In het boek worden diverse malen zebra's aangehaald, maar het gaat met name om de ervaringen van de schrijver op het gebied van turn around management.
Het boek gaat verhalend van start. De wekker gaat en de schrijver moet opstaan om naar zijn werk te gaan. Als hij de slaapkamer uitloopt kijkt hij, jawel, naar een schilderij van een zebra. De opening triggert en houdt je aandacht vast. Het boek ‘Zebra-management, verdien je strepen als manager' valt met de deur in huis en opent met het persoonlijke verhaal van de schrijver zelf, Tim Claes. Het gaat over zijn belevenissen als manager bij een bedrijf uit de VS, waarvoor hij in Londen gestationeerd is. Claes vertelt zijn verhaal in de ik-vorm, en start bij het moment dat hij bij dit bedrijf aan de slag gaat.
Tim Claes gebruikt de zebra-methodiek als een plan-do-check-act cyclus bij het omturnen van bedrijven. Het bedrijf waar hij nu gestart is, blijkt een fusiebedrijf te zijn met de nodige problemen. Zebra staat voor de afkorting:
- Zen. Ken jezelf.
- Engagement. Creëer betrokkenheid bij je mensen en smijt jezelf.
- Blueprint. Vertaal je visie naar je medewerkers.
- Resourcefulness. Zet al je competenties samen in.
- Action. Zorg ervoor dat het resultaat er ligt.
Wat mij betreft een beetje gezochte afkorting, maar de stappen zijn wel herkenbaar. Overigens is de schrijver een Belg, dat verklaart een aantal Belgische woorden, zoals ‘smijt jezelf'. Dit belemmert de lezenswaardigheid overigens zeker niet! En deze Zebra-cyclus kun je van vooraf doen bij elk nieuw bedrijf waar je komt. Na zijn promotie naar de US wordt deze cyclus nog een keer (in beknoptere vorm) doorlopen in het boek. Daarmee beschrijft de schrijver twee keer de cyclus, waardoor deze nog beter blijft hangen. Elk hoofdstuk van zebra-management wordt afgesloten met de highlights, waardoor het boek zich goed als naslagwerk leent. En bevat quotes ter inspiratie, altijd handig bij het voorbereiden van presentaties.
Het onderdeel Zen gaat in op wie je bent, hoe je met anderen omgaat. Zo wordt aangegeven hoe je met andere culturen kunt omgaan om verschillen in je team te overbruggen. Een belangrijke tip vind ik om in het moment te leven. Hoe vaak zijn we in meetings al niet bezig met de volgende vergadering, waardoor je niet voldoende aandacht schenkt om echt te luisteren naar je gesprekspartners?
Engagement van je medewerkers begint met vertrouwen. Betrokken medewerkers maken het verschil, oftewel als je hun commitment hebt, kun je grote stappen voorwaarts maken. De zogenaamde ‘klik' moet er zijn. In de fact finding fase vind je de mensen die kwalitatief mee kunnen voor de toekomst. Daar schenk je vertrouwen op en daarmee zorg je ervoor dat zij opbloeien.
In resourcefulness gaat het ook over storytelling, om te kunnen motiveren moet je een goed verhaal hebben. Goede storytelling houdt zich aan de regel van drie: ‘light camera action', ‘denken durven doen' en ‘ready steady go'. In dit onderdeel komt de schrijver met een nieuw driedimensionaal model over waar de managers zich druk over (zouden moeten) maken:
- Concern for the task
- Concern for the outcome
- Concern for the relationship
Deze drie bevatten eigenlijk de aandachtspunten mensen, strategie en uitvoering. Deze samenhang komt steeds in het boek terug. De 8 leiderschapsstijlen worden geplot ten opzichte van dit model, hetgeen tot interessante inzichten leidt.
Zebra-management leest gemakkelijk weg, eigenlijk als een roman. Met interessante tips over hoe zaken aan te pakken. De schrijver laat ook zijn minder goede/zwakke kanten zien en zijn kwetsbare kant. Hierdoor wordt het boek geloofwaardig en is het niet alleen een verhaal over hoe goed de schrijver wel niet is. Hoewel de afkorting Zebra wat mij betreft gezocht is, bevat het boek wel een interessante aanpak.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.