

Basisboek Methoden en Technieken
Kwantitatief praktijkgericht onderzoek op wetenschappelijke basis
Gebonden Nederlands 2017 9789001877095Samenvatting
Basisboek Methoden en Technieken behandelt de belangrijkste onderzoeksbegrippen en -principes en licht ze toe met duidelijke voorbeelden uit verschillende disciplines, zoals de sociale pedagogie, HRM en communicatie.
Waarom kiezen voor Basisboek Methoden en Technieken?
-Behandelt alle aspecten vankwantitatief onderzoek;
-bevat de nieuwste inzichten en ontwikkelingen;
-overzichtelijke structuur door opbouw, schema’s en samenvattingen.
Basisboek Methoden en Technieken licht op een praktische manier de basis van kwantitatief onderzoek toe, waaronder de belangrijkste statistiekprincipes en SPSS. Elk hoofdstuk behandelt telkens één onderzoeksfase en start met de leerdoelen, belangrijkste begrippen en een openingscasus. Alle hoofdstukken eindigen met een bondige samenvatting en verdiepingstips. Aan de hand van gerichte opdrachten kunnen studenten stap voor stap een eigen onderzoek opzetten en leren ze onderzoek van anderen te evalueren. Het boek bevat verder veel verhelderende voorbeelden uit diverse disciplines en de nieuwste inzichten rondom response, panels en de betekenis van bijvoorbeeld social media voor onderzoek. Het boek kan breed worden ingezet bij hbo-opleidingen die belang hebben bij kwantitatief onderzoek, in zowel de propedeuse- als de hoofdfase. Ook voor de professionele markt wordt het boek gebruikt.
Onderzoek is onder meer vanwege het digitale aspect continu in beweging. De nieuwste ontwikkelingen op dit vlak zijn in deze zesde editie opgenomen, zoals onderzoek via social media, online onderzoekspanels, de opkomst van big data en data mining. Aan het visualiseren van de resultaten van onderzoek is extra aandacht besteed; het boek bevat nu ook infographics en data dashboards.
Op de ondersteunende website vinden studenten en docenten flitscolleges, extra opdrachten en aanvullende informatie. Bovendien kunnen docenten zelf toetsen samenstellen met Toets-op-Maat.
Specificaties
Expertrecensies (1)
Over Ben Baarda
Over Esther Bakker
Over Monique van der Hulst
Inhoudsopgave
1. Wat zijn mijn onderzoeksprobleem, doelstelling en onderzoeksvraag?
2. Hoe kies je het onderzoeksonderwerp?
3. Gebruik je een populatie of een steekproef?
4. Hoe verzamel je gegevens?
5. Hoe analyseer je bestaande gegevens?
6. Hoe gebruik je interviews en vragenlijsten in je onderzoek?
7. Hoe observeer je?
8. Hoe beschrijf je de gegevens van je onderzoek?
9. Hoe toets je de gegevens van je onderzoek?
10. Hoe rapporteer je je onderzoek?
Illustratieverantwoording
Register
Over de auteurs
Mensen die dit boek kochten, kochten ook...
Alle 100 bestsellers
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan