Zoals de jury al opmerkte, zijn boeken over merken goed vertegenwoordigd. Paul Moers is genomineerd met ‘Merk toch hoe sterk’, een pleidooi voor het professioneel neerzetten van het merkenbeleid in ondernemingen en volgens een lezersrecensie op Managementboek.nl een ‘must in 2008’. In ‘Het merk mens’ beschrijft Fons van Dyck de machtsgreep van de consument, die tegenwoordig zelf bepaalt wat zijn behoeften zijn. Bedrijven en organisaties zijn daardoor gedwongen zich af te vragen welke rol voor hen in de toekomst is weggelegd.
‘Gebiedsmarketing’ van Michel Buhrs behandelt samen met zijn c0-auteurs het fenomeen dat steden (‘Amsterdam heeft het’) en zelfs industriegebieden ook al als merk gepositioneerd worden, om zich te kunnen onderscheiden van de concurrentie. Buhrs en consorten leveren er een zevenstappenplan bij. In ‘Het merk is dood, leve het merk’ keert Paul Stamsnijder zich niet tegen het merkdenken, maar bestudeert hij het fenomeen van het veranderen van merk, huisstijl en dergelijke, zoals grote namen als Smith’s en PTT/TPG hebben gedaan en de Postbank nu aan het doen is.
‘Media2’ van Astrid van Pluuren en Michel Groenveld is een handleiding voor marketeers en adverteerders om in het nieuwe tijdperk van Web 2.0 in contact te blijven met hun klanten. De communicatiemogelijkheden nemen snel toe, maar hoe moet je je als bedrijf gedragen in een crossmediale omgeving? ‘Me the media’ van Jaap Bloem en anderen gaat eveneens in op de veranderingen die de voortschrijdende technologische kennis met zich meebrengt. In dit boek, uitgegeven door de relatief onbekende uitgeverij kleine Uil, wordt een intrigerend toekomstperspectief geschetst van een ICT die door de versmelting met nanotechnologie, biotechnologie en intelligentie letterlijk ‘onderhuids’ gaat. Lees en huiver.
Ulco Schuurmans heeft zijn boek een minder aansprekende titel meegegeven, maar dat is waarschijnlijk niet zonder reden: ‘Digitale marketing en communicatie’ is een handboek dat ingaat op eigentijdse technieken voor marketing en communicatie. Wiebe de Jager, zelf uitgever bij Eburon, is genomineerd met ‘Affiliate marketing’, het eerste Nederlandstalige boek over dit onderwerp. Ook dit is weer een boek dat specifiek over nieuwe ontwikkelingen op internet gaat: een toenemend aantal adverteerders schakelt een netwerk van affiliate websites in om haar producten of diensten onder de aandacht te brengen van uiteenlopende doelgroepen. Ook het genomineerde boek van Rudy Moenaert en Henry Robben heeft een wat meer praktische titel: in ‘Visionaire marketing’ beschrijven zij de zogenaamde businessroadmappingmethodologie, naar verluidt bijzonder effectief om een superieure bedrijfsstrategie te ontwikkelen. De nieuwe herziene editie is in herdruk.
Met het boek ‘Cultuurmarketing’ richt Th.B.J. Noordman zich specifiek op één branche: de culturele sector. Hij beschrijft de gangbare marketingmethodes in deze sector en verwacht dat de marketingtheorie voor de culturele sector gebruikt zal gaan worden voor de verkoop van alle belevenissen in de eenentwintigste eeuw. De term ‘Cool!’ is kennelijk nog steeds in zwang, want Diederik van Thiel heeft onder deze titel (met uitroepteken) een boek geschreven over het succes van merken die zich hebben toegelegd op het communiceren van een authentieke belevenis, zoals Apple, Harley Davidson en Gucci. De laatste in de rij genomineerde boeken is ‘Chief Commercial Officer’, van Harald Timmer en coauteurs. Zij onderzochten de rol van de CCO bij beeldbepalende financiële dienstverleners, volgens de auteurs van groot belang nu in de financiële sector de focus duidelijk verschuift van kosten naar omzet.
Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2008 is in hoeverre de auteur(s) erin geslaagd is (zijn) vernieuwende inzichten in het marketingvakgebied weer te geven. De jury, onder voorzitterschap van Drs. Hans Molenaar, voorzitter van het Platform Innovatie in Marketing, maakt op de avond van 25 november 2008 bij Atos Consulting in Utrecht bekend aan welk boek de prijs wordt toegekend.
Eerdere winnaars van de prijs zijn 'Generatie Einstein' van Jeroen Boschma en Inez Groen (2006) en ‘The Trade Marketing Dimension’ van Ron Cijs, Herwin van den Berg en Peter de Wolff (2007).
Over Hans van der Klis
Hans van der Klis is freelance journalist. Hij schrijft regelmatig artikelen voor Managementboek.