Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Sensemaking in Organizations

Paperback Engels 1995 9780803971776
Voormalig top 100Totaal 36 dagen
Verwachte levertijd ongeveer 10 werkdagen

Samenvatting

Karl Weick, auteur van 'The Social Psychology of Organizing', is een der origineelste denkers in de organisatietheorie. 'Sensemaking in Organizations' is een toegankelijker (maar niet eenvoudig) vervolg op zijn eerste boek. Weicks ideeën staan nogal eens loodrecht tegenover de overheersende ideeën, maar zijn daarmee niet minder juist. Zo stelt hij in zijn onderzoek niet de structuur van de organisatie, maar de handelende mensen centraal. Zij creëren door hun handelingen betekenis aan de werkelijkheid, wat tot uitdrukking wordt gebracht met de term 'sensemaking'. Deze term staat in schril contrast met de term besluitvorming. Immers: deze laatste term impliceert dat er bepaalde problemen, danwel vragen zijn op te lossen. Weick daarentegen definieert het kernprobleem van organiseren als het stellen van de juiste vragen en het bepalen welke vragen ertoe doen. Dit leidt tot een fundamenteel andere organisatietheorie dan we gewend zijn. Weicks belangrijkste bijdrage is dat organisaties zich veel meer moeten bezighouden met processen, in plaats van structuren. In dit boek wordt die boodschap, zoals uiteengezet in 'The Social Psychology of Organizing', verder uitgewerkt.

Specificaties

ISBN13:9780803971776
Trefwoorden:postmodernisme
Taal:Engels
Bindwijze:paperback
Aantal pagina's:248
Uitgever:Sage
Druk:0
Verschijningsdatum:9-11-2021
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

5.0 van de 5
2 stemmen
2
0
0
0
0

Over Karl Weick

Karl E. Weick (1936) is werkzaam als professor Gedrag in Organisaties en Psychologie aan de Rensis Likert Distinguished University en professor in de Psychologie aan de universiteit van Michigan. Na het behalen van zijn doctoraat in 1962 aan de Ohio State University, volgt in 1969 een onopvallend boekje 'The social psychology of organizing' dat in de decennia erna uitgroeit tot een beroemd boek in de organisatiepsychologie.

Andere boeken door Karl Weick

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Sensemaking in Organizations