Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Uitgelezen - Handboek Online Marketing 6 (#HOM6)

De titel zegt dan wel Uitgelezen, maar dat is niet helemaal de waarheid. Ik ben één van de gelukkigen die het dikke handboek al voor de officiële presentatie heeft mogen ontvangen en ik kan ook behoorlijk snel door een boek gaan.

Rein Hof | 28 september 2018 | 3-5 minuten leestijd

Maar Handboek Online Marketing 6 (#HOM6) van Patrick Petersen is een monster van een handboek met duizenden extra bijlagen en opvallende augmented reality lagen!

Multifunctioneel en het beleven van de extra’s

Auteur Patrick Petersen, eigenaar van onder andere bureau AtMost, docent bij onder andere Beeckestijn Business School, NCOI, EURIB, Nyenrode Business Universiteit en diverse HBO’s in Nederland en België, heeft veel tijd, moeite en zorg gestoken in het totaal verbouwde deel zes van de reeks Handboek Online Marketing. Ik lees de handboeken van de energieke Petersen al vanaf de eerste editie (2008, red). De frisse doorontwikkeling verrast mij iedere keer weer; het lijkt mij niet zo heel ingewikkeld om je boek iedere keer van wat meer pagina’s te voorzien en een vooruitlopende visie te ontwikkelen die inspireert en de lezer op een hoger niveau tilt. De extra’s die er deze keer aan zijn toegevoegd – zoals webinars, exclusieve video-interviews met internationale experts, expert-cases en nieuwe marketingmodellen van de beste experts. In totaal 3000 digitale bijlagen en augmented reality, maken deze uitgave nóg meer de moeite waard. En dat voor verschillende lezersgroepen en dus verschillende doelgroepen.

Naslagwerk in unieke vorm

Het boek geeft je als Online Marketeer of professioneel of ondernemer of student zowel de theoretische grondslagen, als de praktische tools om een effectieve strategie te ontwikkelen op basis van logische modellen. Daarnaast is het een fantastisch naslagwerk en een zeer volledig studieboek van ruim 630 pagina’s met crossmediale diepte. Het is dus maar hoe je het boek wilt gebruiken. Voor de lezer die wil lezen en leren: elk hoofdstuk wordt afgesloten met een aantal zogenaamde HOM-opdrachten in deel 6 uitgebreid met een leeromgeving aangeboden door de uitgever Boom uitgevers Amsterdam.

Crossmediaal en niet hyperig

De handboeken staan vanaf het begin al vol met verhelderende (eigen) modellen. Petersen neemt op verschillende manieren de moeite om het de lezer zo duidelijk mogelijk te maken; dit op een nuchtere, heldere en inspirerende manier. Naast de uitleg van begrippen, gaat hij op basis van theorie, modellen, voorbeelden, links tussen de traditionele en toekomstige marketing, steeds verder. Daarbij is er een ondersteunende website en staat het management- en leerboek vol verwijzingen naar pagina’s op de site die extra content geven. Naast de oefenvragen in het boek, kun je ook inloggen op een speciale oefenpagina, waar je de antwoorden kunt ingeven en je echte feedback ontvangt. Extra visuele bijlagen voor marketingmodellen en infographics? Er is een Pinterest pagina en een Twitter-account met dagelijks updates! Ik noem het een monsterboek dat niet is volgepropt met blogjes van wanabee-experts, maar een inkijk geeft in de ervaringen van online marketeers en specialisten die hun sporen hebben verdiend in het vak. Hun toekomstvisie is inspirerend en geeft helder aan waar het vakgebied nu echt naar toe gaat. Geen hyperig knip-en-plakwerk, maar professionele inzichten met duurzaam karakter.

Maar de leukste toevoeging vind ik toch wel Augmented Reality. Op verschillende pagina’s heb je de mogelijkheid om met een speciale app (Android en IOS beschikbaar) extra digitale informatie te bekijken. Zwevend boven het boek. Letterlijk. Daarnaast heeft Patrick een aantal onderwerpen uit zijn andere boeken toegevoegd. Zo is er een uitgebreid hoofdstuk over contentstrategie, over de transitie naar een digital business met smart connecties en is er veel aandacht voor de inpassing van mobile en mixed reality in de moderne online marketingmix. Daarnaast conversie en e-commerce, online engagement en influencer marketing, maar ook veel aandacht voor het actuele privacybeleid. Erg boeiend om te lezen – en door het gehele boek terug te vinden – zijn de definities. Het boek is daarnaast voorzien van een uitgebreide begrippenlijst. Kortom: een meer dan compleet boek dat op basis van een crossmediale beleving kennis bijbrengt.

Hoe gebruik ik een boek als dit?

Ik ben geen marketeer, maar heb wel veel interesse hoe zaken werken en wat de ontwikkelingen zijn. Een boek als het Handboek Online Marketing vind ik dan ook een perfect naslagwerk dat je totaal meeneemt in de wondere wereld van de moderne online marketing. Bladeren en stukjes lezen. Hoe zit het ook al weer? Oh ja. Handig zo’n definitie, een aannemelijk model, voorbeelden en een case. De website, vol met extra uitleg, filmpjes en extra content, vind ik echt een hele fraaie toevoeging. Ik kan uren bezig zijn om daar doorheen te klikken. En dan nu ook nog een AR toevoeging. Top.

Over Rein Hof

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie. Zijn recensies verschenen eerder op socialmedia.nl

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden