Met een goed idee wordt een bedrijf niet meteen een succes . Slechts een klein percentage van alle nieuw opgestarte bedrijven blijkt na verloop van tijd succesvol. Vaak heeft men de levensvatbaarheid van een nieuw product onvoldoende onderzocht. De werkelijke behoefte van de consument werd niet onderkend.
Het boek is bedoeld om innovatieve, startende (student)ondernemers te helpen om een idee voor een nieuw product of concept, om te zetten in een realistisch bedrijfsplan. Het beschrijft een stappenplan voor de ontwikkeling van een businessidee. Het starten van een onderneming is hard werken. Bij de opbouw van dit stappenplan is gebruik gemaakt van de stappen van ‘Design thinking’. Dit is een beproefde methodiek voor innovatie uit Siliconvalley. Bij deze benadering wordt systematisch onderzocht waar de klant tegenaan loopt en probeert men te inventariseren wat de beoogde consumenten anders zouden willen. De methodiek onderbouwt de product propositie en test de concepten en prototypes in de markt.
Ook andere toonaangevende benaderingen en modellen, zoals Lean Startup, Business Model Generatie, Value Chain van Porter en de Customer Jouney Map, zijn in het boek goed verwerkt. Zelfs de zes ‘Thinking Hats’ van de Bono zijn in het boek opgenomen. Deze denkhoeden zijn behulpzaam om een idee nog eens goed tegen het licht te houden.
Het boek Van idee naar start-up bevat veel andere concrete (duurzame) voorbeelden en hulpmiddelen en ‘tips & tricks’ die behulpzaam kunnen zijn bij de uitwerking van elke stap. Daarmee is het boek een zeer praktisch hulpmiddel voor startende ondernemers . Van idee naar start-up is ook een goed studieboek voor HBO studenten die na het afronden van hun studie willen starten met een eigen bedrijf. Ook bestaande bedrijven die willen groeien met nieuwe innovatieve producen of diensten kunnen handig gebruik maken van de stappen in het boek. In de vorm van downloads en voorbeelden van lesprogramma’s hebben de auteurs op hun website extra materiaal beschikbaar gemaakt. Ik vind Van idee naar start-up een praktisch en zeer behulpzaam boek.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.