Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Feedbackkaarten - deel 1 en 2 - 'Effectief voor teams'

Interactief aan de slag met het geven van feedback binnen je team is nu ook leuk dankzij de feedbackkaarten van Axelle de Roy. Want feedback moet je niet alleen óver praten, maar vooral doen.

Annett Keizer | 26 juli 2018 | 3-5 minuten leestijd

De Roy heeft hiervoor twee spellen ontwikkeld. Eén om positieve feedback te geven en te vragen; de ander voor adviserende feedback. Simpel, zonder veel poespas wat betreft vormgeving en effectief voor teams die elkaar goed kennen.

‘Elkaar aanspreken’ is in veel organisaties kernwaarde nummer één als het gaat om succesvol samenwerken. Toch gebeurt het nog veel te weinig en hebben professionals van elk niveau en functie hulpmiddelen nodig om het aanspreken en feedback geven aan elkaar te oefenen. Naast haar boek Feedback Challenge, heeft De Roy nu twee spellen op de markt gebracht waarmee collega’s elkaar kunnen bevragen om elkaar beter te leren kennen. Beide spellen gaan uit van een positieve intentie om elkaar feedback te geven. Het spel is alleen effectief wanneer deelnemers elkaar vrij goed kennen en al langere tijd samenwerken, zodat de feedback die ze elkaar geven ook echt iets toevoegt aan kennis.

Adviserende feedback in de praktijk

In het spel over adviserende feedback zijn er twintig vragen die je één-op-één aan een andere speler stelt, zoals ‘Wat zou je graag anders zien in mijn manier van werken? ‘ of ‘Aan welk gedrag van mij stoor je je wel eens?’. Daarnaast zijn er nog tien vragen die in teamverband kunnen worden gesteld: ‘Waaraan zouden wij als team meer aandacht moeten besteden (en welke rol kan ik daarin vervullen)?’ of ‘Wat kan onze leidinggevende doen om het beste uit ons team te halen?’.  Na het spel in de praktijk te hebben toegepast tijdens een incompany training over feedback, bleken er helaas ook wat ‘onzinvragen’ in te zitten, waarbij de wenkbrauwen omhoog gingen. Deelnemers gaven aan dat ze niet zoveel konden met vragen als ‘In welke cultuur, subcultuur of organisatiecultuur zou ik mij mogen verdiepen?’ of ‘Met welke MVO-activiteit kunnen we onszelf (als team) nog ontwikkelen?’. Ook de blancokaart om zelf een vraag te bedenken lieten deelnemers (HBO/WO-niveau) uit alle vijf trainingsgroepen links liggen omdat ze “niks wisten te vragen”.  Deelnemers gaven in mijn training aan dat ze de vragen wat hun betreft wel wat pittiger mochten. Gebaseerd op hun verhalen kan ik mij voorstellen dat dit spel te weinig houvast biedt om elkaar aan te spreken op gedrag waar je echt last van hebt of als er flink wat gedoe is binnen een team. Tegelijkertijd is dat ook niet de opzet geweest van de maker. Haar doel is om teams en groepen vooral op een rustige manier te laten wennen aan het geven en vragen van waarderende feedback waardoor ‘adviserende’ feedback gemakkelijker wordt en dan is dit spel een prima eerste opstapje.

Positieve feedback in de praktijk

Het spel met positieve feedbackvragen heeft dezelfde vorm en uitstraling. Het bestaat ook uit een blancokaart, tien vragen voor het team en maar liefst dertig individuele feedbackkaarten. Het doel van dit spel is om inzicht te krijgen in hoe de leden tegen hun team aankijken. De vragen hoeven niet enkel een positief antwoord op te roepen, want met een vraag als ‘Welke slogan staat er op ons wedstrijdshirt als we met een bedrijvencompetitie meedoen?’ kun je alle kanten op. Ook in dit spel zitten er naast mooie en bruikbare vragen als ‘Met welke van mijn talenten zou ik jou kunnen helpen en hoe?’ ook weer enkele vragen waarbij mijn deelnemers en ik ons afvroegen wat de meerwaarde is. Bij vragen als ‘Ik mag optreden in een circus. Wat zou ik goed kunnen: acrobaat, hondentrainer, clown, goochelaar, presentator of muzikant?’ en ‘Stel dat ik een meubelstuk zou zijn. Wat zou ik zijn en hoe zou ik eruitzien?’ hebben we er maar de humor van ingezien en het antwoord met een flinke korrel zout genomen. Wat mij betreft hadden deze en nog elf andere één-op-één vragen uit het spel mogen blijven. Dan hadden beide spellen trouwens evenveel kaarten gehad, dus dat was geen groot gemis geweest.

Al met al zal ik, als communicatietrainer, dit spel voortaan zeker meenemen bij een volgende training waarin feedback aan de orde komt. Baat het niet, het schaadt zeker niet om feedbackvaardigheden te versterken. Al maak ik dan eerst wel zelf een voorselectie van de kaarten die ik zal inzetten in de groep.

Over Annett Keizer

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen. Voor Managementboek recenseert ze vooral boeken die verklaren wat mensen drijft, motiveert en in beweging zet.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden