Aandachtsmarketing van Klaas Weima kan menig marketingteam of manager helpen bij het opstellen van een marketingcommunicatieplan. Het is een ideaal boek voor de startende marketingmanager, of kleinere marketingafdeling.
Aandachtstrekkers is inmiddels het derde boek van de heer Weima en dat is te merken. Het leest prettig, het is duidelijk, handzaam en professioneel vormgegeven. Weima beschrijft de ontwikkeling van een marketingcommunicatiestrategie aan de hand van het begrip ‘aandacht'. Volgens de auteur verdient dat begrip onze volste aandacht...
In het eerste deel beschrijft Weima aan de hand van zes observaties waarom het gevecht om de aandacht van het publiek volop aan de gang is. Deze zijn: reclamedeflatie, mediaexplosie, overvloed, het spaarzame vertrouwen, bereiksparadox en digitale obsessie. De ervaren marketeer leest hier niks nieuws, maar het frist wel weer even op. Daarna zet de auteur uiteen welke zes aandachtstrekkers er ingezet kunnen worden om dit gevecht om aandacht te winnen. De zes aandachtstrekkers vormen de kern van het boek. Het zijn zes onderwerpen die wetenschappelijk onderzocht zijn en met de juiste inzet kunnen ze de aandacht van het publiek trekken en vast houden. De aandachtstrekkers zijn ook getoetst met doelstellingen van EFFIE campagnes. Dat maakt Weima's boodschap overtuigend. De aandachtstrekkers zijn: Hulp, Emotie, Status, Nieuw, Inclusie, Beloning.
In het tweede deel presenteert Weima het Verdiende Aandacht Canvas. Een canvas dat na complete invulling leidt tot een effectief marketingcommunicatieplan. Het canvas bestaat uit vier hoofdthema's: merk, markt, doelstellingen, communicatie. Die zijn elk opgebouwd uit elementen zoals: merkidentiteit, doelstellingen, conceptontwikkeling, creatieve uitwerking, etc. De bouwstenen worden toegelicht en waar mogelijk wordt een bestaand en waarschijnlijk bekend model beschreven (Zoals het waardepropositie model van Osterwalder, de merkarchetypes van Jung en de mentaliteiten van Motivaction). Men kan uitstekend met het Canvas aan de slag. Dit deel van het boek is interessant omwille van het canvas, wat een handige tool is, maar het aandachts-idee is daar een klein onderdeel van, wat ik jammer vind. De bouwstenen van het canvas zijn merendeels basisonderdelen. Het canvas plaatst e.e.a. wel in een handig model, waar je als klant en bureau direct mee aan de slag kan.
In het derde deel worden nog een aantal handige praktische hulpmiddelen bij het ontwikkelen van marketingplannen. Die zijn geïnspireerd door design thinking methodes.
Al met al is Aandachtsmarketing een compleet marketingboek waarin een aantal praktische modellen en theorieën worden besproken. De zes aandachttrekkers zijn interessant, maar niet nieuw en de wetenschappelijke onderbouwing van de aandachtstrekkers vind ik mager. Voor wat betreft de ‘uitgebreide literatuurstudie' die eraan vooraf gegaan is, zijn er bijvoorbeeld relatief weinig wetenschappelijke journals geraadpleegd. Het zou niet misstaan hebben als het onderwerp ‘aandacht' onderbouwd zou zijn met theorie en onderzoek uit de cognitieve neurowetenschappen.
Maar het staat buiten kijf dat het onderwerp relevant is en het boek helpt uitstekend om effectievere marketingcommunicatie te bedrijven. Aandachtsmarketing is een marketingcommunicatieboek waar menig marketeer een goed hulpmiddel mee in handen heeft.
Over Thomas Cech
Thomas Cech is expert in het verhogen van resultaat en trainer bij www.salesimprovementgroup.com