Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Denken als Jeff Bezos - 'Komt tot de kern'

Wie heeft er nog nooit van Amazon gehoord? Ik denk dat Amazon inmiddels een van de meest bekende webwinkels is. En wie aan Amazon denkt, denkt aan Jeff Bezos.

Jan Hoogstra | 19 april 2018 | 3-4 minuten leestijd

Jeff Bezos is de oprichter en nog steeds de CEO van Amazon. In het boek Denken als Jeff Bezos uit de serie Topondernemers beschrijft Peter van Lonkhuyzen de denkbeelden en successen van Jeff Bezos.

In de serie Topondernemers worden topondernemers beschreven en dan met name de achtergrond achter hun successen. Zo zijn er boeken verschenen over Elon Musk en André Rieu. Peter van Lonkhuyzen beschrijft in ongeveer 140 pagina’s de achtergrond en successen van Jeff Bezos, oprichter en CEO van Amazon. Het boek start met een tijdslijn van het leven van Jeff Bezos. Jeff was altijd al aan het knutselen, wilde bijvoorbeeld als driejarig kind al een volwassen bed en ging dat zelf monteren. Na een succesvolle schoolcarrière is hij begonnen in de automatisering, waar hij zijn analytische vaardigheden goed kan uitnutten. Na 4 jaar (in 1994) begint hij voor zichzelf met een webwinkel, Amazon, die zodanig groeit dat Jeff Bezos inmiddels de rijkste man ter wereld is. Dit heeft hij gedaan door vast te houden aan een aantal principes (tevens de titels van de hoofdstukken), die in het boek mooi worden beschreven met hele concrete praktijkvoorbeelden:

- Doe aan spijtminimalisatie: denk over een besluit na alsof je tachtig bent en terugkijkt op je leven. Dat was voor Jeff Bezos de reden om een eigen bedrijf te beginnen, anders zou hij er op zijn tachtigste spijt van krijgen;

- Laat groei voor winst gaan: Amazon heeft vele jaren geen winst gedraaid, maar wel veel groei gerealiseerd, in zowel diepte (volume binnen een marktsegment zoals boeken) en breedte (zoals uitbreiding van aanbod met bijvoorbeeld speelgoed);

- Neem besluiten vanuit de klant. Vanuit dat perspectief heeft hij een aantal leiderschapsprincipes gedefinieerd waaraan zijn medewerkers zich moeten houden. Dit zijn geen corporate values, mooi voor papier, maar echte principes die in elke vergadering worden toegepast. De belangrijkste daarbij is in mijn opinie ‘Leiders starten met de klant en werken van daaruit terug’. De klant moet altijd centraal staan;

- Vernieuw jezelf elke dag: dit heeft uiteindelijk geleid tot een winstgevend Amazon die niet weggeconcurreerd is. Met de invoering van een premium klantenkaart (Prime, waarmee bestellingen gratis werden bezorgd) en bijvoorbeeld het verhuren van serverruimte is Amazon nu een winstgevende organisatie geworden;

- Wees meedogenloos: medewerkers moeten aan de hoogste eisen voldoen, er wordt hard gestuurd op targets en kostenbesparingen (Jeff Bezos vliegt zelf bijvoorbeeld ook economy en wordt elke dag door zijn vrouw naar het werk gebracht). Elk talent dat wordt binnengehaald moet beter zijn dan de aanwezige medewerkers. In dit hoofdstuk worden ook een aantal minder mooie karaktereigenschappen beschreven, zoals het kleineren van medewerkers;

- Voer het institutionele ja in. Als leider mag je geen nee zeggen, tenzij je het heel goed kunt beargumenteren. Daarmee creëer je ruimte voor innovatie;

- Denk groot;

- Blijf lachen. Kenmerkend voor Jeff schijnt zijn gulle lach te zijn. Die heb je denk ik ook nodig om bijvoorbeeld de hardheid te compenseren. Daarnaast denk ik dat plezier hebben en blijven houden de succesfactor is voor het blijven volhouden van lange werkweken en veel werkdruk.

Het boek is goed geschreven, leest prettig. In een beperkt aantal pagina’s wordt tot de kern gekomen. Er wordt een mooi inzicht gegeven in de denkbeelden van Jeff Bezos en daarmee in de successen van Amazon. Zeker de moeite waard om in een beperkte tijd managementinzichten te verkrijgen. Ik ben benieuwd naar de andere delen van deze reeks.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden