Als je als leider wilt dat jouw verhaal ook echt overkomt, dan moet je boodschap wel raak zijn. Te vaak denken sprekers dat hun publiek, hun team, hun medestrijders belangstelling hebben voor hun geklets over 5% meer omzet of 10% minder ziekteverzuim of zelfs een 15% hogere klanttevredenheid, maar die boodschap blijft niet hangen. Maar als ze een verhaal vertellen dat authentiek diep uit hun binnenste komt, dan blijft die boodschap niet alleen hangen, hij krijgt mensen ook in beweging.
Aan de hand van interviews met 20 leiders van grotere organisaties geven de auteurs ons inzicht in de kracht van persoonlijke verhalen. Ze geven via deze interviews inzicht in wat wel en niet werkt. Het zijn echte verhalen uit de praktijk. Helaas niet alleen op basis van herkenbare Nederlandse bedrijven, maar het is een mix van Belgische en Nederlandse ondernemingen. Overigens doet dat niets af van de waarde van de boodschap. Naast voorbeelden uit de praktijk vertellen ze ook waarom het één wel en het andere niet werkt. Er zit wel degelijk een theoretische basis achter de techniek om een boodschap over te brengen die de toehoorders ook echt raakt en die ervoor zorgt dat de leider effect ziet van zijn verhaal.
Storytelling, of wel het vertellen van een goed verhaal is al zo oud als de wereld. De een krijgt het voor elkaar dat toehoorders aan zijn lippen hangen, terwijl de ander de aandacht nog geen twee minuten kan vasthouden. Hoe komt dat? En hoe kunnen we leren om onze toehoorders te boeien en een boodschap over te brengen die blijft hangen? Helaas blijkt dat storytelling niet zomaar een kunstje is dat je iemand kunt aanleren. Maar met hulp van het Story-kompas Kan iedereen betere resultaten behalen. Een belangrijke succesfactor daarbij is dat je als storyteller moet laten zien wie jij bent en wat jou drijft. Hoe persoonlijker het verhaal hoe effectiever het is!
Als jij emotie toont zal je toehoorder ook emotie voelen. En storytelling draait erom dat je jouw toehoorders in hun hart moet raken. Als dan die emotionele klik er is dan krijg je jouw toehoorders ook mee in beweging. Ondanks dat ik dit boek soms wat stroef vond om te lezen wil ik het toch aanbevelen om te gaan lezen aan iedereen die regelmatig moet spreken voor groepen mensen en die graag meer wil zijn dan een spreker die alleen de stilte komt doorbreken. Als je de tips uit dit boek op de juiste manier gebruikt krijg je mensen ook echt betrokken bij jouw verhaal en heb je zelfs een goede kans dat ze op het puntje van hun stoel gaan zitten.
Over Fred Rutgers
Fred Rutgers, Retailexpert en trendwatcher, helpt ondernemers en hun medewerkers om weer plezier te krijgen in hun werk en meer rendement en groei te realiseren. Dat doet hij via persoonlijke coaching, boeken en blogs. Hij wordt regelmatig gevraagd als spreker over deze onderwerpen.