Procedures en tools voor borging van de inkoopfunctie
... Weer een stap verder in inkoopprofessionalisering
Ingenaaid Nederlands 2004 9789013015133Samenvatting
De afgelopen jaren zijn steeds meer organisaties bezig geweest met het professionaliseren van hun inkoopfunctie. Aan de hand van inzicht in de huidige manier van inkopen worden diverse verbeteracties geformuleerd en uitgevoerd.
Ervaring leert echter dat te veel nadruk ligt op het realiseren van verbeteringen en te weinig op de borging of verankering van de gerealiseerde resultaten. Met als gevolg dat de verbeteringen niet kunnen worden vastgehouden. Het is daarom aan te raden om het realiseren van verbeteringen en het borgen van verbeteringen parallel te laten verlopen.
Een onderdeel van de borging is het hebben van ondersteunende procedures en tools. Procedures geven stapsgewijs en zo gedetailleerd mogelijk aan welke handelingen door wie moeten worden uitgevoerd. Een tool geeft aan hoe een bepaalde handeling moet worden uitgevoerd en welke instrumenten daarbij gebruikt kunnen of moeten worden.
De afgelopen jaren hebben de auteurs bij hun werkgevers voor klanten in verschillende marktsegmenten procedures en tools ontwikkeld en geïmplementeerd. Op basis van deze ervaringen zijn zogenaamde 'best practices' ontwikkeld. Een groot aantal hiervan is opgenomen in het in 2002 van hun hand verschenen boek 'Procedures en tools voor het inkoopproces'. De nadruk lag hierbij op het tactische en operationele inkoopproces. In dit boek is wederom een groot aantal procedures en tools opgenomen, maar deze hebben betrekking op de borging in de eigen organisatie. Procedures en tools dus die een bijdrage leveren aan het vasthouden van de bereikte resultaten.
Het boek is vooral bedoeld voor medewerkers die betrokken zijn bij het inkoopproces, reeds ervaring hebben opgedaan met de hiervoor te gebruiken procedures en tools en nu de stap moeten maken naar de borging van de resultaten.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
1. Inkoopbeleid
2. Inkooporganisatie
3. Contractmanagement
4. Leveranciersmanagement
5. Inkoopcontrol
6. Verkoop van de Inkoop
Over de auteurs
Reeds verschenen in de serie Inkoopmemo's
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan