Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Van werknemer naar ondernemer - De winnaarsformule voor vrij ondernemen

Business- en loopbaancoach Leni Minderhoud rekent in haar boek Van werknemer naar ondernemer af met een reeks hardnekkige mythes rondom ondernemerschap. Het idee dat ondernemen in je DNA moet zitten bijvoorbeeld. Weten waaróm je het allemaal doet en een creatieve geest zijn veel belangrijker.

Sigrid van Iersel | 5 juli 2017 | 3-4 minuten leestijd

Stel dat je een wel-okay-baan hebt: een goed salaris, prima secundaire arbeidsvoorwaarden, maar het werk heeft niet je hart. Is het dan slim om voor jezelf te beginnen? Is ondernemerschap wel geschikt voor mensen die altijd loyaal geweest zijn aan een werkgever?

Leni Minderhoud laat haar lezers zelf bepalen of ze die stap willen zetten. Toch klinkt in haar hele boek door dat ondernemerschap veel meer te bieden heeft dan werknemerschap als je een betekenisvol leven wilt leiden. Wie zijn persoonlijke waarden formuleert – denk aan vrijheid, onafhankelijkheid, zingeving – kan die namelijk als ondernemer vaak gemakkelijker realiseren dan als werknemer. Als je tenminste zelf ‘je beste baas ooit’ durft te worden!

De meeste mensen willen via hun werk betekenis leveren en hun talenten ontplooien, niet alleen een baan om de hypotheek mee te betalen. Toch is de behoefte aan financiële zekerheid het belangrijkste element dat werknemers tegenhoudt om voor zichzelf te beginnen. Leni Minderhoud rekent soepel af met dit soort bezwaren.

Denk niet vanuit beperkingen (‘kan ik hiermee wel genoeg geld verdienen’, ‘wie zit er op mij te wachten’) maar vanuit overvloed, is er zo een. Als je werkt vanuit je talenten en je verlangen om betekenis te leveren, bied je het beste van jezelf. En die waarde levert waarschijnlijk ook geld op. Het vertrouwen in eigen kunnen is het enige wat je een gevoel van zekerheid kan geven, stelt de auteur.

Op soortgelijke wijze tackelt ze het veelgehoorde bezwaar van startende ondernemers dat ze geen behoefte hebben om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. Als je een positief hoger doel formuleert voor je onderneming, ben je juist wel gemotiveerd om daar aandacht voor te vragen. Het gaat dan niet om jou, maar om wat je wilt bereiken.

En dan nog zo’n mythe: dat je het echte ondernemersbloed moet hebben om een succesvolle zaak op te zetten. Bijna iedereen heeft wel ondernemende vaardigheden, zegt Leni Minderhoud. Denk bijvoorbeeld aan initiatieven nemen of dingen plannen. De belangrijkste eigenschap voor een ondernemer is creativiteit: het vermogen om in kansen en mogelijkheden te denken.

Dit zijn vaardigheden die veel mensen al hebben of kunnen ontwikkelen. Bovendien hoeft ondernemerschap niet een gewaagde sprong in het diepe te zijn, want je kunt het ook in de vorm van kleine stappen doen.

Het boek bevat een ‘winnaarsformule voor vrij ondernemen’, waarbij de why – je hogere doel – de belangrijkste factor is. Vervolgens stipt Leni Minderhoud globaal de belangrijkste marketinginstrumenten aan om makkelijk te ondernemen.

Het aantrekkelijke van Van werknemer naar ondernemer is dat het gaat over denken in overvloed en denken in mogelijkheden. Dat geldt niet alleen voor mensen die niet langer vast willen zitten in een gouden kooi, maar wat mij betreft ook voor mensen die ooit noodgedwongen voor zichzelf zijn begonnen en nooit een goedlopend bedrijf hebben gekregen. Blijf niet hangen bij het idee dat je onderneemt uit noodzaak, maar kies een positieve drijfveer die je over je eigen belemmerende gedachten heen helpt.

Eigen ondernemerschap kan dus vroeg of laat de oplossing zijn als je niet lekker in je vel zit als werknemer of op een doodlopende weg terecht gekomen bent. Je neemt de regie over je eigen leven, al dan niet bij een werkgever. Want het gaat uiteindelijk over je eigen verantwoordelijkheid nemen voor jouw ontwikkeling en groei. Ondernemerschap in deze zin van het woord, dat is juist iets wat je iemand van harte gunt.

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal. Ze is een van de auteurs van Lenig denken.

Over Sigrid van Iersel

Sigrid van Iersel is verhalenmaker. Ze helpt organisaties en ondernemende professionals om mensen in beweging te brengen met een helder en inspirerend verhaal.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden