Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
16 januari 2015 | Carla Verwijs

Door sociale media en het internet zijn klanten steeds beter met elkaar verbonden en daardoor vormen ze machtige belangengroepen. Bedrijven lopen achter op deze realiteit: staan vaak ver van de klanten af, zijn traag met reageren en lopen daardoor kans op reputatieverlies. Dave Gray beschrijft in ‘De Connected Company’, dat hij heeft geschreven samen met Thomas vander Wal, een genetwerkt type bedrijf, dat flexibeler kan reageren op de continu veranderende omgeving en wensen van klanten.

In compacte hoofdstukken gaat Gray allereerst in op waarom de Connected Company het bedrijf van de toekomst is. Vervolgens beschrijft hij hoe een Connected Company is opgebouwd en wat de rol van leiders is in een dergelijk bedrijf. Tenslotte gaat hij in op de vraag hoe een bedrijf een Connected Company kan worden.

We zijn in een diensteneconomie terecht gekomen. Bedrijven brengen niet meer enkel een product op de markt, maar leveren allerlei diensten erom heen. De klant neemt hierbij een centrale rol in. Een bedrijf als IBM verdient nu meer aan de diensten die het levert, dan aan producten. Een processtructuur, die goed voldeed bij vervaardiging van standaardproducten, is niet flexibel genoeg voor dienstenlevering. In plaats van een keten, vraagt een dienst om een netwerk.

Een Connected Company bestaat uit zogenaamde ‘pods’, kleine autonome units. De hiërarchie van bedrijven maakt plaats voor een holarchie, waarbij elke unit (pod) een geheel vormt. Een pod kan vergeleken worden met een franchise, dat een grote mate van zelfstandigheid heeft, maar een ‘platform’ als basis heeft dat gesteund wordt door het moederbedrijf. Pods zijn flexibel en kunnen meer kwaliteit en een betere service leveren. Mocht een pod wegvallen, dan heeft dit geen invloed op het functioneren van de rest van de organisatie. Het onderliggende platform levert culturele en technische standaarden, zoals de normen en waarden waarmee het bedrijf werkt.

De rol van de leider verandert sterk in een Connected Company. Management is niet gericht op controle maar op een systeem te ontwerpen en bouwen dat flexibiliteit binnen bepaalde grenzen ondersteunt. Teams hebben een hoge mate van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid, binnen de gestelde grenzen. Het management staat experimenteren toe, kan daar zelfs van profiteren door succesvolle ideeën elders te implementeren. Er zijn verschillende manieren om een Connected Company te worden. De reis begint met de klant voorop te zetten. Een bedrijf kan met pilot pods het nieuwe model uitproberen, daarvan leren en het geleerde toe te passen op de rest van de organisatie.

De ‘Connected Company’ is een prettig boek om te lezen en mooi vorm gegeven. De tekst is beknopt, wordt vooraf gegaan door een samenvatting. Ook al behandelt Gray veel verschillende concepten, hij beschrijft alles helder en geeft veel voorbeelden van bekende en minder bekende bedrijven. Een aanrader in deze connected economie!

2 december 2013 | Dick Bos

Een bijzonder boek, een bijzondere theorie en een bijzondere aanpak die verder gaat dan de celfilosofie van Eckart Wintzen. 'De connected company' van Dave Gray zet je aan het denken. Moet je deze aanpak echt volgen om als organisatie te kunnen overleven?, 'om te veranderen voor je moet veranderen'? Het boek boeit en is het meer dan waard om de komende wintermaanden te lezen.

De macht van de klant is toegenomen en bedrijven doen er verstandig aan zich daar meer op te gaan richten. Naar de mening van Dave Gray moet je dichter tegen de klanten aan gaan zitten en dat betekent dat klassiek ingerichte organisaties zich op moeten gaan splitsen in kleine units die toegankelijk zijn voor de klant en in een positie zijn om beslissingen voor en namens het bedrijf te nemen (de frontliniewerkers). Bij het lezen van dat onderdeel moest ik sterk aan Eckart's notes van Eckart Wintzen denken, waarin hij zijn celfilosofie uitlegt. Een verschil met Gray is dat de cel bij Wintzen voor een groot deel zelfstandig was, maar het logo, de huisstijl en de financiële verantwoording werden voorgeschreven vanuit het moederbedrijf. Dave Gray heeft daar een andere kijk op. Binnen zijn filosofie zijn de kleine autonome teams de dienstenteams van de toekomst, de basisunits van een organisatorische structuur die een lerende organisatie mogelijk maakt. De uitdaging zit hem erin om die teams samen te stellen tot een coherente organisatie die als één entiteit kan functioneren. Naar de mening van de auteur kom je in een connected company alleen maar autonome units tegen die met het geheel zijn verbonden maar toch onafhankelijk van andere units kunnen opereren en evolueren. Er is geen sprake van een hiërarchie maar een holarchie, waarin elk deel ook een geheel is. Deze aanpak maakt een organisatie heel flexibel zodat ze, door hun directe klantencontacten, snel kunnen reageren. Het betekent ook dat met het wegvallen van een unit de rest van de connected company toch kan blijven functioneren.

De truc bij het ontwerpen van een connected company is denken in termen van tempolagen, en om die tempolagen in te richten op maximale flexibiliteit en aanpasbaarheid. Als de wereld veranderlijk en onbestendig is, wil je namelijk flexibel zijn en je makkelijk kunnen aanpassen.

Hoe leid je een connected company? Ook hier geeft Gray antwoord. Connected company's zijn levende, lerende netwerken die bestaan binnen grotere netwerken. Macht in een netwerk is het resultaat van inzicht en invloed en niet van controle. Wil je goed leiding kunnen geven aan een netwerk, dan moeten leiders een omgeving creëren die zich kenmerkt door helderheid, vertrouwen en gezamenlijke doelen. Het management ontwerpt, kalibreert en faciliteert het systeem dat het leren en presteren van de units ondersteunt. Managers moeten in dat geval niet vasthouden aan beproefde wegen, maar nieuwe uitdagingen aan durven pakken en af en toe onderdeel worden van de frontliniewerkers om te begrijpen wat klanten zoeken en willen.

Gray legt knap uit hoe het opzetten van een connected company kan en zou moeten werken. Wat het nodig heeft om volledig tot zijn recht te komen en hoe het kan worden gemanaged. Het gaat daarbij naar mijn mening vooral om de organisatorische kant van het geheel. De personele kant, wat wordt er van een medewerker binnen een autonome unit verwacht en waar moet hij aan voldoen, krijgt minder aandacht.
Het boek is zonder meer een aanrader om te lezen. Het geeft je een nieuwe blik op het omgaan met klanten en in relatie daarmee het inrichten en leiden van een bedrijf, volgens nieuwe inzichten. Het boek roept op 'om te veranderen voor je moet veranderen!', nu is het moment daar, mede omdat de economische crisis geen cyclus is maar een emotionele, rauw sociale, economische reset.

Meer connectie met kleine teams
18 november 2013 | Paul Groothengel

Zorg dat je de juiste connectie krijgt en houdt met klanten. Werk daartoe in kleine teams die snel en wendbaar opereren met en tussen klanten. Dat is het motto van de Amerikaanse consultant Dave Gray in zijn boek De Connected Company.

Al hebben de meeste managers hun mond vol van innoveren en klantgericht werken, ze weten in praktijk nog steeds niet goed hoe ze zich aan moeten passen aan de huidige ‘connected’ wereld. Een wereld waarin consumenten razendsnel en wereldwijd hun mening of ongenoegen uiten over producten die minder dan perfect zijn. Klanten zijn steeds meer en steeds vaker met elkaar verbonden, en bedrijven moeten zich daaraan zo snel mogelijk aanpassen. Doen ze dat niet, dan lopen ze het risico hun eigen doodvonnis te tekenen, zo suggereert de Amerikaanse managementconsultant Dave Gray.

Hij ontpopt zich in dit boek tot een Eckart Wintzen 2.0, met een pleidooi voor het opbreken van grote organisaties in kleine, autonome units, die hij ‘pods’ noemt. Wie zijn organisatie weet om te toveren tot een zogenaamde ‘podulaire organisatie’, ontwikkelt wél voldoende snelheid, veerkracht en flexibiliteit om de connectie met klanten levendig en gezond te houden. Door functionele units als bedrijfjes binnen het bedrijf te laten opereren, houd je een betere focus op klanten en bestrijd je bureaucratie. Gray benadrukt daarbij het belang van teamwork en van het weven van netwerken.

Er is nog een voordeel van het werken in connected companies: de meeste medewerkers juichen het toe omdat hiermee hun handelingsvrijheid toeneemt en ze volop de kans krijgen tot zelfontplooiing. Gray schreef een optimistisch boek met talloze, vooral Angelsaksische voorbeelden. Met een boodschap die niet revolutionair is, maar wel origineel is vormgegeven.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden