
Lees verder
Malcolm Gladwell is vaste medewerker bij The New Yorker. In 2002 verscheen van hem 'Het beslissende moment'.
Meer over Malcolm GladwellWaarom daalde de criminaliteit in New York zo sterk halverwege de jaren negentig? Hoe wordt een onbekende debutant een bestsellerauteur? Waarom gaan steeds meer jongeren roken terwijl iedereen weet dat het de gezondheid schaadt? Waarom is een televisieprogramma als Sesamstraat zo goed om kinderen te leren lezen?
Malcolm Gladwell onderzoekt waarom grote veranderingen in de samenleving vaak zo plotseling en onverwacht zijn. Ideeën, gedragingen, meningen en producten verspreiden zich als een ziekte. Zoals een zieke een griepepidemie kan starten, zo kan een graffitimaker de criminaliteit verhogen of een tevreden klant de lege tafels in een restaurant vullen. Het moment dat zo'n 'sociale epidemie' begint is het omslagpunt. Gladwell beschrijft het soort persoonlijkheden die natuurlijke trendsetters zijn, de mensen achter het fenomeen mond-tot-mondreclame.
Hij analyseert modetrends, roken en direct mail en bezoekt een religieuze commune, een succesvol hightechbedrijf en een van de meest invloedrijke marketingmensen om uit te leggen hoe een sociale epidemie begint en wordt voortgezet. 'The Tipping Point' is een intellectueel avonturenverhaal vol aanstekelijk enthousiasme over de macht van nieuwe ideeën. Het is een kaart voor verandering met een hoopvolle boodschap: een creatieve persoon kan de wereld veranderen.