Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

U komt er zelf wel uit - Ervaringen van een interimmanager

De ervaren interim-manager Siebe Sonnema levert met U komt er zelf wel uit een bijzonder egodocument af. Dit boek is geen managementboek maar een boek geschreven door een interim-manager. De ondertitel, ervaringen van een interim-manager, is juist, maar kan je op het verkeerde been zetten.

Paul Schollaardt | 23 juni 2017 | 3-4 minuten leestijd

De ervaringen zijn niet geordend, kennen weinig reflectie op de rol die de interim-manager zelf speelt, en irriteren hier en daar. Die irritatie wordt opgeroepen door in casussen niet te vertellen over wie of welk bedrijf het gaat – terwijl dit min of meer openbare informatie is – en door uitweidingen waarin de schrijver zijn eruditie en goede geheugen lijkt te willen etaleren. De casussen zijn echter leerzaam en één daarvan is zeer persoonlijk. Gaandeweg het boek kom je erachter dat de titel U komt er zelf wel uit vooral bedoeld is voor de lezer: vind in dit boek wat je wilt vinden.

De inleiding van U komt er zelf wel uit, geschreven door een collega interim-manager van de schrijver blijkt een goede introductie te zijn: ‘als een interim-manager gaat verhalen’. Dat is precies wat Siebe A. Sonnema uitgebreid doet. Het boek is lezenswaardig maar ook chaotisch, ondanks de vrijwel chronologische volgorde waarin het geschreven is. Dit wordt veroorzaakt door de meer dan tweehonderd, veelal Engelse maar ook Latijnse citaten die willekeurig boven de alinea’s zijn geplaatst. Tevens wordt de lezer getrakteerd op bijna evenveel voetnoten. Het boek leest bepaald niet als een roman.

Door te beginnen met de lessen uit zijn studententijd maakt de schrijver duidelijk dat we te maken hebben met een autobiografie en niet met een managementboek dat interim-opdrachten en bedrijven analyseert. Vervolgens schrijft hij op luchtige en hier en daar hilarische wijze over opdrachten bij onder meer de VARA. Voor de iets oudere lezer zijn deze verhalen heel herkenbaar en goed te plaatsen in de tijd – de jaren ‘80. Bij deze verhalen valt wel op dat de rol van de interim-manager buiten beeld blijft: de schrijver geeft een beeld van het bedrijf, van de problematiek waarvoor hij binnen is gehaald, maar nauwelijks over zijn eigen rol en succes of falen daarin. Hij blijft de toeschouwer.

De schrijver beoordeelt de theorieën van Peters & Waterman en Michael Porter die in de jaren tachtig toonaangevend waren in de managementliteratuur. Aan de hand van een casus van een succesvolle Nederlandse onderneming loopt hij deze lessen door en stelt vast dat Michael Porter met zijn theorie over competitieve voordelen dichter bij de realiteit staat dan de ‘empirische uitkomsten’ van Peters & Waterman’s ‘in search of excellence’. Wetend dat je een boek leest dat in 2017 geschreven is en Peters & Waterman reeds jaren van hun voetstuk zijn gevallen omdat hun onderzoek gemanipuleerd was, doet deze ‘illustratie’ dun en weinig overtuigend aan. Hier wordt duidelijk dat dit geen managementboek is maar een boek over een interim-manager.

Het hoofdstuk over de eigen zaak van de schrijver is het meest persoonlijke en ook lezenswaardige. Door onenigheid met de mede-eigenaar komt de schrijver, zelf jurist, in een situatie terecht waarin hij wordt buitengesloten en zijn bedrijf onder zijn ogen wordt ‘verkwanseld’. De analyse van de juridische aspecten en de gedetailleerde, kritische analyse van zijn eigen opstelling en rol zijn zeer sterk. En voor degene die op zoek is naar de persoonlijke ervaringen van de manager het hoogtepunt van het boek.

Siebe Sonnema geeft wat hij heeft en legt het zo goed mogelijk voor de lezer neer. Zijn indirecte waarschuwing aan de lezer U komt er zelf wel uit is wel van belang om dit lijvige boek ook te waarderen!

ir Paul Schollaardt RC is bestuurder in het speciaal onderwijs. Eerder was hij zelfstandig interim-manager en vervulde hij onder andere functies als productieleider en CFO.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden