Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Uitdagingen + oplossingen
Alle uitdagingen + oplossingen
  • Direct naar
    • Alle uitdagingen en oplossingen
    • Meest bekeken managementvragen
    • Recent gestelde vragen
    • Stel jouw managementvraag
  • Ontdek oplossingen per thema
    • Boekadviezen en geschenken
    • Digitalisering en technologie
    • Leiderschap en persoonlijke ontwikkeling
    • Diversiteit en inclusie
    • Strategie en bedrijfsontwikkeling
    • Compliance en wetgeving
    • Verandering en transformatie
    • Alle thema’s
  • Voorbeelden
    • Boekcadeau voor promotie
    • AI toepassen op werk
    • Loopbaan als manager plannen
    • Bevorderen emancipatie en gelijkheid
    • Strategie, missie en visie maken
    • Voorkomen corruptie en onethisch gedrag
    • Agile werken implementeren
    • Alle vragen
Managementboeken
Alle managementboeken
  • Direct naar
    • Managementboek TOP 100
    • AI-books
    • Managementuitdagingen
    • Auteur in de spotlight
    • Online Magazine
    • Aanbiedingen
    • Trending trefwoorden
  • Rubrieken
    • Advisering
    • Algemeen management
    • Coaching en trainen
    • Communicatie en media
    • Economie
    • Financieel management
    • Inkoop en logistiek
    • Internet en social media
    • IT-management / ICT
    • Juridisch
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Mens en maatschappij
    • Non-profit
    • Ondernemen
    • Organisatiekunde
    • Personal finance
    • Personeelsmanagement
    • Persoonlijke effectiviteit
    • Projectmanagement
    • Psychologie
    • Reclame en verkoop
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • Werk en loopbaan
Overige boeken
Alle overige boeken
  • Direct naar
    • Bestseller 60
    • Fictie TOP 20
    • Non-fictie TOP 20
    • Spanning TOP 20
    • Jeugd TOP 10
    • Culinair TOP 10
    • Aanbiedingen
  • Rubrieken
    • Cadeauboeken
    • Computer en informatica
    • Economie
    • Filosofie
    • Flora en fauna
    • Geneeskunde
    • Geschiedenis
    • Gezondheid
    • Informatief / professioneel
    • Jeugd
    • Juridisch
    • Koken en eten
    • Kunst en cultuur
    • Literatuur en romans
    • Mens en maatschappij
    • Naslagwerken
    • Paramedisch
    • Psychologie
    • Reizen
    • Religie
    • Schoolboeken
    • Spiritualiteit
    • Sport, hobby, lifestyle
    • Thrillers en spanning
    • Wetenschap en techniek
    • Woordenboeken en taal
Interactief leren
Alle seminars & trainingen
  • Direct naar
    • Live events
    • Online training
    • AI-books
  • Online Magazine
    • Previews
    • Recensies
    • Interviews
    • Podcasts
    • Videos
  • Volg ons op
    • Spotify
    • YouTube
    • Instagram
    • Linkedin
Attenderingen
Attenderingen instellen
  • Algemeen
    • Recht op u af
    • Juridische attendering
    • Hiatensignalering juridisch
    • Seriesignalering
    • Herdruksignalering
    • Internationaal
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Periodieken
Alle periodieken
  • Algemeen
    • Uw periodieken
    • Verlengen / opzeggen
    • Openstaande claims
    • Bibliografische wijzigingen
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Boekseries
Alle boekseries
  • Algemeen
    • Uw serieabonnementen
    • Geadresseerden
    • Abonnementshouders
    • Afleveradressen
    • Referenties
    • Notities
  • Aanbevolen per ministerie
    • Algemene Zaken
    • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
    • Buitenlandse Zaken
    • Defensie
    • Economische Zaken en Klimaat
    • Financiën
    • Infrastructuur en Waterstaat
    • Justitie en Veiligheid
    • Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
    • Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
    • Nationale Politie
    • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
    • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Nu lezen
Online Magazine
  • Direct naar
    • Recensies
    • Interviews
    • Previews
    • Opinie
    • Actueel
    • Podcasts
    • Videos
  • Lees over
    • Algemeen management
    • Coachen en trainen
    • Leiderschap
    • Marketing
    • Organisatiekunde
    • Strategisch management
    • Verandermanagement
    • meer onderwerpen...
  • Recente artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Boeken Ondernemen Sociaal ondernemen
Sociaal ondernemen
Karen Maas

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance.

Meer over de auteurs
Karen Maas, Carly Relou, Tasneem Sadiq, Mark Hillen, Rob van Tulder e.a.

Sociaal ondernemen

Van ambitie naar meervoudig rendement

Paperback Nederlands 2018 1e druk 9789023256281
Dit product is niet leverbaar
 
Stel een vraag over dit boek
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Steeds meer ondernemers zijn zich bewust van maatschappelijke uitdagingen en vragen zich af hoe zij dat kunnen vertalen naar hun onderneming.

