In Spotify, hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde beschrijven Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud aan de hand van (anonieme) interviews de ontwikkeling, met name gericht op de oprichter Daniel Ek.
Wie heeft tegenwoordig geen Spotify-account? Al dan niet betaald, maar je kan kiezen naar welke muziek je op welk moment wil luisteren. Sterker nog, Spotify kan met aanbevelingen komen op basis van je muzieksmaak of die van je vrienden, danwel mensen met dezelfde muzieksmaak. Big brother of big data?
Spotify, hoe een kleine start-up een miljardenindustrie voor altijd veranderde beschrijft het ontstaan van Spotify, van kleine organisatie tot de wereldwijde organisatie die ze nu zijn. De twee Zweedse auteurs, Sven Carlsson en Jonas Leijonhufvud, volgen Spotify als journalist al enkele jaren, eigenlijk al vanaf het begin. Dit geeft mooie inzichten in de geschiedenis van Spotify, die net als vele start-ups moeilijke tijden heeft gekend. Vaak zijn ze langs de rand van de afgrond gegaan, maar hebben op het laatste moment toch weer financiering weten te regelen.
Mooi is ook het inkijkje in de muziekbranche, de macht ligt eigenlijk met name bij de uitgevers, de artiesten hebben zelf maar weinig in te brengen. Spotify moet dan ook een heel groot deel van haar omzet afdragen aan deze uitgevers. In het verleden is dit ook in aandelen gegaan, veel uitgevers zijn hier rijk van geworden. Net als overigens de oprichters van Spotify, de financiers van het eerste uur en veel medewerkers.
Het boek volgt chronologisch de historie, waarbij af en toe stapjes vooruit of terug in de tijd worden gemaakt, dit is soms wat verwarrend. De beschrijvingen van de onderhandelingen met de platenmaatschappijen, het verkrijgen van financiering en het werven van de juiste medewerkers maakt veel goed.
Het boek beschrijft beeldend hoe het gegaan is. Songtitels van bekende nummers zijn in de tekst verwerkt, dat had van mij niet gehoeven, het biedt geen toegevoegde waardeen leidt alleen maar af. Jammer is ook dat het geen geautoriseerde biografie is, de oprichter van Spotify wilde niet meewerken aan het boek. Veel bronnen blijven ook anoniem, waardoor het af en toe wat gissen wordt of het inderdaad op de beschreven manier is gegaan. Toch is Spotify een lezenswaardig boek over hoe je met een goed idee en het juiste netwerk een miljardenindustrie kunt veranderen.
Jan Hoogstra is zelfstandige, IT-consultant. Hij voert opdrachten uit op het gebied van beoordeling en advisering over IT-gerelateerde onderwerpen in de zorgbranche. Zo is hij programmamanager, projectmanager en adviseur op het gebied van bijvoorbeeld IT-strategie en pakketselecties.
Over Jan Hoogstra
Jan Hoogstra heeft meer dan 25 jaar ervaring als IT-adviseur en IT-auditor bij grote accountants- en adviesbureaus. Tijdens zijn loopbaan heeft hij veel opdrachten gedaan op het gebied van informatiebeveiliging en optimalisering van de inzet van IT. Jan is directeur bij CognoSense, dat gespecialiseerd is in de menselijke kant van IT.