Zaken als: Welke digitale mogelijkheden zijn er allemaal? Wat komt en ondernemer tegen wanneer hij de weg inslaat van digitalisering? Hoe start de verkenning van digitaliseringsmogelijkheden? In deze tijden een relevant onderwerp, want er valt nog veel te winnen voor MKB organisaties, aldus de auteur.
Het boek bestaat uit acht hoofdstukken die opbouwen van: de urgentie van het digitaliseren, naar een digitale strategie ontwikkelen, naar een fasenmodel en implementatie. Het sluit af met de onvoorziene uitdagingen van het digitaliseren. Denk hierbij aan juridische en ethische vraagstukken die op het gebied van Artificial Intelligence spelen.
Het boek is duidelijk geschreven voor ondernemers. Een manager die opzoek is naar een wetenschappelijk model op basis waarvan hij of zij een digitalisering kan uitrollen, zal minder aan zijn trekken komen. Ondernemers die beseffen dat ze met digitalisering aan de slag moeten, maar nauwelijks een idee hebben hoe te beginnen, hebben hiermee een perfect boek in handen. Het biedt een theoretische betoog. Het ondersteunt met veel praktische cases, voorbeelden, trends, oefeningen en opdrachten om de ondernemer te helpen. Opvallend interessante insteek is dat de auteur schetst dat succesvolle bedrijven in staat zijn tijd te reduceren. Vanuit die insteek had ik graag meer teruggelezen in de rest van het boek. Het had kunnen dienen als centrale kapstok.
In het eerste hoofdstuk Maakt de auteur de urgentie van digitalisering duidelijk. Hij haalt bekende voorbeelden als Tesla en Uber aan ,maar ook originele casuïstiek. Hij stelt dat de techniek in principe voor iedereen voorhanden is. Traditionele bedrijven maken er te weinig gebruik van. Digitale transformatie is de manier om te overleven voor MKB. Het boek draagt daar op pragmatische wijze aan bij.
Het tweede hoofdstuk over strategie beschrijft hoe de klanten inmiddels andere eisen hebben gekregen. Hoe denk je hierover na? Het hoofdstuk blijft hangen in het ‘wat’. Er wordt een origineel verband gelegd tussen het ontwikkelen van persona’s, de bekende Long Tail en een soort lean productontwikkeling en productaanbod.
In hoofdstuk drie bespreekt Snoeckx een model van digitalisering in zes fases. De boodschap is dat een organisatie het stap voor stap moet aanpakken. Hierdoor blijft de organisatie wendbaar. De digitale transitie heeft dan grotere kans van slagen. De zes fases zijn achtereenvolgens: digitaal management, digitale productie, gedigitaliseerde producten en diensten, ‘ver-dienste’ producten, substitutie en nieuwe domeinen. Sommige fases mogen concreter worden toegelicht over hoe dat te realiseren en implementeren? Ik mis toelichting bij de overgang van de ene naar de andere fase; hoe realiseert de ondernemer dat? Een kans voor een vervolgboek wellicht? Elke fase wordt onderbouwd met trends en praktijkvoorbeelden wat voor veel inspiratie zorgt.
De overige hoofdstukken behandelen de transformatie van de organisatie qua structuur, processen en aansturing. Hierin bespreekt Snoeckx de verschillende vormen van wendbare organisaties. Methodes zoals Scrum plaats hij in perspectief van digitalisering. Ik had graag een link gezien naar de zes fases uit hoofdstuk drie. Hoe pas je de structuur, processen en aansturing daarop toe? Het boek sluit terecht af met juridische en ethische kwesties.
Samenvattend biedt Zinvol digitaliseren veel inspiratie over digitale mogelijkheden. Voor managers van grote organisaties die hun vakliteratuur bijhouden verwacht ik niet dat ze veel nieuws lezen. Voor ondernemers die nog (te) weinig stil hebben gestaan bij digitalisering is het echter een ideaal boek met veel cases en trends. De hoofdstukken worden ondersteund met praktische vragen Het dwingt je om na te denken en aan de slag te gaan met digitalisering. Het sterke van het boek is dat het duidelijk maakt dat digitalisering niet een groot eng ongrijpbaar monster hoeft te zijn, maar dat je ook al klein kan beginnen. De eerste stappen zijn om erover na te denken en om je heen te kijken naar wat er gebeurt. Kortom: een aanrader voor MKB ondernemers die nog niet weten wat ze kunnen en moeten met de digitale mogelijkheden van nu.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com