffen…. Maar natuurlijk eerst veel plezier en inspiratie bij het lezen van het geslaagde Een fan per dag.
Over Paul Kruijssen
Paul Kruijssen is Merk- & Indentiteitbouwer vanuit zijn bureau P Projects Mensen maken het Merk. Hij zet mensen in beweging en probeert het beste uit mensen en organisaties te halen vanuit zijn methode ‘Het MerkMenu’. In 11 stappen doet hij dat vanuit de schijf van vier; onderzoeken, ontwikkelen, uitvoeren en monitoren. Zijn werkzaamheden liggen op het gebied van consultancy, concept en creatie. Hij is tevens schrijver van het boek ‘Het MerkMenu’ en freelance docent in het HBO onderwijs.