H.J. (Hans) Dekker AA was werkzaam bij Rabobank Nederland. Hij adviseerde de lokale Rabobanken bij het verstrekken van meer complexe bedrijfsfinancieringen.
Meer over de auteursStrategisch management in het MKB
Paperback Nederlands 2015 7e druk 9789001841768Samenvatting
'Strategische management in het MKB' is een uniek studieboek voor studenten in het hbo en universitair onderwijs én een prachtig naslagwerk voor hen die zich beroepsmatig bezighouden met het geven van adviezen op het gebied van ondernemingsstrategie, financieel advies en het begeleiden van ondernemers.
Analytische modellen van goeroes uit o.a. de VS en Canada, zoals Ansoff, Mintzberg, Porter, Hamel & Prahalad en Kim & Mauborgne-die vooral op het grootbedrijf slaan-zijn vertaald naar het Nederlandse midden- en kleinbedrijf.
De rode draad in dit boek is de opbouw van het businessplan, dat een belangrijke rol speelt in het overtuigen van derden voor een verantwoorde financiering. Dit businessplan, waarin op een logische wijze uit de doeken wordt gedaan wat men voor ogen heeft, welke marketingaspecten bij het onderbouwen van het plan een rol spelen en hoe de investering rendement kan opleven, is tevens een schriftelijke vastlegging van de plannen. Het ondernemingsplan is daarmee een goed hulpmiddel voor het evalueren van het investeringsplan en het toetsen van het realiteitsgehalte van de exploitatieprognoses.
De lastige problematiek van het proces van strategievorming en marketingbeleid wordt uitvoering besproken, inclusief een mogelijk offline en online marketingbeleid. Met een groot aantal voorbeelden toepassingen en casussen, toegespitst op het midden- en kleinbedrijf, is dit hét boek voor studenten die een compleet overzicht willen hebben van dingen die spelen bij de strategische beslissingen. Daarom spreekt dit boek ook ondernemers aan als zij willen investeren en daarvoor een beroep moeten doen op vreemd vermogen.
Accountants die voor het midden- en kleinbedrijf werken hebben met de zevende druk van dit boek een geactualiseerd naslagwerk in handen.
Website:
- Extra opgaven en uitwerkingen en nieuw: toetsvragen
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
2. Management in kleine ondernemingen
3. Strategievormingsproces
4. Marketingbeleid
5. Juridische vormen
6. Investerings- en financieringsplan
7. Balans en resultatenrekening
8. Continuïteit en discontinuïteit
9. Bedrijfsopvolging, bedrijfsovername en bedrijfsoverdracht
Antwoorden meerkeuzevragen
Literatuuropgave
Register
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan