Goed onderwijs bevat voor mij een aantal essentiële onderdelen: een gepassioneerd docent / trainer, lesmateriaal dat aansluit bij de praktijk en daardoor de nieuwsgierigheid van de leerlingen en hun betrokkenheid bij de lessen aanspreekt en een nauwe samenwerking tussen docenten / trainers om het lesmateriaal samen te maken en steeds weer te verbeteren.
Dit boek heeft het allemaal!
Grej of the day - GREJ
De GREJ in de boektitel verwijst naar het raadsel dat de leerlingen meekrijgen. Vanuit het Zweeds vertaald is GREJ een ding. Maar, omdat een ding niet zo lekker bekt is in de Nederlandse vertaling van het boek het Zweedse woord aangehouden.
Grej of the day is een Zweedse lesmethode om kennis op een dusdanige manier over te brengen op leerlingen dat ze enthousiast worden over zowel het onderwerp als het leren op zich. Leerlingen krijgen een raadsel mee naar huis, mogen daar een nachtje over nadenken en bespreken met familieleden en/of vrienden. De dag erop krijgen de leerlingen zowel het antwoord op het raadsel als een microles over het onderwerp. Voor deze microlessen heeft de auteur in een online omgeving, waar je als koper van het boek toegang tot hebt, alle bijbehorende PowerPoints geplaatst die je zo kan en mag gebruiken.
Voor wie is dit boek bedoeld?
De grejs in het boek zijn te verdelen in drie verschillende categorieën: personen, plaatsen en gebeurtenissen in Nederland / België, personen, plaatsen en gebeurtenissen in Europa en personen, plaatsen en gebeurtenissen wereldwijd. De in totaal 100 onderwerpen, verdeeld over alle drie de categorieën, zijn naar mijn idee geschikt voor zowel de bovenbouw van de basisschool tot alle klassen van het voortgezet onderwijs van VMBO tot VWO.
Wat ik mooi vind aan dit boek is dat de vertalers samen met de auteur hebben gezocht naar onderwerpen die passen bij het onderwijs in Nederland en België. Zo zijn typische Zweedse onderwerpen vervangen door onderwerpen die meer passend zijn in het Nederlandse / Belgische onderwijs. Zo fijn, dat maakt dit boek echt praktijkgericht en direct te gebruiken.
Samen online leren
Naast de online ondersteuning in de vorm van de PowerPoints is op Facebook een actieve community van docenten die zelfgemaakte grejs met elkaar delen en elkaar om raad vragen en advies geven.
Deze actieve groep wakkert het enthousiasme bij mij als lezer aan. Ondanks dat ik niet in het basis of voortgezet onderwijs werk, maar me wel dagelijks bezighoud met het ontwikkelen van opleidingen voor volwassenen die in de zakelijke dienstverlening werken, zie ik ook mogelijkheden voor mijn eigen werk. Gelukkig voorziet dit boek hier ook in. Er worden tips gegeven om ook voor andere leersituaties passende grejs te ontwikkelen.
Breinleerrijk
Voor wie bekend is met de verschillende leerprincipes van breinleren, die zal de leerprincipes ook zeker herkennen in deze lesmethode. Wellicht is dit bewust zo gedaan door de auteur, maar wellicht ook niet. Dat het echter werkt om aan leren emotie, de leerling zelf laten creëren, zintuigelijk rijke lessen, focus, herhaling en verbinden van kennis toe te voegen is al eerder veelvuldig beschreven en bewezen effectief in verschillende leerpraktijken.
Dat de auteur van dit boek niet alleen zijn kennis en ervaring in de vorm van de online leeromgeving met PowerPoints deelt, maar ook tips hoe de lezer zelf eigen grejs kan ontwikkelen én daarnaast de mogelijkheid biedt om in de online facebook community met elkaar te delen laat voor mij zien dat we hier te maken hebben met een auteur die leren tot een kunst heeft verheven. Of, zoals hij zelf in zijn boek herhaaldelijk noemt, kennis is cool, leren mag leuk zijn!
Passie
Hermansson, de auteur van Grej of the Day, was in het verleden zelf docent en al werkende heeft hij deze lesmethode getest en verbeterd. Toen deze methode eenmaal een succes werd onder zijn collega's en dit succes zich steeds verder verspreidde kwam dit boek.
Intussen is het Zweedse onderwijs een gepassioneerd docent armer. Hermansson geeft intussen buiten zijn eigen landsgrenzen lezingen en workshops over deze lesmethode. In de eerste week van november komt hij zelfs naar Nederland om zijn kennis er ervaring te delen. Dat hij niet meer voor de klas staat zou ik eeuwig zonde kunnen vinden. Aan de andere kant, als hij zijn passie voor onderwijs en zijn enthousiasme over deze lesmethode tijdens deze lezingen kan overbrengen, dan zouden er zomaar heel wat leerlingen dolgelukkig naar school gaan en leren weer leuk en cool gaan vinden!
Over Amber Zwartbol
Amber Zwartbol is onderwijskundige (bij een overheidsinstantie).