Het innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen werd op 21 april 2017 gekozen tot het Managementboek van het Jaar. Op het moment dat dit succesvolle boek op de shortlist kwam verscheen ook het nieuwe boek Innoveer jezelf. Van Wulffen zit in de flow. Hij is LinkedIn Influencer met 300.000 volgers en wordt al jaren genoemd in de top 10 innovatie-bloggers wereldwijd. Een expert of het gebied van het starten van innovatie.
Als je dit zo leest kun je niet anders dan denken dat Gijs van Wulfen de perfecte innovatiefacilitator is. Hij doet dit al jaren voor organisaties, dus waarom niet ook voor ons, de lezer?
Van Wulfen begint zijn boek over de steeds sneller veranderende wereld, met de voorbeelden die we op het moment in veel managementboeken lezen. Hij laat het daar niet bij, en geeft ons ook inzicht in wat dit voor ons betekent. Zo geeft hij een rijtje van twintig beroepen met de vraag of deze over tien jaar nog bestaan. Denk hierbij aan beroepen als de bankmedewerker (de bank wordt bijna volledig digitaal); de beurshandelaar (digitaal en de koppeling met ‘big data’; de telemarketeer (mensen verwachten benaderd te worden via apps en social media). Het is een lijstje dat mij in ieder geval zenuwachtig maakte, en mijn vak staat er niet eens bij. Maar doordat er heel gewone beroepen op staan, zette het mij wel aan het denken. Als deze beroepen door de digitalisering worden opgeheven, dan wordt het urgentiebesef ineens wel hoog.
In het tweede hoofdstuk leidt Van Wulfen ons langs onze innovatie uitdaging. Ben jij een veranderaar of niet. En hij praat over twee effectieve innovatiemomenten (het moment dat je wilt innoveren en het moment dat je moet innoveren). Gebaseerd op deze twee elementen maakt hij onze eigen innovatie-uitdaging inzichtelijk. Hiermee laat hij zien dat innovatie door eigenlijk iedereen kan worden opgepakt. We moeten ons alleen op andere dingen richten. En dan wordt het ineens minder eng, als je eigen beroep op dat lijstje stond van beroepen die er over tien jaar misschien niet meer zijn.
In hoofdstuk 4 krijgen we in 6 stappen inzicht in innovatie in ons werk. Van het kiezen van het juiste moment, tot opschalen en volharden. Iedere stap wordt uitgewerkt, en met voorbeelden beschreven. De voorbeelden zijn niet de geijkte Google en Tesla voorbeelden (hoewel die wel ter sprake komen).
In hoofdstuk 11 beschrijft Van Wulfen hoe we de rest ook mee krijgen. Vrij belangrijk natuurlijk. Want hij zegt: ‘Uitvinden kun je alleen – Innoveren kun je alleen maar samen.’
Het boek wordt afgesloten met een toolbox met allerlei handige oefeningen om zelf met innovatie aan de slag te gaan.
Innoveer Jezelf is een boek voor iedereen die geïntrigeerd is door het fenomeen innovatie en wil zien hoe dit in het eigen leven en werk te integreren. Niet moeilijk, inderdaad veel makkelijker dan gedacht. Leuk om te lezen, heerlijk om te doen.
Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.