,

The Challenge of Organising and Implementing Corporate Social Responsibility

Gebonden Engels 2006 1e druk 9781403942388
Levertijd ongeveer 9 werkdagen
Gratis verzonden

Samenvatting

Zolang organisaties MVO niet omarmen als een fundamentele voorwaarde voor business continuity, blijft het een mengsel van semantiek en sociale filantropie. Dit boek biedt een bijdrage om MVO echt te verankeren in de organisatie en strategie, en biedt uiteraard aanknopingspunten om corporate social responsibility (CSR) echt handen en voeten te geven.

Specificaties

ISBN13:9781403942388
Taal:Engels
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:262
Druk:1
Verschijningsdatum:20-6-2006
Hoofdrubriek:Organisatiekunde

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Over Jan Jonker

Jan Jonker was hoogleraar Duurzaam ondernemen aan de Radboud Universiteit te Nijmegen. Daarnaast heeft hij de Pierre de Fermat-leerstoel aan de Toulouse Business School in Frankrijk en de wisselleerstoel Emile Francqui aan de Vrije Universiteit Brussel bekleed. Zijn werk richt zich op drie grote met elkaar samenhangende thema’s: de transitie naar een duurzame economie, de rol die duurzame en circulaire businessmodellen en -strategieën daarin kunnen spelen en de implementatievraag, de vraag naar de veranderkundige impact die fundamenteel anders werken met zich meebrengt.  Hij schreef met de hulp van heel veel mensen onder andere de bestsellers 'Duurzaam Denken Doen' (2010), 'Nieuwe Business Modellen' (2015) en 'Duurzaam Organiseren' (2021). Dat laatste boek is in de Open Access Engelse vertaling ruim 300.000 keer gedownload.  Sinds 2021 is hij met emeritaat, geeft nog (internationaal) lezingen of soms een workshop en doet beknopt en vooral praktisch nog wat  onderzoek. Hij is bereikbaar via: janjonker@me.com

Andere boeken door Jan Jonker

Over Marco de Witte

dr. Marco de Witte (1959), is partner bij HGRV Adviseurs Managers en tevens verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (Faculteit Sociale Wetenschappen, Bestuurskunde). Verder is hij is als (kern)docent actief in commercieel (post)doctoraal onderwijs. Als geen ander vertaalt Marco op een heldere manier wetenschappelijke inzichten uit de verandermanagement literatuur naar waardevolle eye-openers voor managers. Hij helpt hen bij het nadenken over, de ontwikkeling en implementatie van veranderplannen.

Andere boeken door Marco de Witte

Inhoudsopgave

List of Figures and Tables
Notes on the Contributors
Introduction; J.Jonker & M.de Witte

PART ONE: CSR IN ITS CONTEXT
The CSR Landscape: An Overview of Key Theoretical Issues and Concepts; D.Birchand & J.Jonker
Corporate Citizenship, Social Responsibility, and Sustainability: Corporate Colonialism for the New Millennium?; S.B. Banerjee
In Good Company: Reflections on the Changing Nature of the Contemporary Business Enterprise and its Embedded Value Systems; M.Schoemaker &J.Jonker
Social Capital and Corporate Social Responsibility; A.Habisch & J.Moon
An Anatomy of Corporate Social Responsibility: Causal Factors in CSR as a Social Movement and Business Practice; N.Roome, R-P.Doove & M.Postema

PART TWO: ORGANISING CSR
Reinventing Social Dialogue; R.Beckett & J.Jonker
Stakeholder Engagement: In and Beyond the Organization; D.Foster & J.Jonker
A New Direction for CSR: Engaging Networks for Whole System Change; A.Svendsen & M.Laberge
Learning to Be Responsible: Developing Competencies for Organization-wide CSR; A.Nijhof, T.de Bruijn, O.Fisscher, J.Jonker, E.Karssing & M.Schoemaker
Standards for Corporate Social Responsibility; M.Göbbels

PART THREE: CHANGE AND CSR
Implementing CSR: The Challenge of Change; M.Higgs
Corporate Social Responsibility as a Tailor- Made Search Process; J.M.Cramer & A.van der Heijden
The Enterprise Strategies of European Leaders in Corporate (Social) Responsibility; N.Roome & J.Jonker
Conclusion: The Real Challenges of Organising and Implementing CSR; J.Jonker & M.de Witte

Index

Managementboek Top 100

Rubrieken

    Personen

      Trefwoorden

        The Challenge of Organising and Implementing Corporate Social Responsibility