Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Na 25 jaar online marketing mensen niet meer lastig vallen met de basis preview
2 augustus 2018 | Patrick Petersen

Online marketing is niet meer nieuw. Net als digitale marketing tikken we ruim het 25-jarig bestaan aan. De moderne vormen van marketing kennen een hoofdrol in de huidige digitale transitie en gaan alweer naar de vijfde generatie van denken en doen.

De versmelting met andere leergebieden - en de noodzaak online marketing op een hoger niveau te tillen - vragen om nuances. Meer dan ooit draait het Web 5.0 om IoT koppelingen aan veeleisend mobiel consumentgedrag. Het vergt veel kennis van veel marketingkanalen en het oprecht willen brengen van een ultieme consumentenervaring. Voice marketing - denk aan Siri en Google Assistant - en de mogelijkheid om echte social engaging content te maken, vragen om gedegen kennis. Kennis die toekomstbestendig is. De nieuwe marketeer zet ‘ego’ opzij voor ‘eco’ .

Een gedurfde mix van technische mogelijkheden binnen het moderne marketingdenken wordt vitaal. Daarvoor heb je op beide terreinen vernuftige kennis nodig om tot een werkende online marketingmix en cq. campagne te komen. De basis trucs werken niet meer en kunnen de kast in. De consument wil digitaal in alle lagen van de klantreis optimaal beleven.

- Kan ik uw producten al laten visual scannen met Google Lens?

- Deelt u leuke content of doet u aan contentmarketing?

- Is er een Social Local Mobile benadering die gebruikers op locatie van relevante voorziet?

- Zorgt uw online marketingmix voor een daadwerkelijke digitale transitie of is het niets meer dan een boeketje van online instrumenten?

De ‘basis’ werkt niet meer

De basis trucs zijn niets meer dan de hygiënefactoren om online aanwezig te zijn. En alleen aanwezig zijn is al 20 jaar niet voldoende. Een nieuwsbrief versturen wordt nu ‘het aanbieden van relevante content via de mail op basis van uitdrukkelijke toestemming’. Lang leve de privacywetgeving.

Je zet niet ‘even’ een website snel bovenaan in de zoekmachineresultaten en je maakt niet even content dat zomaar ‘gratis’ voor verdiend bereik zorgt. Stap over de beloften die duurzame contentmarketing degraderen tot een eenvoudig middel dat voor ‘gratis reclame’ moet zorgen. Dat je in de sociale media geen enkel resultaat behaalt met de ‘10 tips voor meer social media bereik’ was al duidelijk. De werkelijkheid van online Marketingresultaten is hard. Er zijn namelijk geen generieke ‘5 stappen tot veel meer conversie’ en er is geen ‘7 stappenplan tot converterende contentmarketing’. De AVG zet haar voet dwars bij de ‘3 eenvoudige stappen tot het verdubbelen van uw e-maildatabase’. Er is geen invulmodel dat tot een werkende, creatieve campagne komt dat meteen in uw organisatiecultuur past. Er is geen basisindeling van een webshop die elke bezoeker laat converteren.

Een professionele marketingstrategie vraagt om gedegen inzichten

De grootste denkfout is de aanname dat wat basistips de online conversie heel eenvoudig zouden maken. Nu wij er achter komen dat het effect en resultaat puur een kwestie van echt de middelen kennen, weten wat er speelt en veel ervaring hebben met het marketing- en medialandschap, wordt het kaf van het koren gescheiden. Met basisinzichten kom je online nergens meer; er is geen invulmodel dat tot een werkende, creatieve campagne komt die meteen in uw organisatiecultuur past, met basiskennis van marketingkanalen maak je geen doordachte marketingstrategie.

Het prestigieuze Handboek Online Marketing 6 brengt marketing in transitie

In hoofdstuk 1 en 2 wordt de transitie van traditionele naar moderne marketing behandeld. Van ShoppingTomorrow tot de moderne klantreis en verschillen tussen traditionele en moderne marketingdenkers dat leidt tot een marktplaatsconcept. Er wordt een bodem gelegd op basis van de maatschappelijke ontwikkelingen van invloed, het modern consumentengedrag, de cookies, de privacywetgeving, cybersociologie en de impact van cybersecurity. In de expertcase vraagt Steven van Belleghem zich af: ‘When does digital become human?’

Na het growth hacken van de oude economie en de kernwaarden van moderne marketing en connected consument, wordt het tijd voor de 4 C's en het strategisch IFV-model gericht op Focus en Visie plus de overige succesfactoren voor de ultieme online marketingstrategie.

Gedegen - en stap voor stap - bouwt het HOM6 een online strategisch plan op. Van meetbaar doel, KPI's, Scorecard, de campagnetactieken op basis van REAN, de implementatie en budgettering.

In hoofdstuk 4 en 5 brengt de evaluatie van het web naar Web 5.0 ons de relevantie van IoT voor de moderne online marketingmix. Wijnand Jongen (CEO Thuiswinkel.org) beschrijft het werkend klantproces en de online koper.

In Hoofdstuk 6 gaan we met het praktische ICT-model van interaction design en de consumer driven aanpak naar de harde online persuasion. Expert Rik Vera is duidelijk:’In een 5.0 wereld staat elke klant centraal: Connect to many, engage individuals!’

En dan gaat het boek hard de praktische online marketingmix in; van virale marketing en online engagement - en mediapsycholoog Mischa Coster MA MSc - in hoofdstuk 7 naar het boeien en binden in hoofdstuk in hoofdstuk 8, genuanceerd met toekomstbestendige transmediale storytelling, begeleid door expert René Boonstra. Hoofdstuk 9 is zeer actueel en schrijft de impact van de privacywetgeving op werkende e-mailmarketing.

Hoofdstuk 10 update de noodzaak van het zijn van een zoekmachine-autoriteit met alle online uitingen en de hoofdregels voor Search Engine Optimalisation (SEO) en SEA. Van kwaliteitsscore tot do's en don'ts. In hoofdstuk 11 zorgen de microsites voor relevante content, short funneling en snelle conversie. Hoofdstuk 12 gaat over social media marketing, social selling, de social influencers, het S.O.C.I.A.L en POST-model werken aan een social media strategie, de behandelde tools maken de doelen meetbaar. Het hoofdstuk wordt afgesloten door social expert Marcel Molenaar, Country Manager LinkedIn Benelux.

Vervolgens gaat hoofdstuk 13 van digital advertising naar affiliates en performance based marketing en maakt zich op voor het uitgebreide hoofdstuk 14: ‘Mobile & voice marketing, plus de mixed reality!’. Hoofdstuk 15 beschrijft de kracht van online video marketing en vloggen met unieke case door influencer en DJ Michiel Veenstra (3FM).

Afsluitend wordt in hoofdstuk 16 wordt stap voor stap het Strategisch Online Marketingplan op basis van de diverse praktische marketingmodellen opgebouwd. Het gebruik van augmented reality, een online oefenomgeving en meer dan 3000 digitale bijlagen, maken het crossmediale moderne marketingboek compleet.

Het Handboek Online Marketing 6 van Patrick Petersen (632 pagina's en 3000 digitale bijlagen), met voorwoord door Prof. dr. Henry Robben bestelt u gewoon op Managementboek.nl

Bestseller auteur, ‘social media addict’, ondernemer, consultant, docent en spreker Patrick Petersen is een ervaren online strateeg. Petersen ‘eet en drinkt’ social media en is op Twitter beter bekend als @Onlinemarketeer. Hij schreef verschillende boeken, en Handboek Online Marketing 6 (#HOM6) is zijn nieuwste boek.

Een thuiswedstrijd met @OnlineMarketeer Patrick Petersen interview
16 januari 2017 | Marc de Groot

Marc de Groot neemt interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Hij sprak Patrick Petersen, auteur van HOM5.

Wie is Patrick Petersen?

Kort is altijd lastig als marketeer met ADHD??. Ik ben auteur en schrijf sinds 2003 over marketing en techniek. Maar ook deelgebieden zoals mobile, content strategie, social media marketing en social business. De laatste jaren ben ik ook meer de diepte in gegaan met engagement en content. Hiervoor heb ik het afgelopen jaar een studie in London afgerond. Dit is dan weer de basis voor nieuwe boeken. Voor de rest blog ik veel, ben heel actief op social media en natuurlijk online marketing projecten.

Handboek Online Marketing staat 1.000 dagen in de top 100 van Managementboek.nl. Wat nu?

Het is zeker een mijlpaal. Ik ben er heel blij mee. Met alle boeken die uitkomen is het toch een prestatie. Het vakgebied gaat zo snel dus je moet scherp blijven. Ik hoop nog wel tot deel 20 door te kunnen gaan.

Wat motiveert je om het Handboek Online Marketing te blijven updaten?

Ik ben in de jaren 90 afgestudeerd op een basistheorie die grondlegger was voor mijn boek. Toen verklaarde iedereen me voor gek dat ik daarop afstudeerde. Er was nog geen theorie. Ik had een enorme bewijsdrang. Het is voor mij geen trucje maar echt een missie. Ik leef, drink en slaap voetbal en online marketing. Ik denk dat we nu eigenlijk pas aan het begin staan van online marketing. We zijn het nu pas massaal aan het ontdekken.

Als je maar één online marketingdiscipline mocht uitvoeren, wat zou dit dan zijn?

Als online marketeer ben je een dirigent. Wil je mooie muziek maken heb je alle muzikanten nodig. Als je zegt haal wat weg of focus op iets dan kun je slechts heel beperkte muziek maken. Het is continu een mix en soms hoor je het ene instrument wat meer en soms het andere. Die mix verandert, maar je blijft alle elementen nodig hebben om mooie muziek te kunnen maken.

Welk project maakt jou het meest trots?

In de jaren 90 mochten wij de internationale site van Trendhopper holding maken. Ik was zelf nog een jonkie en had een team van 10 mensen in dienst. Het merendeel daarvan was ouder dan ik. Dat was een leuke tijd.

Wat doe jij aan time management?

Ik geloof nooit zo in dat goeroe gedoe. Dat je je agenda moet inrichten en je persoonlijkheid moet aanpassen. Als jij gedreven bent en passie hebt dat wil je de tijd er gewoon in stoppen. Dan wil je dingen simpelweg uitgewerkt hebben en ga je er zoveel tijd in stoppen dan nodig is. Als je gedreven bent is 9-17 geen optie.

Wat zijn je verwachtingen voor 2017?

Ik denk dat we massaal stoppen met internet. Nee geintje. Ik denk dat het een nuchter jaar wordt waarin men meer geld zal gaan besteden aan online marketing. Dat betekent dat iedereen moet gaan scoren die in deze branche zit. Ik denk dat er een scheiding zal ontstaan tussen mensen die echt goed bezig zijn en die die maar half bezig zijn. Zij die goed bezig zijn zullen groeien en voor de anderen vrees ik het ergste. Ik verwacht dat het het jaar van de waarheid wordt.

Spreek je liever voor een live publiek of via een webinar?

Webinars zijn populair. Je haalt er goede leads uit. Ik vind het leuk om mensen te zien. Het is leuk om een grap te maken en te zien of het wel of niet aanslaat. Dan maak je een connectie. Je houdt er zelf voldoening aan over. Real life vind ik toch wel het aller leukst.

Wat zou je doen met 1.000 pingpongballen?

Die is leuk. Daar zou ik voor valentijn met zwarte stift een persoonlijke boodschap op schrijven voor mijn klanten/relaties. Die doe ik in envelop en kan volgens mij nét door de brievenbus. Dat valt op en wordt vaak als eerste opengemaakt. Het is tevens persoonlijk omdat het ook handgeschreven is.

Wat is jouw gouden online marketing tip?

Pfiew. Laat je niet gek maken door alle content die telkens over een nieuwe hype schrijven. Bekijk het allemaal heel nuchter. Vaar een goede koers en zorg dat je cultuur klaar is voor online marketing geweld en de nieuwe consument die steeds meer eist. Net als Feyenoord: ze zijn er nog niet, één zwaluw maakt nog geen zomer.

Regelmatig neemt Marc de Groot interviews af met andere online marketing experts, succesvolle ondernemers en andere mensen uit de e-commerce sector. Deze interviews zijn te beluisteren via de Online Marketing Podcast en in samenvatting na te lezen via zijn blog (waar dit interview ook eerder verscheen). Marc de Groot schreef daarnaast boeken over e-commerce en SEA.

Het handboek voor online marketing - telkens opnieuw geschreven interview
19 juli 2016 | Justin van Lopik

Marketing is nog een relatief jonge wetenschap, een vakgebied dat bovendien als gevolg van de exponentiële opeenvolging van technologische ontwikkelingen voortdurend aan verandering onderhevig is. Patrick Petersen herzag daarom zijn HOM5.

Marketingonderwijs krijgt elke dag nieuwe dimensies. Met name op het terrein van de digitale marketing is het een komen en gaan van tools, technieken, kanalen en inzichten. Vakliteratuur heeft dan ook snel de neiging verouderd te zijn.

Online strateeg, docent, internetondernemer, spreker en marketeer Patrick Petersen heeft dan ook recent de inmiddels vijfde herziene versie van zijn Handboek Online Marketing op de markt gebracht. Dit praktische management- en studieboek, afgekort als het HOM5, wordt door veel opleidingsinstituten ingezet tijdens colleges, cursussen en lesdagen. De visie van de authentieke auteur, die dit jaar bovendien 'Handboek Conversie & Customer Journey Mapping' en 'Handboek Engaging Content' heeft gepubliceerd.

Een handboek over online marketing, is dat geen contradictie?

Dat dacht ik ook toen ik na 10 jaar werk in 2008 het eerste deel uitbracht. Het percentage mensen dat echter e-books over managementonderwerpen koopt in Nederland en België ligt anno 2016 nog onder de 3 procent. Maar alle versies van dit boek zijn crossmediaal gefocust. Een beetje papier, meer online, dagelijks updates via Twitter, veel infographics op Pinterest en meer dan 2.500 digitale bijlagen op de portal bij het boek. Daarnaast maken wij gericht video's met experts en kent het boek verwijzingen naar die filmpjes.

Welke veranderingen en aanvullingen heeft dit deel ten opzichte van het vorige deel?

Het boek is volledig herschreven. Het is gebaseerd op meer, met name wetenschappelijke, onderzoeken en bevat dus meer insights. Geen flauwe opsommingen van wat middelen voor online marketing, maar een harde focus op inzicht en een uitgesproken visie op hoe je online marketing succesvol inzet. Alle expertcases en praktijkvoorbeelden zijn aangepast en vooral meer wetenschappelijke inzichten waarbij de bedrijfscultuur, complexere modellen, de omnichannel-aanpak en strategische online marketing meer focus krijgen. Het HOM5 is een totale upgrade van alle voorgaande versies en is vooral gericht op visie en de aanpak van online marketing. Ik ben er ruim een jaar mee bezig geweest, ook met de nieuwe opmaak en het uitwerken en testen van nieuwe modellen.

Sinds jouw afstudeeropdracht in 1997 heeft de digitalisering definitief gestalte gekregen. Wat zijn voor jou de belangrijkste verworvenheden van het digitale tijdperk?

In 1997 werd ik uitgelachen omdat ik online marketing zo serieus nam. Het was lastig afstuderen maar het geeft je wel een harde drive om te bewijzen dat online marketing het enige vak van de toekomst is dat keihard voor omzet, engagement en steeds vaker voor customer experience gaat zorgen. Bijna twintig jaar later zie je organisaties failliet gaan omdat ze star en eigenwijs vasthouden aan een oude marketingaanpak. Ik heb zelf ruim twee decennia ervaring mogen opdoen in het vakgebied, veel marketingmodellen mogen ontwikkelen en uittesten. In het onderwijs, in duizenden blogs en tijdens veel optredens. Concreet ben ik dagelijks met het gedachtegoed van het boek bezig. Het is meer dan een missie geworden.

Hoe verklaar je dat e-mail als het oudste digitale instrument nog steeds volop wordt gebruikt?

Dat komt door de rust. We hebben het gehad met die vluchtigheid van de sociale media en de informatieberg die contentmarketing ons dagelijks oplevert. We willen graag duidelijke communicatie waar je relaties daadwerkelijk en zakelijk mee kunt opbouwen. De relaties op sociale kanalen blijken te vaak fake, te vluchtig en totaal niet beheersbaar. Het zijn harde learnings. Soms moet je een stap terug om er twee vooruit te kunnen gaan. Maar – realitycheck – de nieuwe generaties hebben weinig met mailcontact. Het is voor hen te suf en te traag. De messengers, zoals WhatsApp, zijn hard in opkomst. Zowel voor service als voor sales. Die opmars is niet te stoppen. Daarbij mogen we niet vergeten dat de meeste spam via mail binnenkomt.

Welke instrumenten uit de begintijd van het internet hebben we inmiddels achter ons gelaten?

De aloude homepage en website hebben hun langste tijd gehad. Het zijn en worden portals, die relevant gevuld zijn met multichannel-content, die voor succes zorgen. De homepages met wie-wat-waar-waarom zijn te eenzijdig en communiceren nauwelijks. We willen bij de eerste virtuele landing al in dialoog, we willen klantcontent en bewijs zien, en zoeken continu naar online customer experiences. De vertelcontent is dus verdwenen en maakt plaats voor bewijscontent. In het boek wordt dit social proof genoemd. Stel je zelf dan ook dagelijks de vraag: 'Ben ik wel social proof?'

Is het in een tijd van relevantie en personalisatie nog gepast pop-ups te gebruiken?

Ze werken in een juiste vorm. Je ziet nu dat steeds meer bedrijven de pop-ups, die eigenlijk pop-unders genoemd moeten worden, gebruiken voor directe één-op-één-service op een site. In de toekomst verschijnt daar een Facebook- of WhatsApp-messenger die ook meteen naar je mobiel chat. Spamish pop-ups zijn killers, maar... werken soms nog wel.

Het digitale traject is een proces van trial and error. Van welke fouten heb jij zelf het meeste geleerd?

Toen ik in 1998 startte als consultant wilde ik alles oplossen met digitale marketing. Als je simpelweg ziet dat de doelgroep daar nog niet klaar voor is, moet je een stap terugzetten. Ik heb bij veel grote organisaties intern gezeten als adviseur maar helaas ook daar moeten toezien hoe online werd genegeerd. Van krantenuitgevers tot grote retailorganisaties, ze verklaarde mij voor gek dat online marketing zoveel impact ging krijgen in de bedrijfscultuur en bedrijfsprocessen. Soms ben je te vroeg met inzichten en een aanpak. Pioneers get shot...

Wat is de rol van het menselijke brein in de digitalisering?

Dat is de hype van nu. Veel relaties zijn tegenwoordig digitaal en via die kanalen willen wij ook voelen. We willen een soms onmogelijke digitale relatie met oprecht gevoel. Veel communicatie in de sociale media is fake gebleken. Die learning nemen wij nu mee in de hernieuwde inzichten rondom persuasion en customer experience in en bij de touchpoints in de omnichannel-gerichte customer journey. Het gevoel moet simpelweg overal goed zitten. We ontwikkelen in ons brein signalen waarbij wij ook door het digitaal contact leren kijken en vooral het gevoel en de emotie rondom digitaal leren begrijpen. Ons brein leert.

Hoe zie jij de rol van de marketeer in de tijd dat de klant echt koning is?

Naar mijn idee is die nog steeds gelijk. De marketeer heeft wel andere middelen en moet het spelletje anders leren spelen. De huidige middelen zijn snel en trendgevoelig; de huidige marketeer moet heel scherp zijn, zelf een ervaringsdeskundige zijn en continu willen blijven leren. Er zal geen rust meer zijn in het marketingvak. De enige constante is dat het marketingvak continu verandert. De klantgerichtheid blijft. We herontdekken die klantgericht dan ook – cynisch gezegd – op nieuwe manieren. Van funnels en conversiepaden gaan we nu naar het inzicht van de customer journey. Ook dat is oude wijn in een nieuwe marketingzak.

Verwacht jij op korte termijn nog nieuwe sociale kanalen ontstaan?

Die komen er continu bij maar verdwijnen ook weer. Denk aan Ello, dat platform sterft een rustige dood. De Twitters, Facebooks en LinkedIns gaan steeds meer samenwerken en worden zo middelen waar wij niet omheen kunnen. Microsoft heeft zich keihard gekoppeld aan LinkedIn en Twitter en Facebook nemen achter de schermen steeds meer over. Ik zie Google nog wel een grote overname doen. Wellicht kopen zij toch de aandelen Twitter met een vleugje Yahoo! erbij.

Kan SnapChat als volwaardig marketingkanaal worden gezien?

Jazeker, alleen dan wel voor de consument die SnapChat als volwaardig kanaal inzet en gebruikt. Technisch gezien is het adverteren via targetting zeer interessant. En je kunt ook aankopen doen in de chat, een optie met duidelijke mogelijkheden.

Naar welke innovaties kijk jij uit?

De vergaande mix van het Internet of Things en de optimalisatie van het digitale één-op-één-contact hebben mijn bijzondere aandacht. De 4e generatie databases, die klantvoorspellingen realtime maken, moeten er met de middelen van de toekomst voor gaan zorgen dat bijvoorbeeld op het dashboard in mijn auto voorstellen verschijnen. Die berichten zorgen dat mijn route wordt aangepast op basis van veel zoekopdrachten in Google naar een bepaald product dat toevallig die dag bij een winkel in de buurt in de aanbieding is. Het gaat om vergaande koppelingen in het voordeel van de consument. We zitten nu in een overgangsfase die nog een tijd gaat duren. Je moet je gehele cultuur en procesintegratie hierop inrichten. Dat lukt voorlopig alleen nog kleinere en jonge organisaties. Veel bedrijfsculturen falen steeds vaker omdat hun processen voor onnodige vertraging zorgen. En die vertraging is dodelijk voor de relevantie. De nieuwe consument heeft geen geduld maar wel een breed aanbod waar hij uit kan kiezen.

Welke ultieme tip heb jij voor de online marketeer?

Blijf echt dagelijks leren en zorg voor dat je als marketeer social proof bent. Wees een gebruiker, want online marketeer word je niet, dat moet in je persoon zitten. Je bent geen online marketeer na een opleiding of cursus. Online marketing is vooral het vak van de dagelijkse praktijk en persoonlijk verworven inzichten. Er is een stabiele basis maar de inzichten en het resultaat van jouw aanpak kent telkens een andere uitkomst en een mix van middelen die continu verandert. Dat is het mooie van het vak: je moet elke dag blijven leren, online marketing is a state of mind!

Ruud Moors is redacteur bij www.CustomerTalk.nl, waar dit interview eerder verscheen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden