Lees verder
Eldert de Jager (1964) is bedrijfseconoom en heeft als controller en CFO bij grote en middelgrote bedrijven ruime ervaring opgedaan op het gebied van financieel management, bedrijfsvoering en verandermanagement. Hij is oprichter van Fenmen BV en mede-eigenaar van Kompasteam BV.
Meer over de auteursNavigeren met KPI-Dashboards
Paperback Nederlands 2022 2e druk 9789001299606Samenvatting
- Compleet maar overzichtelijk boek waarin de sturing van het bedrijfsactiviteiten centraal staat;
- biedt een samenhangende aanpak om de Kritieke Prestatie-Indicatoren (KPI’s) te bepalen en te sturen;
- het KPI-dashboard zorgt voor gecontroleerd en gebalanceerd navigeren van alle bedrijfsactiviteiten.
In de planning en sturing van bedrijfsactiviteiten staat het KPI-dashboard centraal, daarbij wordt er met zo min mogelijk, maar wel met de juiste parameters gestuurd. Met Navigeren met KPI-Dashboards leren studenten een overzichtelijk KPI-dashboard met relevante prestatie-indicatoren voor alle organisatieonderdelen op te stellen. Zodat steeds in een oogopslag zichtbaar is waarop binnen een bedrijf actie nodig is. Vanuit de missie en de visie en met behulp van de balanced scorecard worden allereerst de Kritieke Succesfactoren (KSF’s) bepaald. Deze factoren krijgen een plaats in de organisatie met dashboards die onderdeel worden van dagelijkse routines en verbeterplannen.
Deze tweede editie van Navigeren met KPI-Dashboards bevat veel nieuwe elementen, zoals integrale aandacht voor duurzaamheid en circulariteit. Deze thema’s zijn zowel in de theorie als in casuïstiek opgenomen. De nieuwe casussen beslaan het hele spectrum van bedrijfsvoering, vanaf de opbouw van een bedrijf vanuit de missie, visie en strategie tot met het operationeel sturen met KPI’s die betrekking hebben op duurzaamheid.
Doelgroep
Navigeren met KPI-Dashboards is geschikt voor opleidingen als Finance & Control, Accountancy, Bedrijfseconomie en Bedrijfskunde, Business & IT, Ondernemerschap & Retail management. Het boek kan zowel in de propedeuse als de hoofdfase van deze opleidingen gebruikt worden.
Digitaal
In de online omgeving bij dit boek vinden studenten toetsen en businesscases. Voor docenten staan er de handleiding KPI-Dashboard in Power BI en collegesheets.
Bij dit boek kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met behulp van www.toetsopmaat.nl. Deze toetsenbank bevat alle vragen uit de oefentoetsen voor studenten. Toetsen kunnen worden geëxporteerd naar diverse formats.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Eldert de Jager
Over Jako van Slooten
Inhoudsopgave
1 Het opstellen van bedrijfsdoelstellingen 11
1.1 De organisatievorm 12
1.2 Het opstellen van de missie 13
1.3 Het bepalen van de visie 20
1.4 Het vormgeven van de strategie 28
1.5 Het opstellen van het ondernemingsplan (strategisch plan) 30
Samenvatting 38
2 Het inrichten van performance management 43
2.1 Performance management 44
2.2 Van administreren naar Planning & Control 45
2.3 De opzet van de Planning & Control-cyclus 48
2.4 De hiërarchie van doelen en plannen 50
2.5 De betekenis van stuurinformatie 53
2.6 De rol van business intelligence 54
2.7 Bedrijfscultuur en performance management 60
Samenvatting 63
3 Het krijgen van focus met de kritieke succesfactoren 67
3.1 De balanced scorecard 68
3.2 De keuze van kritieke succesfactoren 71
3.3 De kenmerken van kritieke succesfactoren 73
3.4 De ordening van kritieke succesfactoren via de strategiekaart 75
Samenvatting 81
4 Het bepalen van kritieke prestatie-indicatoren 85
4.1 Het bepalen van de juiste KPI’s 86
4.2 De kenmerken van bruikbare KPI’s 88
4.3 Het vaststellen van de doelen met het SMART-principe 90
4.4 De relevante KPI’s 95
4.5 Het vastleggen van KPI’s in het KPI-register 103
Samenvatting 111
5 Het ontwerpen van het KPI-dashboard 115
5.1 De uitgangspunten van het dashboard-ontwerp 116
5.2 Het KPI-dashboard volwassenheidsmodel 119
5.3 Het belang van de passende visualisatie 121
5.4 Succesfactoren bij het werken met een management dashboard 132
5.5 De inzet van BI-tools bij ontwerp dashboard 132
Samenvatting 135
6 Het analyseren van prestaties 139
6.1 De waardekringloop van een organisatie 140
6.2 Het beoordelen van financiële prestaties 143
6.3 Het analyseren van de winst- en verliesrekening 145
6.4 Het beoordelen van de balans en de kasstroom 149
6.5 Het berekenen en interpreteren van financiële KPI’s 157
6.6 Analyseren van het klantenperspectief op het dashboard 171
6.7 Analyseren van het interne processen-perspectief op het dashboard 173
6.8 Analyseren van het leren & groei-perspectief op het dashboard 174
Samenvatting 177
7 Het praktiseren van performance management 181
7.1 De fases voor grip en sturing 182
7.2 Het rapporteren naar de organisatie 183
7.3 De benodigde competenties 189
7.4 Aan de slag met de dashboards 191
7.5 Het analyseren van resultaten 192
7.6 Het bijsturen als onderdeel van de PDCA-O-cyclus 195
Samenvatting 196
Slotwoord: De cirkel is rond 198
Literatuur 200
Verklarende begrippenlijst 202
Bijlagen
Bijlage 1: Het ondernemingsplan 206
Bijlage 2: Sustainable Development Goals (SDG’s) 208
Bijlage 3: Overzicht van kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) 214
Bijlage 4: Grafieken op een dashboard 218
Bijlage 5: Het KPI-register 220
Register 222
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan