Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Mastering Transformations

Verandering is noodzakelijk om succesvol te worden en/of te blijven. Mastering Transformations, doen is denken & denken is doen gaat op deze verandering in vanuit het team dat het gaat doen. Wagenaar, Van Munster en Hulshof beschrijven in dit boek hun ervaringen met transformaties.

Jan Hoogstra | 29 oktober 2018 | 2-3 minuten leestijd

Ralph Hamers, CEO van ING, heeft het voorwoord van het boek geschreven. Hij legt daarbij de nadruk op de stip op de horizon. Maar alleen een stip op de horizon is niet genoeg, de weg ernaar toe (de executie) moet begeleid worden door een team.

In het eerste hoofdstuk worden drie valkuilen besproken waardoor transformaties niet goed aflopen:

1. Standaardaanpak met veel slidedecks;

2. Executie van de plannen wordt vrijwel geheel neergelegd bij de organisatie zelf;

3. Team is niet in balans, veel experts op hun vakgebied, maar geen team.

Het derde hoofdstuk gaat over het transformeren naar een datagedreven organisatie. De schrijvers leggen in dit hoofdstuk de nadruk op de menselijke factor, zij moet gebruik maken van de data/informatie die aanwezig is. Zij stellen vast dat de ingrediënten voor de transformatie naar een datagedreven organisatie bestaat uit de aanwezigheid van data, een platform en tools om analyses uit te voeren en kennis en ervaring om een organisatie in beweging te krijgen.

De vierde en laatste hoofdstuk van het boek (het totale boek is 81 pagina’s) gaat over de anatomie van een goed tranformatieteam. Daarvoor worden 7 vragen behandeld:

- Kan het team dealen met maatwerk?

- Formuleert het team alleen mooie stippen op de horizon of dwingt het ook stappen af?

- Is het team in staat tot situationeel leiderschap?

- Heeft het team zelf wel eens transformatiepijn ervaren?

- Kan het team bindweefsel creëren in een netwerk van specialisten?

- Doorleeft het team het belang van de menselijke factor?

- Houdt het team het simpel?

Met name de vraag over de menselijke factor vind ik interessant. Vaak worden transformaties als militaire operaties aangevlogen. Terwijl het borgen van kwalitatief goed personeel de kern zou moeten zijn van de hele transformatie. Zonder goede medewerkers ga je het niet redden.

De conclusie van het boek is niet geheel verrassend, hierin wordt nog verwezen naar de ervaring en het adviesbureau van de schrijvers. Door het boek heen staan diverse citaten van bekende denkers/doeners, zoals Pippi Langkous: ‘Ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Veelal zijn deze citaten direct van toepassing op het behandelde onderwerp en geven ze aanleiding om eens te reflecteren. Het boek voegt mijns inziens niet zoveel toe: de vragen rondom teams zijn vaker besproken. Mastering Transformations kan wel goed gebruikt worden door managers die een transformatie gaan starten en een team moeten gaan selecteren die het gaat doen.

Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Over Jan Hoogstra

Jan Hoogstra is zelfstandig IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Klaas Wagenaar, Gerrit van Munster, Martijn Hulshof
Mastering Transformations

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden