Een paar maanden geleden werd mijn interesse getrokken door visuele communicatie. De wetenschap erachter, dat ons brein visueel is ingericht, zorgde er voor dat ik er naar ging kijken en al snel kwam ik bij Dan Roam terecht. Zijn boeken kenmerken zich door een rechtdoorzee toonzetting, waarbij hij dingen niet moeilijker maakt dan ze zijn. In dit boek geeft hij voorbeelden van de opdrachten die hij kreeg om boodschappen visueel te maken. Hij tekende samen met een collega wat Obamacare precies inhield en werd daarop uitgenodigd om dat tot in het Witte Huis te presenteren.
Zijn boek voert je langs de basis (het tekenen van de begin vormen, van waar uit je verder alles kunt tekenen; ook als je niet kunt tekenen), langs de 7 klassieke zoektochten (die je helpen om je bestemming te vinden), naar het tekenen van een embleem (uitbeelding van je bestemming = je visie). Na ieder hoofdstuk staat een checklist en een uitsmijter.
In hoofdstuk 7 komt het geheime wapen aan bod: visuele verkoop waardoor jij een soort Jedi van sales wordt. Bij verkoop is het natuurlijk belangrijk dat je de taal spreekt van de klant. Nu we weten dat ons brein vooral visueel ingesteld is, kun je niet om visuele verkoop heen. Roam schrijft over het succes dat hij had toen hij bij een klein consultancybureau in New York werkte en startte om visuele verkooptechnieken bij hun presentaties te gebruiken. Ze wonnen altijd, en zelfs als ze tegenover grote bureaus stonden. Roam zegt het heel simpel; Wie een Ferrari ziet rijden wil zelf ook een Ferrari hebben. Plaatjes helpen bij de verkoop van een product. Visuele verkoop helpt ook bij het verkopen van een idee.
In hoofdstuk 8 worden vijf essentiële innovatietechnieken onder de loep genomen. Steeds aan de hand van ‘simpele’ tekeningen. De eerste gaat over het achterstevoren keren; de tweede over ondersteboven draaien etc. Een mooi voorbeeld komt bij nummer vier langs: stop het in een doos. Hier vertelt Roam over het Business Model Canvas van Osterwalder en Pigneur. Roam zegt hierover: ‘Het innovatieve (en geniale) is dat Alex en Yves een manier hebben gevonden om alle onderdelen in een vast kader te persen, waarmee ze visueel alle onderlinge verbanden onthulden, die tot die tijd nog nooit zo duidelijk waren geweest’. De uitsmijter van dit hoofdstuk is: Als je iets nieuws wilt scheppen, teken dan eerst iets ouds. Draai het daarna om.
Wat voegt dit boek toe aan de boeken over visueel werken? De schrijfstijl van Dan Roam is zo lekker om te lezen, door de plaatjes die er bij staan! De voorbeelden spreken tot de verbeelding, door de plaatjes die er bij staan! Ik vind het een verrijking en raad je aan om Teken en win te lezen, maar vooral om te gaan tekenen.
Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.
Over José Otte
Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.