Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

The Trillion Dollar Shift - 'Pleidooi voor inbreng van het bedrijfsleven'

De door de United Nations zorgvuldig ontwikkelde 17 Sustainable Development Goals (SDGs) zijn de doelen waar we naar toe kunnen werken richting 2030. Hoeks boek laat leiders zien hoe organisaties waarde kunnen geven aan een sustainable wereld.

José Otte | 19 december 2018 | 3-4 minuten leestijd

Hoek houdt in The Trillion Dollar Shift een pleidooi voor het inbrengen van het bedrijfsleven. De overheid alleen gaat het niet redden, zo zegt Paul Polman (CEO van Unilever) in zijn voorwoord. De kosten die de wereld economie voor z’n kiezen krijgt zijn bizar hoog, alleen al als je kijkt naar natuurlijke rampen zoals overstromingen e.d. Allemaal door klimaatverandering. Op hetzelfde moment spelen gevaarlijke conflicten en sociale onrust wereldwijd een rol. Hoewel we veel gedaan hebben om armoede te bestrijden, leeft nog steeds de helft van de wereldbevolking van minder dan $2 per dag. 30% van de kinderen/jeugd gaan niet naar school of zijn werkeloos. En ook vrouwen worden nog steeds niet gelijk behandeld. Het goede nieuws is dat we als mensen in staat zijn om ons aan te passen; we zijn intelligente wezens. Een combinatie van wilskracht en kennis kan ons redden. Feike Sijbesma (CEO-Chairman DSM) zegt in zijn voorwoord dat bedrijven duurzaamheid nu als kernwaarden moeten hebben. Hij ziet een grote rol voor het bedrijfsleven bij het brengen van innovatieve oplossingen. Gerard Mestrallet (Chairman Engie) benadrukt dat klimaatverandering niet alleen een ecologische maar ook een economische catastrofe is, en dat zowel overheid als het bedrijfsleven hier een rol in moeten pakken. Ban Ki-Moon, voormalig secretary-general van de UN zei het passend: ‘There is no plan B, because we do not have a planet B.’

Hoeks boek leert ons in het eerste deel over de SDGs en de voortgang die gemaakt is bij het zoeken naar nieuwe betekenis van groei en het gedeelde waarden model. Ze beschrijft mogelijkheden die ontstaan.

Aan de hand van de verschillende SDGs beschrijft zij de uitdagingen die er wereldwijd in zijn. Er is steeds een voorbeeld dat aansluit bij het thema. Basis aanname voor alle oplossingen is dat de overheid het niet alleen redt en het bedrijfsleven mee moet doen om het tij te keren.

Bij iedere case (voorbeeld) wordt aandacht gegeven aan de uitdaging die er speelde, en de mogelijkheden voor opschalen. Er worden bronnen benoemd waar meer informatie kan worden gevonden.

Aan het eind van het boek staat een oproep om de millenials en de daaropvolgende generaties in onderwijs te leren over de 17 SDGs en de oplossingen die nodig zijn. We kunnen dat niet op de traditionele wijze doen. De millenials zelf hebben het gevoel dat het bedrijfsleven zich blijft focussen op de eigen agenda (64%). En 54% van de millenials denkt dat bedrijven alleen maar geld willen verdienen. In het lijvige boek van Hoek staan voorbeelden van organisaties die wel degelijk de volgende stap aan het zetten zijn. Zoals Tesla dat door het vrijgeven van patenten een enorme markt opent voor elektrische voertuigen.

Hoek beschrijft in The Trillion Dollar Shift hoe het bedrijfsleven de overheid kan helpen bij het sneller behalen van de SGDs, maar er is geen aandacht in het boek voor de consument. En volgens mij is dat de derde speler in dit spannende spel voor een gezonde, veilige en vooral duurzame toekomst.

Dr. José W. Otte MBA werkt als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteert sociale innovatie door het introduceren van dialoog groepen waarin gewerkt wordt met bijzondere vragen. Ze is verbonden aan Mizu.

Over José Otte

Dr. José W. Otte MBA werkte als waarderend onderzoeker met een bedrijfskundige gedragswetenschappelijke achtergrond. Zij faciliteerde sociale innovatie door het introduceren van dialooggroepen waarin gewerkt werd met bijzondere vragen. Ze was verbonden aan Mizu. José geniet inmiddels van een welverdiend pensioen, en recenseert geen boeken meer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden