Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

MANAGEMENTBOEK MAGAZINE – December 2024

Tijd en afscheid

‘Gebrek aan tijd is verandervijand nummer 1’, zegt Kilian Bennebroek Gravenhorst in ons coverartikel. U vindt het hieronder. Een nummer waarin Ben Tiggelaar afscheid neemt van grote namen in management en wij afscheid nemen van onze columniste Jitske Kramer (die het stokje in 2025 doorgeeft aan Kim Jansen), en daarmee ook van een jaargang Managementboek Magazine.

Themapagina
Samengesteld door Justin van Lopik
Aad Goudappel en Mirjam van der Linden
interview
Verandermanagement
9 december 2024
Hans van der Klis
8-11 minuten leestijd
In Wegwijzers in de veranderjungle neemt Kilian Bennebroek Gravenhorst zijn lezers bij de hand in het opstellen van een goed veranderverhaal en hoe zij moeten omgaan met de dingen die zij onderweg tegenkomen. Bennebroek Gravenhorst, in 2016 genomineerd voor het Managementboek van het Jaar, laat zich kennen als een precieze denker. Maar, zegt hij: ‘Ik ben in mijn rol als adviseur lang niet altijd zo genuanceerd als in dit boek.’
interview
Persoonlijke effectiviteit
4 december 2024
Ronald Buitenhuis
5-7 minuten leestijd
We kennen Ben Tiggelaar van zijn boeken, als trainer, zijn columns en het befaamde jaarlijkse MBA in één dag. Specialist in leiderschap, management en veranderkunde. Hij is ook pleitbezorger van International Justice Mission (IJM). Een organisatie die strijdt tegen moderne slavernij en mensenhandel. Een gesprek met Ben Tiggelaar over hoe large corporates moeten nadenken over moderne slavernij, leiderschap, management, veranderen én het verdwijnen van klassieke managementgoeroes.

Samen groeien

interview
Personeelsmanagement
2 december 2024
Bert Peene
8-11 minuten leestijd
Dat het boek insloeg als een bom, is misschien wat overdreven, maar ‘Leren Organiseren’ heeft zeker een steen in de doorgaans rimpelloze L&D-vijver geworpen. Guus van Deelen windt er geen doekjes om: ‘Overal in L&D-land is het een beetje een zooitje – maar overal net even anders.’ We spreken Van Deelen over Learning & Development.
interview
Organisatiekunde
20 november 2024
Jeroen Ansink
7-10 minuten leestijd
Niet alleen individuen, maar ook organisaties kunnen over een groeimindset beschikken, aldus de Amerikaanse psycholoog Mary Murphy. In ‘Cultures of growth’ beschrijft ze hoe ondernemingen een cultuur kunnen creëren waarin de capaciteiten van hun werknemers volledig tot hun recht komt. ‘Een geniecultuur klinkt aantrekkelijker dan dat ze is.’
Interview
Organisatiekunde
25 oktober 2024
Peter Spijker
6-8 minuten leestijd
Met ‘De kracht van maatschappelijk verbonden leiderschap’ wil Marion Kremer bestuurders, managers en hun collega’s inspireren om hun organisaties meer betekenis te geven. Als je goed weet wat de buitenwereld van je verwacht, kun je werken aan een rechtvaardige en inclusieve toekomst.
recensie
Organisatiekunde
19 november 2024
Jos Groen
2-3 minuten leestijd
Er verschijnen veel boeken over leiderschap en organisatieverandering. En steeds meer die schrijnende praktijkvoorbeelden durven benoemen en die wezenlijke, praktische en persoonlijke handvatten bieden. ‘Organisatiekunst’ van Robert de Muralt & Marie-Louise Dechesne is een verrijking in dat spectrum. De ondertitel ‘Van controle naar vertrouwen in de publieke sector’ geeft de insteek goed weer.

Marketing en sales

Interview
Marketing
8 november 2024
Jeroen Ansink
5-7 minuten leestijd
Marketeers en communicatiespecialisten moeten minder dogmatisch met hun vakgebied omgaan, stelt brandingdeskundige Patrick van Thiel in ‘Met de stroming mee.’ In het boek beschrijft hij hoe organisaties met nieuwe nuances de aansluiting met hun klanten kunnen behouden, zonder hun merk-DNA te hoeven veranderen.
Interview
Marketing
11 november 2024
Bas Hakker
5-6 minuten leestijd
Lisa van Noorden is kunstenaar en creatief strateeg voor grote organisaties. Met haar boek, ‘De Mondriaan van Marketing’, inspireert ze anderen om verder te kijken dan standaardoplossingen. In ons gesprek deelt Van Noorden haar visie op hoe creativiteit merken kan laten schitteren en vertelt ze over hoe kunst een voorbeeld kan zijn voor merkdenkers.
nieuws
Marketing
15 november 2024
Karin de Zwaan
2-3 minuten leestijd
De PIM Marketingliteratuurprijs van Platform Innovatie in Marketing (PIM) gaat dit jaar naar 'Do Tell', geschreven door een viertal auteurs; Bart Lombaerts, Ann Maes, Frederik Picard & Chris Van Gils. De prijs voor de Bewustmaker 2024 gaat naar de Empathie werkt van Bart de Leeuw & Mieke Fonck.
preview
Reclame en verkoop
25 november 2024
Marjolein Bongers en Richard van Kray
3-4 minuten leestijd
In Sales zonder bullshit combineren Richard van Kray en Marjolein Bongers hun expertise op het gebied van sales en LinkedIn tot een gids om de effectiviteit van je salesaanpak flink te verbeteren. Het boek heeft een bijzondere vorm, een deel is in de vorm van een dialoog tussen de auteurs, die hun onderwerp met heel verschillende invalshoeken benaderen. In deze preview geven ze een voorproefje.

Leiderschap

column
Mens en maatschappij
3 december 2024
Jitske Kramer
2-3 minuten leestijd
Ik ontmoette een gebroken man na een lezing. Ik sprak over liminaliteit, de tussentijd van grote veranderingen, en het gevaar van tricksters die ons verleiden te geloven in oplossingen die te mooi zijn om waar te zijn. Hij gaf me een hand en keek me met tranen in zijn ogen aan. ‘Ik ben loaded,’ zei hij, ‘ik heb miljoenen op mijn bankrekening.’ Ik knikte. ‘Elk woord dat je zei herken ik. Je verhaal raakt me diep.’
recensie
Leiderschap
20 november 2024
Liesbeth Tettero
3-4 minuten leestijd
Wanneer bereik je als spreker je doel met een toespraak? Jan Sonneveld, coach van sprekers en oud-speechschrijver van een flink aantal ministers en staatssecretarissen, neemt je mee op een taalkundige en filosofische reis, op zoek naar wat hij ziet als de kern van overtuigend spreken: waarachtigheid.
recensie
Leiderschap
9 oktober 2024
Ward Grootens
3-4 minuten leestijd
‘Het pad van de leider ’ van Jeroen Offermans gaat over leiderschapsontwikkeling op identiteitsniveau. Hoewel het boek geen nieuwe theorieën introduceert, onderscheidt het zich door de manier waarop bestaande ideeën zijn samengebracht en uitgelegd.

En MEER

achtergrond
Mens en maatschappij
25 november 2024
Bertrand Weegenaar
9-13 minuten leestijd
Het einde van het kalenderjaar nadert. Een moment om stil te staan en vooruit te kijken. Maar het zijn zware tijden. Dagelijks worden we geconfronteerd met ellende uit Oekraïne, Afrika, Israël en Libanon. We zien polarisatie en bevinden ons in diverse transities. Jarenlange inflatie leidt onvermijdelijk tot bezuinigingen; dat is een economische wetmatigheid. En we zijn nog maar net hersteld van de coronacrisis.
recensie
recensie
29 november 2024
Marjan Maandag
1-2 minuten leestijd
Mijn moeder was geen keukenprinses. Wat ze – met zorg – op tafel zette, was verantwoord, degelijk en gezond… en dat kwam de smaak niet altijd ten goede.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
23 oktober 2024
Renée Braken-Krol
3-4 minuten leestijd
Herken jij je ook in: e-mails die binnen blijven komen, to do-lijstjes, appjes op je mobiel, een collega die iets wil vragen, terwijl jij je wil richten op de grote taak, waar je je agenda voor had vrijgehouden? Lukt het jou om één bladzijde te lezen zonder afgeleid te worden?
recensie
Algemeen management
18 november 2024
Hendrika Willemse-Vreugdenhil
3-4 minuten leestijd
Stel je voor: wat als AI geen futuristische gadget is, maar een echte tool die ons leven makkelijker kan maken en ons vele malen efficiënter laat werken? AI is voor mij al onmisbaar, maar ik merk dat veel mensen nog terughoudend zijn. Toch is de realiteit dat AI binnenkort niet meer weg te denken is. In het bedrijfsleven zullen degenen die AI omarmen de rest voorblijven.
podcast
Algemeen management
14 november 2024
Andre van Straten
1-2 minuten leestijd
Creativiteit wordt steeds vaker genoemd als essentiële vaardigheid in het bedrijfsleven. Toch weten velen niet hoe ze dit effectief kunnen stimuleren. Afleiding en uitstel van de uitvoering zitten in de weg. In De Boekenpraktijk spreekt creativiteitsexpert André van Straten over zijn boek 'De creatieve revolutie', waarin hij een pleidooi houdt voor het doelgericht inzetten van creativiteit.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden