We communiceren elke dag veel en denken het ook allemaal goed te kunnen. Toch blijkt uit vrijwel ieder onderzoek dat de Interne communicatie beter kan. De realiteit is dus minder rooskleurig. In de communicatie tussen mensen, tussen teams en op organisatieniveau gaat nog steeds ontzettend veel mis. Het onderscheid tussen privé en werk vervaagt steeds meer en hetzelfde geldt voor het verschil tussen interne en externe communicatie. De komst van de sociale media zorgt voor de nodige omwentelingen in onze wereld. Daarom is het nodig afspraken met elkaar te maken over de uitgangspunten voor goede communicatie. Het boek van Koeleman is daar een prima hulpmiddel voor.
Interne communicatie helpt de aanwezige kennis in de organisatie ontsluiten en ondersteunt de werkprocessen. Het is nodig om de medewerkers op alle niveaus te betrekken bij het beleid en het functioneren van de organisatie. Goede interne communicatie zorgt voor meer betrokkenheid bij de medewerkers en speelt een belangrijke rol bij veranderingsprocessen, volgens Koeleman.
Na de inleiding beschrijft de auteur verschillende niveaus waarop we communiceren: als individu, als team en als organisatie. In het tweede deel van het boek komen de doelen aan bod die we met interne communicatie willen realiseren: medewerker betrokkenheid, medewerkers als ambassadeur, de klantreis, de inclusieve organisatie en communicatie bij veranderingen. Deel drie bevat de bouwstenen om tot een nieuwe visie en middelenkeuze te komen voor interne communicatie. Het vierde deel gaat over de rol van leidinggevenden bij communicatie en over de rollen van de communicatieafdeling. Het laatste deel biedt een aantal ingrediënten voor de communicatiemix, zoals vormen van persoonlijke communicatie, online middelen en print middelen.
Interne communicatie is opnieuw een stevige handleiding om te komen tot een serieuze aanpak van interne communicatie. We lezen al jaren dat dit aspect van het communicatie vak steeds belangrijker wordt, maar dat vertaalt zich helaas nog maar weinig in voldoende capaciteit en middelen. Het boek van Huib Koeleman kan helpen daar verandering in te brengen. Hij toont regelmatig de verwevenheid van interne communicatie met andere functiegebieden binnen de organisatie. Daarom zou interne communicatie ook veel hoger op de agenda van alle managers moeten staan. Interne communicatie is van iedereen en niet van de afdeling communicatie.
Over Nico Jong
Nico Jong is senior adviseur bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.