Een belofte die wordt waargemaakt. Daarbij aangenomen dat je een professional bent die werkt in een MKB organisatie met enige relevante managementervaring. Dit is een belangrijke kanttekening voor wie dit boek wil gaan lezen. De zorgvuldig samengestelde cover schreeuwt namelijk: Innoveer jezelf. En dat vind ik wat misleidend. Dit boek is namelijk geen zelfhulpboek waarmee jij jezelf als professional een enorme vernieuwende schop onder je kont kunt geven (en waardoor je het stof van jezelf afschud en jouw geïnnoveerde professionele ’ik’ tevoorschijn komt). Wat Gijs bedoelt (en dat blijkt ook echt duidelijk uit het boek) is dat innovatie begint bij jezelf en bij jouw manier van denken. Jij bent het die (misschien wel als eerste) de spreekwoordelijke steen moet verleggen in de rivier om te komen tot innovatie binnen jouw organisatie.
Het boek is opgebouwd rondom 6 stappen om innovatief te worden in je werk: Pak het juiste moment, kies een stip op de horizon, sta open en denk in kansen, bedenk nieuwe ideeën, experimenteer en leer en schaal op en volhard. Na het uitgebreid bespreken van deze stappen, vertelt Gijs je hoe jij bij jouw collega's de handen op elkaar krijgt voor innovatie. Als afsluiter geeft hij je een twintigtal tools cadeau: Twintig werkvormen uit zijn indrukwekkende toolbox die hij in zijn jarenlange ervaring als trainer en facilitator heeft verzameld en ontwikkeld. De tools kun je inzetten bij het realiseren van de adviezen uit het boek. Eén van de tools is bijvoorbeeld hoe je uit een grote hoeveelheid ideeën de meest bruikbare en innovatieve ideeën kunt selecteren.
De stellingnames, methodes en adviezen in het boek worden onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk. Niet alleen de bekende voorbeelden van de ‘disturbing businesses’ van klinkende internationale merken die we inmiddels allemaal wel kennen. Het boek bevat ook enkele mooie cases van onbekende Nederlandse MKB bedrijven. De eerste vraag die Gijs opwerpt in zijn boek is echter ‘Je wilt toch niet zo eindigen als V&D?’ En daar raakt hij mij helaas meteen een beetje kwijt. Vrij uitvoerig wordt de ondergang van V&D besproken en dat is zeker leerzaam. Maar is het niet zo dat ieder merk en iedere onderneming een eindige levenscyclus heeft? En moeten we dus niet gewoon accepteren dat iedere onderneming ooit uitdooft? En moeten we niet vooral inzoomen op wat deze ondernemingen super goed gedaan hebben? Dat in het achterhoofd houdende vind ik de V&D met een historie van 129 jaar persoonlijk vooralsnog meer respect afdwingen dan Facebook dat met zijn 13 levensjaren de adolescentiefase nog niet eens bereikt heeft. De Engelse dramaserie Mr. Selfridge in het achterhoofd houdende, doet het gedachtegoed van innovators die heren Vroom en Dreesmann geweest moeten zijn zeker niet onder voor dat van de heren Zuckerberg of Page. Voor wie de serie Mr. Selfridge niet gezien heeft: Deze serie gaat over de opening in Londen van het succesvolle en superinnovatieve warenhuis Selfridge & Co in 1909 (zo moet het de V&D denk ik ook ooit vergaan zijn).
Kortom, innovatie is een mindset en is niet gebonden aan een tijd of plaats. En daar weet Gijs je in zijn boek op een onderhoudende en onderbouwde manier absoluut van te overtuigen. Niet alleen wakkert Gijs je enthousiasme over innovatie aan, ook helpt hij je op weg om het innovatieproces in gang te zetten. Innoveer jezelf van Gijs van Wulfen: Het perfecte boek om ‘geheel per ongeluk’ eens te laten slingeren op het bureau van iedere vastgeroeste manager!
Over Martijn Anderson
Martijn Anderson is marketingcommunicatie specialist met als focus strategie, branding, customer journey, customer experience en omni-channel optimalisatie.