Innoveer jezelf maakt helder dat innoveren niet alleen gaat over het (in kleine stapjes) veranderen van processen, diensten of producten, maar om het groots aanpakken van nieuwe ideeën, doorzetten en lef tonen.
De maatschappij vraagt om innovatie
Hoe groot of klein je bedrijf ook is, iedereen heeft te maken met ontwikkelingen binnen de branche en bij concurrenten. Je moet met de tijd mee, bijblijven en vooruitkijken. Er verdwijnen bedrijven en beroepen. En er komen er weer nieuwe bij. Het vak van de ouderwetse 9 tot 5 secretaresse is aan het verdwijnen. Er wordt ook in mijn vakgebied meer verwacht en gevraagd. De term virtueel assistente is enkele jaren geleden in het leven geroepen, puur door de veranderende vraag.
De maatschappij, én dus de klant, vraagt om innovatie. Als bedrijf kun je niet achterblijven. De weg naar vernieuwing brengt risico’s, maar ook onzekerheden met zich mee. Veel bedrijven gaan dit liever zo lang mogelijk uit de weg. Als zzp-er lijkt het misschien eenvoudiger de stap naar innovatie te maken, maar moet je het (financiële) risico vaak wel alleen dragen. Bij een grote organisatie heb je weer te maken met andere factoren die het lastig maken de weg naar innovatie in te slaan. Je hebt niet alleen met interne weerstand te maken, maar er is ook meer draagvlak nodig bij andere partijen. Het lezen van dit boek is zinvol voor diegenen die eens willen kijken naar dat wat nodig is bij innovatie, maar meer nog naar hun eigen rol en bijdrage hierin.
Succesvol innoveren
Dat innoveren meer is dan veranderen of vernieuwen wordt helder wanneer ik lees over het juiste moment van innoveren. Timing is cruciaal, want wacht je af, dan mis je de boot. Het is dus niet alleen belangrijk, maar ook noodzakelijk te innoveren. Wacht niet tot het moment dat de klant of de markt erom vraagt, maar wees dat voor. Innoveren is ook niet per definitie vernieuwen, aldus de auteur, want vernieuwen vraagt niet om het nemen van risico’s en het hebben van impact, innovatie wel. Gijs van Wulfen schrijft in Innoveer jezelf over de factoren die bijdragen aan die impact en het uiteindelijke resultaat, die dus bepalend zijn voor succes.
In 6 stappen naar je doel
De auteur laat je op een heel overzichtelijke wijze zien hoe je aan de hand van een concreet stappenplan met innovatie aan de slag kunt gaan. Daarnaast kun je met checklists en tools het stappenplan direct toepassen in de praktijk. De beschrijving van praktijkcases, diverse technieken en ideeën geven inzicht in hoe jij zelf aan de slag kunt in je bedrijf. Ze helpen je met je creativiteit en het ‘out-of-the-box’ denken. Wat ook zeker bijdraagt aan het behalen van het resultaat is het krijgen van draagvlak voor je idee. Niet alleen draagvlak binnen je bedrijf van collega’s en directie, maar ook door samenwerking en betrokkenheid van leveranciers en klanten wordt het behalen van je doel (met succes) sneller gerealiseerd.
Innoveer jezelf laat de lezer zien dat je kansen en ideeën kunt omzetten naar mogelijkheden en resultaat, en dat iedereen een innovator kan zijn. Innoveren is geen hogere wiskunde, maar een mentaliteit. Innovatie begint dus bij jezelf, maar wel altijd met anderen!
Ineke Smits, virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe, gespecialiseerd in flexibele ondersteuning van ZZP en MKB.
Het innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen werd op 18 april verkozen tot Managementboek van het Jaar 2017.
Over Ineke Smits
Ineke Smits, persoonlijk virtueel assistente en zelfstandig ondernemer onder de naam ToeDoe.