Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
-
Inloggen
-- Inloggen
  • accountoverzicht
  • bestellingen
  • facturen betalen
  • downloadcentrum
  • summaries
  • gegevens
  • nieuwsbrief
  • partnerprogramma
  • financieel
  • inloggen
  • uitloggen

Uw winkelwagen

Naar winkelwagen Verder winkelen
Boeken
  • Managementboeken
  • Summaries
  • Alle boeken
Seminars + Trainingen
  • Live events
  • Online training
  • Alle programma's
Periodieken
  • Uw periodieken
  • Ons assortiment
Boekseries
  • Uw serieabonnementen
  • Ons assortiment
Online magazine
  • Actueel
  • Interviews
  • Opinie
  • Recensies
  • Alle artikelen
010-4731397
Klantenservice
Mijn account
Mijn bestellingen
010-4731397
Wij wijzen u graag op het volgende
Door drukte zijn de levertijden van PostNL aangepast en kan uw pakket vertraging oplopen. Door de Brexit kan de levering van Engelse boeken vertraging oplopen.
Boeken Ondernemen Sociaal ondernemerschap
Sociaal ondernemerschap
Sociaal ondernemerschap
Maarten Hogenstijn Auteur Maarten Hogenstijn is onderzoeker sociaal ondernemerschap binnen het Programma Ondernemerschap van de HvA. Meer over Maarten Hogenstijn
Lees het volledige artikel
Maarten Hogenstijn

Sociaal ondernemerschap

Grip op het begrip

Paperback Nederlands 2018 9789463012188
Verkooppositie 7170
Op voorraad | Op werkdagen voor 21:00 uur besteld, volgende dag in huis
9,95
In winkelwagen
Samenvatting Specificaties Over de auteur Inhoudsopgave

Samenvatting

Wat is het doel van een bedrijf: zoveel mogelijk winst maken, of helpen maatschappelijke problemen op te lossen? Steeds meer bedrijven gaan voor de tweede optie. Deze zogeheten sociale ondernemingen zien het oplossen van maatschappelijke problemen als kern van hun bedrijf en houden tegelijk zelfstandig het hoofd boven water.

Sociaal ondernemerschap is in korte tijd uitgegroeid tot een ongekend populair fenomeen. Dat leidt ook tot lastige vragen. Wanneer gaat ‘regulier’ ondernemerschap over in ‘sociaal’ ondernemerschap? Mag je als sociale onderneming wel winst maken? Moet je per se mensen met een kwetsbare arbeidsmarktpositie in dienst hebben om je een sociale onderneming te mogen noemen? En hoe kun je de meerwaarde van een sociale onderneming aantonen?

In Sociaal ondernemerschap: grip op het begrip komen de belangrijkste definities, inzichten en invalshoeken aan de orde. We plaatsen sociaal ondernemerschap in de kaders van de participatiesamenleving en nieuwe visies op de economie. De verschillen met verwante begrippen worden geanalyseerd. En we bespreken de actuele stand van zaken in de sector in Nederland. Zo helpen we studenten, docenten, ondernemers en andere belangstellenden om meer grip te krijgen op dit fascinerende begrip én er zelf mee aan de slag te gaan.

Specificaties

ISBN13:9789463012188
Trefwoorden:sociaal ondernemerschap
Taal:Nederlands
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:100
Uitgever:Eburon Uitgeverij
Druk:1
Verschijningsdatum:1-11-2018
Hoofdrubriek:Ondernemen

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!
Schrijf een recensie

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Over Maarten Hogenstijn

Auteur Maarten Hogenstijn is onderzoeker sociaal ondernemerschap binnen het Programma Ondernemerschap van de HvA. Daarnaast werkt hij als freelancer vanuit zijn eigen bedrijf ‘De Hertaler’, waarbij hij diverse onderzoekswerkzaamheden verricht voor universiteiten en hogescholen. Maarten Hogenstijn is opgeleid als sociaal-geograaf (Univeristeit Utrecht) en journalist (PDOJ, Erasmus Universiteit Rotterdam). Zijn promotieonderzoek lag op het snijvlak van sociologie en geografie en ging het over gevestigden en buitenstaanders in nieuwe sociale en ruimtelijke kaders. Methodologisch was het gebaseerd op kwalitatief onderzoek n de plaatsen Veenendaal en Amerongen, met gebruik van observaties, documentanalyse en diepte-interviews. Dit leidde in 2008 tot het proefschrift ‘Zo werkt dat hier niet’. Hij heeft ruime ervaring als journalist en is daarbij gespecialiseerd in het interviewen van moeilijke doelgroepen en schrijven in begrijpelijke taal.

Andere boeken door Maarten Hogenstijn

Bekijk alle boeken

Inhoudsopgave

Inhoud
VOORWOORD

1. INLEIDING EN LEESWIJZER

2. HET KADER: OVER MICROKREDIET, DONUTS EN DE PARTICIPATIESAMENLEVING
2.1 Sociaal ondernemerschap: een kort historisch overzicht
2.2 Opkomst van de participatiesamenleving
2.3 Andere kijk op de economie
2.4 Duurzame ontwikkelingsdoelen
2.5 Tot slot

3. DOEL EN EENHEID
3.1 De ondernemer centraal
3.2 De onderneming centraal
3.3 Ondernemerschap centraal
3.4 Contextuele benaderingen
3.5 Tot slot

4. DEFINITIE
4.1 Wetenschappelijke definitie
4.2 Werkdefinitie voor de Nederlandse context
4.3 Juridische definitie
4.4 Tot slot

5. REFERENTIEKADER
5.1 Het onderscheid met maatschappelijk verantwoord ondernemen
5.2 Het onderscheid met burgerinitiatieven
5.3 Het onderscheid met inclusief ondernemen
5.4 Het onderscheid met sociale firma’s
5.5 Tot slot

6. TYPEN
6.1 Typologie naar ontstaan
6.2 Typologie naar ondernemerschapsdimensie
6.3 Typologie naar impactgebied
6.4 Typologie naar reikwijdte van ambitie
6.5 Tot slot

7. TOEGEVOEGDE WAARDE
7.1 Theorie: veranderingsleer / theory of change
7.2 De praktijk: impactmeting

8. SOCIAAL ONDERNEMERSCHAP IN NEDERLAND: DE STAND VAN ZAKEN
8.1 Overzicht van de sector
8.2 Beleidscontext – nationaal
8.3 Beleidscontext – lokaal
8.4 Financieringsmiddelen voor de sector
8.5 Juridische context
8.6 Onderzoek naar de sector
8.7 Onderwijs met betrekking tot sociaal ondernemerschap
8.8 Tot slot

9. VERDER LEZEN

10. AFKORTINGEN, BEGRIPPEN EN TERMINOLOGIE

11. LITERATUUR

Mensen die dit boek kochten, kochten ook...

  • Ondernemerschap in hoofdlijnen
    Peter van der Meer
    Ondernemerschap in hoofdlijnen
    € 44,95
  • Radical Focus
    Christina Wodtke
    Radical Focus
    € 21,21
  • Shoe dog
    Phil Knight
    Shoe dog
    € 10,00
  • No rules rules - Waarom Netflix zo succesvol is
    Reed Hastings
    No rules rules - Waarom Netflix zo succesvol is
    € 21,99
  • Bouw een succesvolle online marktplaats
    Wout Withagen
    Bouw een succesvolle online marktplaats
    € 32,90
  • Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM
    Marc van Eck
    Businessplan op 1 A4 - Word succesvoller met OGSM
    € 14,99

Alle 100 bestsellers

Rubrieken

  • Advisering
  • Algemeen management
  • Coaching en trainen
  • Communicatie en media
  • Financieel management
  • Inkoop en logistiek
  • Internet en social media
  • IT-management / ICT
  • Juridisch
  • Leiderschap
  • Marketing
  • Non-profit
  • Ondernemen
  • Organisatiekunde
  • Personal finance
  • Personeelsmanagement
  • Persoonlijke effectiviteit
  • Projectmanagement
  • Psychologie
  • Reclame en verkoop
  • Strategisch management
  • Verandermanagement
  • Werk en loopbaan
Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Klantenservice

Contact Voorwaarden Bestellen en retourneren Lezen en luisteren Voor auteurs Partnerprogramma

Zakelijk

Zakelijke diensten Partnerprogramma Cadeaubonnen

Altijd op de hoogte

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief en blijf up-to-date met relevante interviews en recensies, inspirerende events en de beste acties.
Meer dan alleen managementboeken
Thuiswinkel waarborg Algemene voorwaarden Privacy Cookies Service & Contact
© 2021 Mainpress BV

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sociaal ondernemerschap

        Sociaal ondernemerschap
        Maarten Hogenstijn
        /