Guido is grondlegger van dilemmalogica. Hij werkt als communicatieadviseur bij de Rijksvoorlichtingsdienst en adviseert kabinet en ministeries. Hij promoveerde op hoe je als ambtenaar kunt omgaan met weerstand.
Meer over de auteursStorytelling
De kracht van verhalen in communicatie
Paperback Nederlands 2004 9789013014662Samenvatting
Als een mutinational een chief storyteller aanstelt, een verzekeraar de kernwaarden van de organisatie verankert met een sustainable corporate story en een gemeente verhalenvertellers inzet om allochtonen te bereiken, kan niet langer worden gesproken van een praatje voor de vaak. Verhalen vertellen nestelt zich tussen de andere sturingsinstrumenten van organisaties. Waar komt die belangstelling vandaan? Wat zijn de toepassingsmogelijkheden? En: bieden verhalen louter nieuwe kansen of zijn er ook beperkingen en wellicht schaduwzijden?
Dit Communicatiedossier is geboren vanuit een prettige verwondering over de belangstelling voor 'het verhaal' als middel bij het betekenis geven aan complexe informatie. Of het nu gaat om bereiken van jongeren, om het binden van mensen aan een organisatie, het positioneren van een onderneming of om het creëren van draagvlak voor een reorganisatie: met een verhaal kun je mensen vervoeren. Wat modellen, theorieën en rationele argumentatie ontbeert, biedt het verhaal dubbel en dwars: een herkenbare, creatieve en toegankelijke manier om te zeggen waar het op staat.
Guido Rijnja en Ron van der Jagt presenteren in 'Storytelling' een terreinverkenning. Daarin komen de traditie van verhalen vertellen, het verhaal van de onderneming en de theorie achter twee dragende begrippen - framing en betekenisverlening - aan bod. Vier voorbeelden illustreren de aanpak van de corporate story: weloverwogen pogingen om de reputatie van de organisatie te verbeteren. In zes vertellingen komt vervolgens naar voren hoe verhalen helpen bij organisatieverandering, stedelijke ontwikkeling en het bereiken van specifieke doelgroepen.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Deel 1 - Terreinschets
1. Verhalen, bindmiddel van alle tijden. Een inleiding
2. Het verhaal van de onderneming. De corporate story in het perspectief van reputatiemanagement
3. Frame doctoring. Het strategisch gebruik van frames in storytelling
4. Op zoek naar het Stockske van Oldenbarnevelt. Ingepakte verhalen en het gebruik van gemeenschappelijke metaforen
Deel 2 - Toepassingen van de corporate story: het verhaal van de organisatie
5. Voor het leven. Het verhaal van de Sociale Verzekeringsbank
6. Kluwer vindt zichzelf opnieuw uit. Verhalen als dragers van identiteit
7. Praatjes vullen geen gaatjes, maar dichten de kloof. Verhalen van Economische Zaken
8. Sommige verhalen vertellen zichzelf. Het verhaal van Interpolis.
Deel 3 - Toepassingen van storytelling: verhalen vertellen in communicatie
Verhalen van verandering
9. Verhalen veranderen. De werkelijkheid is een verhaal apart
10. Op reis. Storytelling als bagage voor organisatieverandering
Verhalen van steden
11. Het verhaal van de stad. Aan auteurs en inspiratie geen gebrek
12. Fascinatio. Een wijk volgens het boekje?
Verhalen van doelgroepbereik
13. Lamkadam onderneemt actie in Hillesluis. Schoon en heel als vertelproject in Rotterdam
14. The Duck Story. Jongeren veilig op Internet
Tot slot: verder lezen
Over de auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan