Een trip down memorylane… En dat over het onderwerp waar veel Nederlanders een hekel aan hebben: reclame. Het boek Hoe verzinnen ze het?, bedenkers van onvergetelijke reclames aan het woord van Jaap Toorenaar beschrijft hoogtepunten uit de tv-reclames en in interviews met de makers en bedenkers ervan wordt de herkomst beschreven.
Petje Pitamientje, Harry Piekema, Wij van WC Eend, Nu even niet. Het zijn allemaal kreten of personages uit tv-reclames die tot ons collectieve geheugen behoren. Bijna 40 jaar tv-reclame heeft toevoegingen aan onze taal opgeleverd. Wie kent niet de gevleugelde termen:
- ‘Ik heb nog zo gezegd: geen bommetje’;
- ‘Even Apeldoorn bellen’
- ‘Foutje, bedankt’
Of je dan nog weet welke term bij welke reclame hoort, is de vraag, maar herkenbaar zijn ze wel. Jaap Toorenaar, reclameman en zelf bedenker van tv-reclames zoals die van Calvé pindakaas, met Evert van Benthem, heeft 50 reclamemensen gesproken met als onderwerp ongeveer 25 onvergetelijke tv-reclames. Eerst worden de reclames beschreven, hetgeen gelijk weer een aha-erlebnis oproept bij veel tv-reclames, waarna in gesprekken met de betrokkenen de totstandkoming wordt beschreven.
De hoofdstukken zijn redelijk hetzelfde opgebouwd, inleiding door de schrijver, vervolgens het verhaal van de tv-reclame. Daarna worden de bedenkers geïnterviewd. Vaak niet alleen over deze commercial, maar ook over andere die ze ontwikkeld hebben. Erg leuk om te lezen, hoe goede en pakkende reclames worden bedacht.
Op de vraag ‘Hoe verzinnen ze het?’ krijg je in het boek niet echt een antwoord, het zijn vooral ingevingen en de resultaten van brainstorms. Er zit niet echt een techniek, standaardproces of iets dergelijks achter. Een bepaalde dosis creativiteit gecombineerd met tijdsdruk en input vanuit andere landen leidt tot een briljant idee…. Of niet…. In het boek worden meer dan 25 onvergetelijke tv-reclames besproken. Maar hoeveel zijn er totaal gemaakt, en daarmee ook geflopt, cq niet in het collectieve geheugen opgenomen? Het leuke is dat Jaap Toorenaar daar ook diverse van bespreekt en aangeeft waarom het niet aanslaat.
Hoe verzinnen ze het bevat niet alleen de verhalen rondom meer dan 25 tv-reclames, van Melk (de witte motor) tot Tempo Team (het waren twee fantastische dagen), van Rolo (het jongetje en de olifant) tot 4 uur Cup A Soup (Nu even niet!). De schrijver heeft 4 pauzenummers opgenomen, onder andere over het bedenken van een ijzersterke slogan en over de top 100 van meest gebruikte reclamezinnen op sociale media. Het pauzenummer over de bekendste reclamemelodieën, met name van radiocommercials vond ik erg interessant. Vaak herken je deze muziek, maar weet je niet welke adverteerder er bij hoort. De pauzenummers vormen een welkome onderbreking van het format. Dit boek is niet om achter elkaar uit te lezen, meer om een paar hoofdstukken te lezen en dan weer weg te leggen, dan blijft het leuk.
Hoe verzinnen ze het? van Jaap Toorenaar is een aanrader voor iedereen, erg leuk om te lezen, het geeft historie van tv-reclame weer en het roept herinneringen op. Het is prettig geschreven, erg leesbaar. Je moet wel wat door de verhalen van reclamemakers heen kijken, het geeft niet altijd de nuances weer. Ik heb Hoe verzinnen ze het? met veel plezier gelezen en zal het nog regelmatig naslaan om weer eens wat te lezen.
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.