Paul Moers is oprichter van Paul Moers Strategic Marketing Services en associated partner van Boer & Croon .
Meer over Paul MoersMerk toch hoe sterk
Het merk als strategische factor tot succes
Ingenaaid Nederlands 2007 1e druk 9789013047349Samenvatting
'Merk Toch Hoe Sterk' is een pleidooi voor het professioneel neerzetten van het merkenbeleid in ondernemingen. De private labels hebben de afgelopen jaren een flink deel van de markt veroverd. Dat is vooral gebeurd door de B- en de C-merken weg te drukken. Minder bekende merken hebben dus het loodje gelegd. Wat overblijft zijn grote sterke A-merken. Die zullen in de toekomst een steeds belangrijker rol gaan spelen. Grote innovaties zijn immers vooral afkomstig van de A-merken. Deze zullen als nooit tevoren de categorie waarin ze aanwezig zijn gaan domineren. Consumenten hechten immers sterk aan de waarden van sterke merken.
Door de toenemende commoditisering van verschillende markten (o.a. door de invoer vanuit ontwikkelingslanden) evenals de grilligheid van de consument, is het voeren van een sterk merk één van de weinige methoden die ondernemers ter beschikking staan om te kunnen overleven. Producten zijn uitwisselbaar, maar merken niet. Bovendien is de consument steeds vaker op zoek naar houvast. Nu allerlei klassieke verbanden onder druk staan, zijn merken als geen ander in staat om de consument te helpen zijn eigen identiteit vast te stellen. Ze bieden een houvast in de onzekere tijden van nu. Merken voegen waarde toe. Ondernemingen moeten daarom meer merkgeoriënteerd gaan werken. Veel sectoren zijn nog niet zover. Een voorbeeld daarvan is de financiële sector, waar vaak merkbeslissingen genomen worden vanuit efficiency overwegingen, meer dan uit effectiviteitsoverwegingen. Sterke merken leiden de categorie, zoals Albert Heijn in de supermarkten en Unilever in de margarine.
'Merk Toch Hoe Sterk' beschrijft op een zeer toegankelijke manier de maatschappelijke context van het merkdenken, welke key drivers nu hierop van invloed zijn, welke strategische keuzes gemaakt dienen te worden en hoe je een sterk merk kunt bouwen. Middels veel modellen, schema's en foto's wordt de theorie helder weergegeven. Lezers maken op een plezierige wijze kennis met de inspirerende wereld van merken.
'Merk Toch Hoe Sterk' laat in een aantal cases duidelijk zien wat merkdenken voor de onderneming doet. Zo worden Albert Heijn, Interpolis, Red Bull, Bolletje, Intel en DuPont besproken. De lezer krijgt zodoende een inzicht in de succesfactoren van de onderneming en hoe deze merken de huidige positie hebben weten te bereiken.
Bovendien hebben voor het boek tien interviews plaatsgevonden met top professionals uit de industrie. Zo hebben interviews plaatsgevonden met Hema, TomTom, het Financiële dagblad, Univé, Interpolis en Avebe. Deze interviews zijn opgenomen als bijlage in het boek.
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Paul Moers
Inhoudsopgave
2. De maatschappelijke context
3. Key drivers die van invloed zijn op het merkdenken
4. De strategische rol van merken
5. Het merk als sturende factor in de praktijk
6. De rol van het merk in verschillende sectoren - casussen
7. Leerpunten
8. Epiloog
9. Bijlagen
Literatuur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan