Ik las dit boek uit interesse voor automatisering bij micro-ondernemingen en solopreneurs. Dit boek kan hen waardevolle inzichten geven, maar de doelgroep van het boek is duidelijk de iets grotere mkb-ondernemer. Er is bijvoorbeeld aandacht voor verandermanagement, en het samenstellen van projectteams. Het boek geeft een introductie in de digitale wereld. Het is daarmee minder geschikt voor managers van grotere bedrijven. Zij zullen al verder zijn en meer specialistische kennis in huis hebben.
Boeken over digitalisering zijn vaak heel technisch en daardoor slecht te volgen voorniet-ingewijden. Of ze zijn juist oppervlakkig en overenthousiast of hyperig. Peter Snoeckx weet duidelijk waar hij het over heeft, maar veronderstelt geen voorkennis. Hij benoemt de urgentie en beschrijft de voordelen van digitalisering, maar schrijft heel pragmatisch over de toepassingsmogelijkheden in ‘gewone’ bedrijven.
In de eerste hoofdstukken is veel aandacht voor de onderliggende trends en de gevolgen van nieuwe ontwikkelingen voor de markt. Hoe zijn de verwachtingen van klanten veranderd? Wat zijn hygiëne-factoren geworden? Waar wil de klant nog voor betalen?
Vervolgens helpt hij vast te stellen welke veranderingen in de eigen organisatie nodig zijn om relevant te blijven in een digitale wereld. De gebruikte cases en voorbeelden inspireren, en helpen om toepassingen in de eigen branche en onderneming te zien.
Het grootste deel van het boek is gewijd aan de aanpak van een digitaliseringsproject. De wat moet jij doen?-kaders begeleiden de lezer in dit proces. Daarbij gebruikt Snoeckx veel werkvormen en veranderprincipes uit Agile en Lean. Maar ook een eigen 6-treden systeem, waarin hij verschillende niveaus van digitalisering definieert.
Er is aandacht voor de benodigde randvoorwaarden voor succes. Ook krijgt de lezer handreikingen over waar op te letten. Daarmee wordt de beginnende digitaliseerder in staat gesteld de verschillende technologische oplossingen op waarde te schatten, en bijvoorbeeld vanuit een meer solide basis in gesprek te gaan met leveranciers.
Ten slotte, wordt in het laatste hoofdstuk stilgestaan bij de risico’s van digitalisering, zoals databeveiliging, privacy en andere ethische kwesties.
Het boek helpt ondernemers om te komen tot een digitale strategie en tot implementatie daarvan. Daarnaast worden de werking en toepassing van verschillende technologieën zoals bots en blockchain uitgelegd. Vooral het extra hoofdstuk dat te downloaden is, is heel verhelderend voor wie nog niet helemaal ingelezen is in alle digitale mogelijkheden.
Al met al is Zinvol digitaliseren zeer toegankelijk, zonder oppervlakkig te zijn. Peter Snoeckx vertelt enthousiast over technologieën en digitale trends én pragmatisch over toepassing en aanpak. Het is een aanrader voor managers en ondernemers die het gevoel hebben dat zij ‘iets’ met digitalisering moeten, maar niet goed weten waar te beginnen.