Bij employment branding gaat het om het creëren, communiceren en managen van een aantrekkelijk, onderscheidend en authentiek werkgeversimago, bij zowel de huidige als potentiële werknemers. Het moet iets zeggen over wie je bent als werkgever, wat de organisatie aan de werknemers levert en hoe de organisatie dat doet. Het ‘merk’ moet een positieve emotie opwekken bij de juiste kandidaten. De meeste bedrijven zijn zich er van bewust dat dit belangrijk is, maar de stap naar naar de ontwikkeling van een goed werkgeversmerk blijkt in de praktijk lastig te zijn. Het vraagt om een goede samenwerking tussen diverse disciplines in een bedrijf zoals bijvoorbeeld Human Resources, Corporate communicatie, marketing en strategie. Het begrip employment branding is niet nieuw. Het duikt regelmatig weer op wanneer er een krapte op de arbeidsmarkt dreigt te ontstaan. Het gaat niet over het in elkaar klussen van een nieuwe wervingscampagne of het opzetten van een nieuwe recruitment portal. Zeker met de huidige sociale media is een mooi verhaaltje bij de sollicitatiegesprekken niet voldoende. Employment branding is een multidisciplinair speelveld. Alle medewerkers, het management en de CEO spelen ook een belangrijke rol in het gestalte van het merk. Het gaat om ‘living the brand’. Iedereen speelt een rol. De beloftes van het merk zullen in de praktijk waargemaakt moeten worden . Employment branding is voor zowel grote als kleine bedrijven van belang. Zeker wanneer een bedrijf op zoek is naar schaars beschikbaar gekwalificeerd personeel is het van belang om goed aangeschreven te staan als ‘employer of choice’.
De auteurs van de HoGent bieden in hun boek De strijd om talent een prima aantal handvatten voor de ontwikkeling van zo’n employment brand. Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken die overzichtelijk zijn opgebouwd met de kernvragen, de te behandelen onderwerpen en samenvatting, in de vorm van wat neem je mee na het lezen van het hoofdstuk. De hoofdstukken zetten ook de huidige kennis uit wetenschappelijk onderzoek op een rijtje en bevatten heldere en bruikbare tips. Het boek is opgebouwd als een leerboek voor hoger onderwijs. Het is prima lesmateriaal voor HR, marketing en bedrijfscommunicatie opleidingen. Het boek is een handige referentie gids voor een multidisciplinaire projectgroep. Het is behulpzaam bij de opzet van een gefundeerde aanpak om een onderscheidend werkgeversmerk gedegen op te zetten. Het geeft een goed overzicht van de belangrijke onderwerpen en verschaft een helder begrippenkader. Begripsverwarring en Babylonische spraakverwarringen kunnen door dit boek worden voorkomen. Het boek bevat informatie over de door de HoGent ontwikkelde e-tool. Het is handig om te gebruiken bij de ontwikkeling van het merk.
In de strijd om talent zijn veel inspirerende praktijkvoorbeelden opgenomen. Ik vind het leuk om te zien dat Albert Heijn in dit Vlaamse boek regelmatig als voorbeeld wordt aangehaald. Dit detailhandelsbedrijf besteedt veel aandacht aan het werkgeversmerk en is vele jaren succesvol in de strijd om Retail talent.
Na het raadplegen van dit boek kan ik ook het boek Merkcultuur van Chris Kersbergen, Job Mensink en Ton Rodenburg aanraden. Ook dit boek geeft goede richtlijnen voor het verbinden van mensen en merken.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.