Dit prettig leesbare boek pakt een boeiend thema bij de horens, en doet dat in een boeiende stijl: grote nieuwe ideeën uitwerken tot strategieën, en deze vervolgens succesvol implementeren. Want dat laatste is wat ideeën succesvol maakt, en waar het de meeste bedrijven aan ontbreekt. Naast cultuur, ambitie, od simpelweg niet weten wat je in huis hebt.
Een boek over strategie bevat uiteraard een model, zo ook dit boek. Schmitt geeft een kader waarmee onderzocht kan worden welke strategische vaardigheden ontwikkeld moeten worden, in dit geval een kwadrant waarin 'markt & organisatie' tegenover 'singular & systematic' worden geplaatst. Zo kan de strategische richting dwingen tot een organisatorische verandering waarbij harde en softe 'skills' noodzakelijk zijn. Een treffend voorbeeld is Dell in de jaren tachtig. Overigens is dit raamwerk zonder meer leuk, maar toch ook wat geforceerd. Belangrijker voor is het brede en onverwachte pallet aan bijzondere 'Big Think voorbeelden'. Eindelijk een boek zonder de obligate iPods, Starbucks en Googles.
(Aanvullend en gratis, en net verschenen in the ChangeThis-serie: 14 Ways to Get Breakthrough ideas. Een mooi startpunt om uw innovatiekracht eens te testen.)
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.