Heeft jouw onderneming wel het beste verdienmodel? Er zijn namelijk veel modellen (manieren) waarmee je misschien meer kunt omzetten. Daarover gaat het boek Groeien met verdienmodellen van Marijn Mulders. Mulders is o.a. docent aan de Avans Hogeschool en schreef eerder het boek 101 Managementmodellen (dat tegenwoordig de titel Business en Managementmodellen heeft, red.).
Groeien met verdienmodellen is een handzaam boek(je) dat uit drie delen bestaat. In deel 1 legt de auteur uit wat een verdienmodel is. Dat is de manier waarop een bedrijf zijn geld verdient: opbrengsten minus kosten. Daarbij maakt de auteur duidelijk dat een verdienmodel onderdeel is van het businessmodel van een bedrijf (de manier waarop een organisatie op transparante manier waarde creëert, communiceert en levert) en bestaat uit één of meer inkomstenstromen (de manier waarop de organisatie geld binnenkrijgt).
Opvallend is Mulders ‘opmerking dat er volgens hem ook geen andere manier is om een bedrijf te waarderen dan op basis van geld. Blijkbaar is de trend van betekenisvol ondernemen nog niet overal doorgedrongen.
In deel 2 beschrijft de auteur kort negentien veelvoorkomende verdienmodellen, met namen als abonnementsmodel, bundelmodel, freemiummodel, leasemodel, licentiemodel, lidmaatschapsmodel, lokaasmodel, makelaarsmodel, reclamemodel, transactiemodel en verbruiksmodel. Ook enkele nieuwe digitaal gedreven verdienmodellen passeren de revue, zoals het grootschalig maatwerkmodel en peer-to-peer consumptiemodel. Van elk model wordt kort beschreven hoe het werkt, waarbij het past en waar je op moet letten bij de implementatie van het model. Deel 3 gaat kort in op de selectie en implementatie van een verdienmodel en hoe je daarmee als bedrijf kunt groeien.
Groeien met verdienmodellen in 60 minuten is een compact boekje voor mensen met weinig tijd, maar die toch graag meer willen weten over wat een verdienmodel is en welke verdienmodellen er zijn. Het boek geeft een vlotte en niet al te uitgebreide introductie in de wereld van enkele nieuwe businessmodellen en negentien oude en nieuwe(re) verdienmodellen.
Over Sjors van Leeuwen
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.