In tegenstelling tot financieel georiënteerd ondernemen, wat zich met name richt op financieel rendement, gaat het bij sociaal ondernemen in de eerste plaats om ‘maatschappelijk rendement’. Steeds vaker zien we echter dat er oog is voor zowel financieel als maatschappelijk rendement, de ‘hybridiseringstrend’. Door middel van innovatieve organisatievormen en businessmodellen die voldoende financiële inkomsten opleveren voor een gezonde bedrijfshuishouding en groei, worden duurzame oplossingen gevonden voor maatschappelijke vraagstukken.

Aan de hand van onderzoek bij zeventien organisaties beschrijft Sociaal Ondernemen welke kansen er worden gezien, welke barrières er overwonnen moeten worden en waarom niet alle ondernemingen even (pro)actief zijn in het creëren van maatschappelijk rendement. Wat houdt hen tegen? Willen ze niet, kunnen ze niet, lukt het niet of mogen ze niet? En in welke mate levert een maatschappelijke oriëntatie een voordeel of juist een nadeel op? De ervaringen van deze organisaties worden vertaald naar observaties en bevindingen waar andere bedrijven hun voordeel mee kunnen doen.

Zo helpt dit boek bestaande en nieuwe ondernemingen met praktische tips om een integrale visie op waarde en rendement vorm te geven en zo een bijdrage te leveren aan de grote maatschappelijke uitdagingen waar we voor staan.

Specificaties

ISBN13:9789023256281
Trefwoorden:verandermanagement, innovatie, ondernemen, ondernemerschap, ambitie, waardecreatie, sociaal ondernemerschap, veranderkunde, impact, stakeholderswaarde
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:208
Uitgever:Koninklijke van Gorcum
Druk:1
Verschijningsdatum:22-11-2018
Hoofdrubriek:Ondernemen
Serie:Stichting management studies

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie
Lees ons recensiebeleid
Uw cijfer
?
Log in om te stemmen

Over Karen Maas

Karen Maas is wetenschappelijk directeur bij het Impact Centre Erasmus (ICE) en programmadirecteur van de executive CSR-opleidingen van de Erasmus School for Accounting & Assurance. ICE is een onderzoekscentrum dat de brug bouwt tussen praktijk en wetenschap op het gebied van impactdenken, -meting en -sturing. Ze onderzoekt de rol van bedrijven in de maatschappij specifiek op het gebied van maatschappelijke impact, duurzaamheid en impact investing.

Andere boeken door Karen Maas

Bekijk alle boeken

Over Carly Relou

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Carly Relou

Bekijk alle boeken

Over Tasneem Sadiq

Carly Relou is onderzoeker bij Impact Centre Erasmus. Ze adviseert bedrijven, non-profitorganisaties en overheden over het uitvoeren van impactmetingen en het conceptualiseren van de impact die deze organisaties maken. Ook werkt ze mee aan verschillende onderzoeken over impact investing, het ontwikkelen van impactmeetmethoden en het toegankelijker maken van impactmetingen.

Andere boeken door Tasneem Sadiq

Bekijk alle boeken

Over Mark Hillen

Mark Hillen is medeoprichter en bestuursvoorzitter van Stichting Social Enterprise NL, de aanjager van de groeiende beweging van sociaal ondernemers. Mark schreef meerdere boeken over sociaal ondernemen: Verbeter de wereld, begin een bedrijf, Iedereen werk, iedereen winst en Zaken die je raken. Hij schreef verschillende whitepapers, waaronder BVm, de sociale onderneming op weg naar het burgerlijk wetboek, en is initiator van de code sociale ondernemingen.

Andere boeken door Mark Hillen

Bekijk alle boeken

Over Rob van Tulder

Rob van Tulder is hoogleraar International Business aan de Rotterdam School of Management (RSM), Erasmus Universiteit. Hij is medeoprichter van de vakgroep Business-Society Management en oprichter en wetenschappelijk directeur van het Partnerships Resource Centre. Hij schreef meer dan 20 boeken over duurzame ontwikkeling, transitiemanagement, International Business, multinationals en (internationaal) verantwoord ondernemen. Twee keer eerder werd een van zijn boeken in Nederland ‘short-listed’ als Managementboek van het Jaar. Hij is als onafhankelijk adviseur betrokken bij ondernemingen, overheden, internationale organisaties en NGO's.

Andere boeken door Rob van Tulder

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

U kunt van deze inhoudsopgave een PDF downloaden

Ten geleide
In dit boek
Inleiding
Een boek om te stimuleren, te informeren en te enthousiasmeren
Opbouw

Deel 1: Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen: van uitdagingen naar kansen
Sociaal ondernemen, iets van alle tijden
Hybridisering
Verschillende startposities
Verschillende wegen naar maatschappelijke waardecreatie

Deel 2: Motivatie
1 Strategische intentie
2 Visie en missieMissie en doelstelling hetzelfde?
3 Doelstellingen

Deel 3: Houding
4 Leiderschap
5 Businessmodellen
Strategische businesscase
Maatschappelijke businesscase
Een nieuwe rol voor corporate foundations
6 Trade-offs
7 Intrapreneurship

Deel 4: Aanpak
8 Governance
Sturing op doelstellingen
9 Human resources
Recruitment en selectie
Onboarding en betrokkenheid
Beoordeling en beloning
10 Financiële aspecten
11 Transparantie en communicatie

Deel 5: Van ambitie naar impact
12 Maatschappelijke impact
13 Impactmeting en impactmanagement

Deel 6: Lessons learned
Lessons learned
Verschillende motieven, verschillende benaderingen
Belemmeringen op weg naar hybridisering
Dankwoord
Quickscan
Quickscan: in welke fase richting hybridisering zit uw organisatie?
Het gebruik van de scores van deze quickscan
Deelnemende ondernemingen
Geïnterviewde personen

Over de auteurs
Stichting Management Studies
Word donateur en participeer
Gepubliceerd onderzoek

Anderen die dit boek kochten, kochten ook

  • Sociaal ondernemen
    Guido Walraven
    Sociaal ondernemen
    € 47,95
  • Sociaal ondernemerschap
    Maarten Hogenstijn
    Sociaal ondernemerschap
    € 9,95
  • Duurzaam kapitalisme
    Willem Schramade
    Duurzaam kapitalisme
    € 26,95
  • Innovatiesport
    Han de Regt
    Innovatiesport
    € 24,95
  • Mission Command
    Paul Schmidt
    Mission Command
    € 22,95
  • Waarom werken we zo hard?
    Govert Buijs
    Waarom werken we zo hard?
    € 25,90

Managementboek Top 100

Bekijk de volledige Managementboek Top 100

Rubrieken

  • advisering
  • algemeen management
  • coaching en trainen
  • communicatie en media
  • economie
  • financieel management
  • inkoop en logistiek
  • internet en social media
  • it-management / ict
  • juridisch
  • leiderschap
  • marketing
  • mens en maatschappij
  • non-profit
  • ondernemen
  • organisatiekunde
  • personal finance
  • personeelsmanagement
  • persoonlijke effectiviteit
  • projectmanagement
  • psychologie
  • reclame en verkoop
  • strategisch management
  • verandermanagement
  • werk en loopbaan
Uw cookie-instellingen
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Om deze externe content te kunnen tonen is nodig dat u toestemming geeft voor het zetten van persoonlijke en marketingcookies. U kunt uw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vindt u meer informatie.

Functionele cookies
Deze zijn noodzakelijk voor de werking van de website, zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Persoonlijke en marketingcookies
Wij gebruiken cookies voor statistieken om bij te houden en rapportages te krijgen over hoe bezoekers de website gebruiken. Zo kunnen wij onze website verbeteren. Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker.
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Over ons Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Recensiebeleid Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
PRETTIG KENNIS MAKEN
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Cookie instellingen Service & Contact Over ons
© 2025 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociaal ondernemen

        Sociaal ondernemen
        Karen Maas , Carly Relou , Tasneem Sadiq , Mark Hillen , Rob van Tulder
        /
        loader
        Recensiebeleid
        Noordhoff terugkoopgarantie

        Noordhoff koopt jouw boek terug, zonder zorgen!

        Heb je jouw boeken niet meer nodig?

        Als je jouw studieboeken gekocht hebt bij hanzestudybook.nl, kun je geselecteerde titels moeiteloos terugverkopen aan Noordhoff. Geen vragen, geen gedoe en lekker duurzaam.

        Volledige informatie op Noordhoff.nl

        AI-book

        Wat is een AI-book?

        Een AI-book is niet een boek dat geschreven is door AI maar een boek dat verrijkt is met AI. Het maakt de inhoud van een boek interactief via WhatsApp, zodat je ermee kunt chatten. Zie het als een razend slimme assistent die het boek perfect begrijpt en er alles uit onthouden heeft. Jij kunt deze assistent alles vragen. Vraag bijvoorbeeld hoe je iets kunt toepassen op jouw persoonlijke situatie, om een korte samenvatting, of wat de belangrijkste inzichten zijn. AI-books zijn alleen te gebruiken via WhatsApp, je hoeft er geen aparte app voor te installeren.
        Meer informatie over AI-books

        ?

        Geef uw beoordeling

        Sociaal ondernemen

        Verwijder uw beoordeling