Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Het innovatiedoolhof

4 Routes naar een succesvolle new businesscase

Paperback Nederlands 2016 9789089653123
10
Voormalig top 10Totaal 63 dagen
BestsellerMeer dan 1000 verkocht
Verkooppositie 2695Hoogste positie: 2
Verwachte levertijd ongeveer 2 werkdagen

Samenvatting

Managementboek van het Jaar 2017
De prijs van het Managementboek van het Jaar werd op donderdag 18 april 2017 op feestelijke wijze uitgereikt namens Managementboek tijdens het jaarlijkse Managementboekengala in de Prodentfabriek te Amersfoort.
Meer informatie over de verkiezing

Genomineerd voor de titel Ooa Boek van het Jaar 2016.

'Het Innovatiedoolhof: innovatie simpel gemaakt.

Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.

Als spreker over innovatie reist Gijs van Wulfen de hele wereld over: van Turkije naar Tokio en van Canada naar Kaapstad. Overal merkt hij dat innovators dezelfde obstakels tegenkomen en daar wil hij wat aan doen. Hij ontdekte in ruim vijftig innovatieprojecten hoe je de chaotische start van innovatie kunt structureren. En welke tien essentiële activiteiten je in welke volgorde moet uitvoeren om succesvol het innovatiedoolhof te doorlopen.

Vanuit vier logische startpunten lopen er heldere routes naar een succesvolle businesscase voor nieuwe producten, diensten en businessmodellen:
1. De Idee-route: je hebt een idee, wat nu?
2. De Technologie-route: je hebt een nieuwe technologie, wat nu?
3. De Klantknelpunt-route: je hebt een klantprobleem ontdekt, wat nu?
4. De Noodzaak-route: je moet innoveren, wat nu?

Geïnspireerd door cases van Airbnb, Google Glass, Angry Birds, LEGO en via deze innovatieroutes leer je essentiële vragen te beantwoorden voor een succesvolle start van innovatie, zoals: Hoe weet ik of de klant erop zit te wachten? Of het maakbaar is? Of het rendabel is?

Met dit boek zet je de juiste stappen op het juiste moment in de juiste volgorde. Zo maak je zelf innovatie simpeler.

'Dit is een baanbrekend boek. Zie het als het meest geavanceerde gps-systeem om door het Innovatiedoolhof te navigeren naar nieuwe, grote groeikansen. Ik kan het je niet genoeg aanbevelen!' - Rowan Gibson, innovatiegoeroe en bestsellerauteur

'Gijs van Wulfen leidt je in dit boek door dit innovatiedoolhof en inspireert je met cases van Airbnb, Google en LEGO, zodat je zelf de kans op innovatiesucces voor jouw project aanzienlijk vergroot.' - Iain Bitran, Executive Director, ISPIM (International Society for Professional Innovation Management)

'Het innovatieproces start vaak maar vaag. Het Innovatiedoolhof geeft je structuur en helpt je de start van innovatie sterk te verbeteren.' - André Groeneveld, innovatiedirecteur bij FrieslandCampina Domo

Specificaties

ISBN13:9789089653123
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:248
Druk:1
Verschijningsdatum:1-4-2016
ISSN:

Expertrecensies (3)

Het innovatiedoolhof - Alle hulde
Richard Lannoye | 13 september 2017
Een innovatietraject is van meet af aan omgeven met een hoge mate van onzekerheid en bezaaid met vele valkuilen en is daarom vaak gedoemd te mislukken. Deze situatie wordt door de auteur Gijs van Wulfen aangepakt in zijn boek met de aansprekende titel Het innovatiedoolhof.
Lees verder
Het Innovatiedoolhof
Peter Streefkerk | 8 mei 2017
Innoveren kun je leren, net als inkopen, maar daar houdt ook elke vergelijking verder mee op. Toch zijn innovatie en inkoop wel degelijk nauw met elkaar verbonden. Dat klinkt wellicht vergezocht, maar dat is het niet.
Lees verder
Het innovatiedoolhof
Sjors van Leeuwen | 30 mei 2016
Nog steeds mislukt het merendeel van alle nieuwe producten, diensten en oplossingen. Succesvol innoveren is moeilijker dan je denkt. Veel bedrijven worstelen met innovatie en hoe ze een succesvol innovatietraject kunnen opzetten. Voor hen is er nu het boek Het innovatiedoolhof. Het boek laat zien hoe organisaties kunnen ontsnappen uit het innovatiedoolhof en met meer succes innovaties op de markt kunnen brengen.
Lees verder

Lezersrecensies

4.1 van de 5
11 stemmen
8
0
0
2
1

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (18)

column
Gijs van Wulfen - Podiumminuten
Gijs van Wulfen 16 april 2018 Wat levert het winnen van de titel Managementboek van het Jaar je op? Erkenning, zelfvertrouwen en podiumminuten.
nieuws
Juryblog - Over de Longlist van het Managementboek van het Jaar 2018
Daniëlle de Jonge 20 februari 2018 Argumenten paraat, tablets en notitieboekjes op tafel en zelfs een jurylid dat een koffer vol ‘boeken om te bediscussiëren’ had meegenomen. Kortom: klaar om te bepalen welke boeken er op de longlist mogen!
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Criteria voor de longlist
Daniëlle de Jonge 6 februari 2018 Sommige mensen moeten er niet aan denken, wij hebben er met volle teugen van genoten: ruim 200 managementboeken lezen in het afgelopen half jaar. Dat komt in de praktijk meer op zo'n 70 boeken per jurylid, toch al weer een stuk behapbaarder. In eerdere blogs las je al over opvallende zaken. In januari was het tijd om de boeken dicht te slaan en de discussie te openen: welke titels halen de longlist?
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Het laatste pakket
Daniëlle de Jonge 17 januari 2018 Het laatste leespakket voor dit juryjaar wordt afgegeven door de pakketbezorger. Hij staat er inmiddels al niet meer versteld van dat er met regelmaat een zware doos boeken bij mij bezorgd wordt en wenst me succes met lezen.
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Wanneer en waar leest de jury de boeken?
Carla Verwijs 18 december 2017 Waar ik ook naar toe ga, ik heb altijd wel een boek bij me. Tegenwoordig is dat steeds vaker een ebook geladen op mijn ebook reader, maar even zo vaak zit er een ‘echt’ boek in mijn tas.
nieuws
Managementboek van het Jaar 2018 - Juryblog - Verrassingen in een doosje
Bertrand Weegenaar 10 november 2017 Het leukste van het jurylid zijn van het Managementboek van het Jaar zijn de verrassingen die in de doosjes van Managementboek.nl zitten.
nieuws
Juryblog Managementboek van het Jaar #Mgtboek2018 - Trends in boekenland
Carla Verwijs 29 september 2017 Als recensent van Managementboek heb je meestal een voorkeur voor een specifiek onderwerp of aantal onderwerpen, waarover je veel weet en de boeken goed kunt beoordelen.
column
Gijs van Wulfen - Pas op met startups
Gijs van Wulfen 29 augustus 2017 Startups zijn hot. Dat zijn ze al meer dan tien jaar, maar dat geldt zeker nu het grote bedrijfsleven massaal startups omarmt. De interesse ontstond vaak door frustratie over hun eigen innovatieprestaties en onmacht om dat op eigen houtje te verbeteren.
column
Labyrint van mogelijkheden
Pierre Pieterse 23 mei 2017 Nog maar kort geleden was het ‘not done’ om het woord innovatie in een boektitel te gebruiken. Wel in een eventuele ondertitel, maar nooit in de titel. Waarom is mij nooit duidelijk geworden, maar uitgevers wisten in navolging van elkaar dat een boek met innovatie in de titel niks was, lees: niet werd verkocht.
column
Innovatietips uit het Managementboek van het Jaar 2017: Het Innovatiedoolhof
Gijs van Wulfen 16 mei 2017 Innoveren is een hele krachttoer. Niet alleen om inhoudelijk het nieuwe product, de nieuwe dienst, jouw nieuwe proces of de nieuwe experience te bedenken. Maar vooral ook omdat je een hoop energie moet steken in de interne acceptatie van jouw nieuwe concept.
nieuws
Management Summaries - Het innovatiedoolhof
Hans van der Klis 15 mei 2017 Innovatie-expert Gijs van Wulfen spreekt overal in de hele wereld over zijn ambitie om het aantal geslaagde innovaties omhoog te brengen. Hij rekende immers voor dat 85 procent van het geld besteed aan innovatie nergens toe leidt.
interview
Verslag Managementboekengala 2017
Hans van der Klis 5 mei 2017 Tot de uitreiking van de prijs Managementboek van het Jaar 2017 was innovatiegoeroe Gijs van Wulfen wereldberoemd behalve in Nederland. De bekroning van zijn boek Het innovatiedoolhof, tijdens het Managementboekengala op 18 april in de Prodentfabriek in Amersfoort, zal daar zonder twijfel verandering in brengen. ‘Hoe meer mensen ik kan helpen, hoe meer ik daar van geniet’, zei Van Wulfen na de prijsuitreiking.
column
Hollandse degelijkheid
Pierre Pieterse 24 april 2017 Inmiddels is het boek van jaar bekend (Het innovatiedoolhof), maar daarmee is mijn redactioneel commentaar voorafgaand aan deze definitieve keuze geen ‘oud nieuws’ omdat ik aandacht heb voor boeken en onderwerpen die het niet hebben gehaald. Alsof ik het voorvoelde, hoewel dat nu juist wel typisch een opmerking met de kennis van nu is.
interview
Business Books by People Power - Gesprek met de winnaar van het Managementboek van het Jaar 2017
Glenn van der Burg 21 april 2017 Gijs van Wulfens Het innovatiedoolhof is bekroond tot Managementboek van het jaar 2017 – Luister het eerste interview na de uitreiking van de prijs.
nieuws
Managementboek van het Jaar 2017: Het innovatiedoolhof
Hans van der Klis 19 april 2017 Tot de uitreiking van de prijs Managementboek van het Jaar 2017 was innovatiegoeroe Gijs van Wulfen wereldberoemd behalve in Nederland. De bekroning van zijn boek Het innovatiedoolhof, tijdens het Managementboekengala op 18 april in de Prodentfabriek in Amersfoort, zal daar zonder twijfel verandering in brengen.
nieuws
Genomineerden in een notendop
Pierre Pieterse 29 maart 2017 Speciaal voor onze trouwe bezoekers hebben we van de vijf genomineerde boeken voor de titel Managementboek van het Jaar 2017 (de shortlist dus) een executive summary gemaakt. In willekeurige volgorde de essentie van vijf belangrijke boeken.
interview
Gijs van Wulfen: ‘Leer genieten van de innovatieworsteling’
Bas Hakker 24 augustus 2016 Professioneel spreker en trainer Gijs van Wulfen reist de hele wereld over om bedrijven te helpen met innovatieprojecten. Zijn internationale ervaring bundelde Van Wulfen in zijn nieuwe boek: Het Innovatiedoolhof.
preview
Preview - Het innovatiedoolhof
Gijs van Wulfen 8 maart 2016 Het nieuwe boek van innovatie-expert Gijs van Wulfen leidt je langs alle obstakels in het innovatiedoolhof. Welke dat zijn en hoe hij dat doet vertelt hij in deze preview.

Over Gijs van Wulfen

Gijs van Wulfen is bedrijfseconoom, marketeer en innovatieversneller. Hij adviseerde bij achtereenvolgens Ernst & Young en Boer & Croon vele organisaties over marketing- en innovatie strategieën. In 2002 startte hij zijn eigen bedrijf Big Tree Marketing Innovators, dat zeer uiteenlopende klanten helpt bij het bedenken van nieuwe productideeën, het organiseren van innovatie en het introduceren van nieuwe producten in de markt.

Andere boeken door Gijs van Wulfen

Inhoudsopgave

Voorwoord
Het Innovatiedoolhof
4 Routes naar een succesvolle new businesscase

1. INNOVATIE IS EXTREEM LASTIG EN RISKANT
-Figuur 1 11 Innovatiedefinities
-Figuur 2 De razendsnel veranderende wereld
-Figuur 3 Twee effectieve innovatiemomenten
-Figuur 4 De daling van radicale innovaties
-Figuur 5 3000 Ruwe ideeën voor één succesvol nieuw product
2. HET INNOVATIEDOOLHOF
-Figuur 6 Innoveer jij echt?
-Figuur 7 De 9 innovatieprincipes van Google
-Figuur 8 De boodschap van het doolhof
-Figuur 9 Het Innovatiedoolhof
3. 4 ROUTES OM INNOVATIE TE STARTEN
-Figuur 10 De Idee-route
-Figuur 11 De Technologie-route
-Figuur 12 De Klantknelpunt-route
-Figuur 13 De Noodzaak-route
4. DE IDEE-ROUTE: IK HEB EEN IDEE, WAT NU?
-Figuur 14 Airbnb: vlaggenschip van de nieuwe deeleconomie
-Figuur 15 De top 20 van steden voor start-ups
5. DE TECHNOLOGIE-ROUTE: IK HEB EEN NIEUWE TECHNOLOGIE, WAT NU?
-Figuur 16 Het Google Glass experiment
6. DE KLANTKNELPUNT-ROUTE: IK HEB EEN KLANTKNELPUNT, WAT NU?
-Figuur 17 Hövding: de onzichtbare fietshelm
7. DE NOODZAAK-ROUTE: IK MOET INNOVEREN, WAT NU?
-Figuur 18 LEGO: innoveren dicht bij huis
8. IDEEËN BEDENKEN
-Figuur 19 10 Grote ideeën die oorspronkelijk werden verworpen
-Figuur 20 10 Innovatietypen
-Quote van Michael Dell
9. FOCUSSEN
-Figuur 21 Zumba’s innovatiefocus
-Quote van Shigeru Miyamoto
10. PASSENDHEID CHECKEN
-Quote van Desmond Tutu
11. RANDVOORWAARDEN SCHEPPEN
-Figuur 22 Kenmerken van ‘high performance’ productontwikkelteams
-Figuur 23 Ben jij een innovatieleider?
-Quote van Elon Musk
12. ONTDEKKEN
-Figuur 24 Etnografie: optrekken met politieagenten
-Figuur 25 Een ‘lead-user story’ van 3M
-Figuur 26 A Customer Journey Map
-Quote van Jeff Bezos
13. BUSINESSMODEL BEDENKEN
-Figuur 27 Business Model Canvas
-Figuur 28 Een nieuwe aanpak voor businessmodelinnovatie
-Quote van Larry Page & Serge Grin
14. TECHNOLOGIE KIEZEN
-Figuur 29 30 Technologieën die de wereld kunnen veranderen
-Figuur 30 Timeline of Emerging Science and Technology
-Quote van James Dyson
15. FREEDOM TO OPERATE CHECKEN
-Quote van Richard Branson
16. EXPERIMENTEREN
-Quote van Steve Jobs
17. NEW BUSINESSCASE OPSTELLEN
-Figuur 31 Een new businesscase voor Bruil: de Lijmsiloservice
-Quote van Ingvar Kamprad
18. WE HEBBEN EEN BUSINESSCASE: WAT NU?
-Figuur 32 Pas op voor de Vallei des Doods
-Figuur 33 4 Typen innovatiecentra
-Figuur 34 Angry Birds: de meest gedownloade app ooit
19. DE INNOVATIECHECKLIST
20. 21 BRAINSTORMTECHNIEKEN

Geweldige innovatieboeken
Woordenlijst
Index
Foto Credits

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Het innovatiedoolhof