Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Internationale bedrijfskunde en globalisering

Gebonden Nederlands 2016 9789001861964
Verkooppositie 4875Hoogste positie: 4875
Verwachte levertijd ongeveer 4 werkdagen

Samenvatting

'Internationale bedrijfskunde en globalisering' leert je de internationale omgeving waarin bedrijven opereren te analyseren. Op de handige ondersteunende website vind je allerlei oefenmateriaal, zodat je zelf met de leerstof aan de slag kunt.

Waarom kiezen voor 'Internationale bedrijfskunde en globalisering'?
*interessant studieboek over de dynamische internationale omgeving waarin bedrijven opereren;
*goede afwisseling tussen theorie en internationale praktijkvoorbeelden;
*veel extra studiemateriaal beschikbaar online.

Nieuwe mondiale spelers zoals China en India integreren steeds verder in de mondiale economie, politiek en cultuur. Er ontstaat een nieuwe middenklasse en veel westerse bedrijven zoeken naar de beste manieren om die voor zich te winnen. Ook de bedrijven van opkomende economieën slaan hun vleugels uit, waardoor het internationale concurrentieveld door elkaar wordt geschud. Internationaal opererende bedrijven moeten steeds weer reageren en anticiperen op onverwachte wendingen. Dit speelveld komt in dit studieboek uitgebreid aan de orde.

'Internationale bedrijfskunde en globalisering' combineert de vakgebieden internationale economie en internationale bedrijfskunde en besteedt uitgebreid aandacht aan de relatie tussen macro-economische variabelen, institutionele ontwikkelingen, bedrijfskundige verschijnselen en managementgerelateerde uitdagingen. Het boek bevat veel internationale praktijkvoorbeelden, die ervoor zorgen dat de theorie echt gaat "leven". Hierdoor kun je je de lesstof goed eigen maken.

'Internationale bedrijfskunde en globalisering' is geschikt voor opleidingen in het hoger economisch en technisch onderwijs waar internationale economie en internationale bedrijfskunde deel uitmaken van het vakkenpakket.

Op www.internationalebedrijfskunde.noordhoff.nl vind je toetsvragen met feedback en studieadvies, vragen en opdrachten.

Specificaties

ISBN13:9789001861964
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:318
Uitgever:Noordhoff
Druk:1
Verschijningsdatum:26-7-2016
Hoofdrubriek:Economie
ISSN:

Lezersrecensies

Wees de eerste die een lezersrecensie schrijft!

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Inhoudsopgave

Verantwoording

1. Globalisering
1.1 De wereld verandert
1.2 Internationalisering en globalisering
1.3 De nieuwste fase van globalisering
1.4 Globalisering nader bekeken
1.5 Globalisering: een doorzettende trend?
1.6 Economische globalisering: een cijfermatige onderbouwing
Samenvatting

2. Het tijdperk van de opkomende economieën
2.1 Het meten van welvaart
2.2 Clustering van landen; een cijfermatige analyse
2.3 De nieuwe middenklasse
2.4 De nieuwe concurrenten
2.5 Nederlandse bedrijven en groeimarkten
Samenvatting

3. Handelstheorieën
3.1 Traditionele handelstheorieën
3.2 De werkelijkheid is anders
3.3 Moderne handelstheorieën
3.4 Meten van het comparatieve voordeel
Samenvatting

4. Investeringstheorieën
4.1 De zoektocht naar een overkoepelende theorie
4.2 Theorievorming
4.3 Het vliegende-ganzenmodel
4.4 Internationalisatie als proces
4.5 Cultureel management
4.6 Het Investment Development Path-theorema
Samenvatting

5. Protectionisme
5.1 De Wereldhandelsorganisatie en vrijhandel
5.2 Waarom protectionistische maatregelen
5.3 Voorbeelden van handelsconflicten
5.4 Vormen van protectionisme
Samenvatting

6. Regionale handelsblokken
6.1 Multilaterale vrijhandel en de Wereldhandelsorganisatie
6.2 Regionale integratie
6.3 Regionale integratie in de praktijk
Samenvatting

7. De Europese Unie: economische, monetaire en politieke integratie
7.1 Het Europese integratieproces door de jaren heen
7.2 De weg naar de Economische en Monetaire Unie
7.3 De periode 2000-2008: uitbreiding en verdieping
7.4 De periode 2009-2015: de problemen in de eurozone
7.5 De effecten van de Europese integratie op het Nederlandse bedrijfsleven
Samenvatting

8. Strategische keuzes
8.1 Internationalisatie en strategische keuzes
8.2 Lagekostenstrategie versus differentiatiestrategie
8.3 Internationalisatiemotieven
8.4 Entreestrategieën
8.5 Lokalisatiestrategie versus globalisatiestrategie
8.6 De rol van het hoofdkantoor
8.7 Internationale desinvesteringen
Samenvatting

Nawoord
Lijst met afkortingen
Literatuurlijst
Illustratieverantwoording
Register

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Internationale bedrijfskunde en globalisering