Beide aspecten worden in Strategy Beyond the Hockey Stick goed uitgewerkt en ondersteund met interessante voorbeelden.
Het is verleidelijk om te denken dat een strategiekamer van een bedrijf een geheel nieuwe lijn kan uitstippelen die veel slimmer is dan de strategie van de concurrentie. Consultancybureaus en adviseurs kunnen natuurlijk ook niet aankomen met de mededeling dat alles bij het oude moet blijven. Na maanden van rekenen en scenarioplanning is het dan wijs om een boardmeeting in te stappen met goed nieuws en de aankondiging van toekomstig succes.
Helaas is het allemaal niet zo simpel en komen de meeste voorspellingen niet uit. Zo’n strategiekamer zit vol met concurrerende agenda's en sociale spellen. Ego's van de deelnemers, de bonussen, carrièreperspectieven, status in de organisatie, de middelen die men krijgt om de groei van het bedrijf te financieren, hangen allemaal in grote mate af van hoe overtuigend zij de strategieën en vooruitzichten voor het bedrijf weten te presenteren.
Het boek beschrijft allerlei psychologische processen die bij de strategieontwikkeling een rol spelen. Groei van het bedrijfsresultaat valt lastig te modeleren naar een ideaal economisch model. De kern van de bedrijfsstrategie is het verslaan van de markt. Overmoed leidt ertoe dat tegenstrijdige informatie wordt genegeerd. Strategieprocessen zijn vatbaar voor ‘overlevingsbias’. Het is een complex spel. Bijna drieduizend bedrijven werden door de auteurs van adviesbureau McKinsey geanalyseerd. Strategie speelt zich af in een wereld van waarschijnlijkheden, niet van zekerheden. Het resultaat van al deze dynamiek is de hockeystick, die vol vertrouwen het toekomstige succes toont na de al bekende dip in het budget van het volgend jaar. Nog even investeren en dan komt het succes vanzelf is de gedachte. Als er al een hockeystick was, dan is de hockeystick het icoontje van het strategieproces.
De auteurs laten zien dat als je de prestaties van een bedrijf in de loop van de tijd in kaart brengt, je vaak een vlakke lijn van prestaties krijgt. Slechts acht procent van de bedrijven in het middensegment van de markt slaagt erin om naar het hoogste niveau van de vermogenscurve te springen gedurende een decennium. Als het goed gaat, schrijft men de resultaten toe aan het management en aan het unieke recept. Wanneer het niet goed gaat wordt dit toegeschreven aan de moeilijke tijden, aan de problemen van de industrie of aan pech. Het boek bevat vele voorbeelden van plannen die geen vruchten hebben afgeworpen.
Strategy Beyond the Hockey Stick bevat een aantal nuttige technieken om het proces van strategievorming te verbeteren. Ik raad het boek aan iedereen aan die betrokken is bij het nemen van strategische beslissingen.
Over Han van der Pool
Han van der Pool is een zeer ervaren talent ontwikkeling professional. Zijn expertise is te herleiden tot kennis uit de vakgebieden arbeids- en organisatiepsychologie, organisatiekunde en projectmanagement, aangevuld met ruim vijfendertig jaar ervaring als talentmanager, trainer/coach en adviseur in het bedrijfsleven. Zijn missie is een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van organisaties door het mobiliseren van het menselijk potentieel.