Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Merk toch hoe sterk

Het merk als strategische factor tot succes

Ingenaaid Nederlands 2007 9789013047349
Voormalig top 100Totaal 53 dagen
Niet leverbaar.

Samenvatting

'Merk Toch Hoe Sterk' is een pleidooi voor het professioneel neerzetten van het merkenbeleid in ondernemingen. De private labels hebben de afgelopen jaren een flink deel van de markt veroverd. Dat is vooral gebeurd door de B- en de C-merken weg te drukken. Minder bekende merken hebben dus het loodje gelegd. Wat overblijft zijn grote sterke A-merken. Die zullen in de toekomst een steeds belangrijker rol gaan spelen. Grote innovaties zijn immers vooral afkomstig van de A-merken. Deze zullen als nooit tevoren de categorie waarin ze aanwezig zijn gaan domineren. Consumenten hechten immers sterk aan de waarden van sterke merken.

Door de toenemende commoditisering van verschillende markten (o.a. door de invoer vanuit ontwikkelingslanden) evenals de grilligheid van de consument, is het voeren van een sterk merk één van de weinige methoden die ondernemers ter beschikking staan om te kunnen overleven. Producten zijn uitwisselbaar, maar merken niet. Bovendien is de consument steeds vaker op zoek naar houvast. Nu allerlei klassieke verbanden onder druk staan, zijn merken als geen ander in staat om de consument te helpen zijn eigen identiteit vast te stellen. Ze bieden een houvast in de onzekere tijden van nu. Merken voegen waarde toe. Ondernemingen moeten daarom meer merkgeoriënteerd gaan werken. Veel sectoren zijn nog niet zover. Een voorbeeld daarvan is de financiële sector, waar vaak merkbeslissingen genomen worden vanuit efficiency overwegingen, meer dan uit effectiviteitsoverwegingen. Sterke merken leiden de categorie, zoals Albert Heijn in de supermarkten en Unilever in de margarine.

'Merk Toch Hoe Sterk' beschrijft op een zeer toegankelijke manier de maatschappelijke context van het merkdenken, welke key drivers nu hierop van invloed zijn, welke strategische keuzes gemaakt dienen te worden en hoe je een sterk merk kunt bouwen. Middels veel modellen, schema's en foto's wordt de theorie helder weergegeven. Lezers maken op een plezierige wijze kennis met de inspirerende wereld van merken.

'Merk Toch Hoe Sterk' laat in een aantal cases duidelijk zien wat merkdenken voor de onderneming doet. Zo worden Albert Heijn, Interpolis, Red Bull, Bolletje, Intel en DuPont besproken. De lezer krijgt zodoende een inzicht in de succesfactoren van de onderneming en hoe deze merken de huidige positie hebben weten te bereiken.
Bovendien hebben voor het boek tien interviews plaatsgevonden met top professionals uit de industrie. Zo hebben interviews plaatsgevonden met Hema, TomTom, het Financiële dagblad, Univé, Interpolis en Avebe. Deze interviews zijn opgenomen als bijlage in het boek.

Specificaties

ISBN13:9789013047349
Trefwoorden:merken, succesfactoren
Taal:Nederlands
Bindwijze:ingenaaid
Aantal pagina's:324
Uitgever:pmsms.nl
Druk:1
Verschijningsdatum:15-11-2007
Hoofdrubriek:Marketing

Lezersrecensies

4.2 van de 5
12 stemmen
7
1
3
1
0

Geef uw waardering

Zeer goed Goed Voldoende Matig Slecht

Interviews en artikelen (1)

nieuws
PIM-nominaties voor boeken over merken en digitale marketing
Hans van der Klis 8 oktober 2008 Uit een totaal van 34 boeken heeft de jury van de PIM Marketing Literatuurprijs twaalf boeken geselecteerd voor een nominatie. Onder de kanshebbers veel boeken over merken en over marketing in het digitale tijdperk. Onderwerpen als CRM of marketingstrategieën zijn minder in zwang. De PIM Marketing Literatuurprijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing dat zich ten doel heeft gesteld vernieuwing in het Nederlandse vakgebied te stimuleren en goede publicaties onder de aandacht van marketeers en andere geïnteresseerden te brengen.

Over Paul Moers

Paul Moers is oprichter van Paul Moers Strategic Marketing Services en associated partner van Boer & Croon . Hij was als senior fellow 5 jaar verbonden aan de Copenhagen Business School. Tevens heeft hij verschillende executive managementposities bekleed waaronder bij Unilever, Albert Heijn en Gall & Gall. Paul Moers publiceert artikelen en schrijft marketingboeken. Hij is bovendien een van de mest geciteerde merkendeskundigen. Daarnaast behoort hij tot de top 100 van beste marketeers in Nederland (Tijdschrift van marketing).

Andere boeken door Paul Moers

Inhoudsopgave

1. Inleiding
2. De maatschappelijke context
3. Key drivers die van invloed zijn op het merkdenken
4. De strategische rol van merken
5. Het merk als sturende factor in de praktijk
6. De rol van het merk in verschillende sectoren - casussen
7. Leerpunten
8. Epiloog
9. Bijlagen

Literatuur

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Merk toch hoe sterk